Hallo Forummers,
Mijn Xantia Break Turbo CT uit 1997 moet binnenkort weer voor de APK.
Ik wil rond die tijd ook even de sapjes vervangen, hierover aan jullie enkele vragen:
*Motorolie: 10W40 half synthetische olie òf misschien 05W10 zodat deze koud sneller smeert.
wat is hierover jullie advies/ ervaringen
*LHM: ongeveer 3 jaar geleden bij ReNard laten vervangen door (ik meen) hun eigen “speciale” hydroliekolie. Kan ik deze eruit laten lopen en vervangen door normale LHM of moet er weer dezelfde olie in van ReNard?
*KVS: wil ik ook verversen. Wat ik heb begrepen is: alle dopjes/ ontluchtingsnippels open zetten, kraantje aan de radiateur open zetten en kvs eruit laten lopen. Loopt zo alles er uit of helpt het om de motor even te laten lopen?
* Motorblok: zijn er ook aandachtspunten voor het TCT blok? Wat kan ik doen of het motorblok en de Turbo weer fris en sterk te laten lopen?
Ik lees graag jullie input!
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou bij de motorolie de index voor hoge temp, 40, niet vervangen door 10. 5W40 zou dan volgens mij wel kunnen, maar zo koud is het nu ook weer niet!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Duidelijk, dat hou ik gewoon de 10w40 aan.
Wat kan ik nog speciaal doen om het turbo blok een beetje TLC te geven?
Of houd het op bij bougies, luchtfilter en nieuwe motorolie.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het normale onderhoud zou voldoende moeten zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Goed bezig, neem meteen de bakolie mee, 2 liter 75W80.
Die “blauwe” LHM kun je gewoon vervangen door groene LHM, ik doe er wel altijd een half bekertje motorolie bij(10w40) voor de smering. En de remmenleidingen goed door laten spoelen.
Die KVS kun je gewoon eruit te laten lopen vuldop en ontluchtingsnippel open, kachel kraan zit er niet in dus verwarming hoeft niet op warm gezet te worden.
Niet! de motor laten lopen, heeft geen nut, kan zelfs schade geven doordat de motor niet meer gekoeld word. Ik raad wel om koelvloeistof te kopen en geen water met antivries erin doen.
Bij Turbo’s moet je wel het luchtfilter iets sneller vervangen en neem ook gelijk evt je benzinefilter mee en vergeet je interieur filter niet.
Goede raad is voorraad
Bedankt voor de tips!
Lhm vervangen,
Moet de auto is de laagste stand staan zodat het systeem drukloos is en alle lhm in het reservoir zit?
Reservoir eruit pakken en reinigen ook de filters. Bijvullen mef nieuwe lhm, nu de ontluchtingsnippel op de remklauw open zetten om het systeem te ontluchten?
Misschien zijn dit beginnersvragen. Ik wil de xantia wat meer zelf gaan onderhouden. Olie laat ik binnenkort wel vervangen bij Kwikfit. Kan ik geen olie zelf voor kopen.
Kvs en lhm wil ik zelf gaan doen, dit om wat kosten te drukken op de auto. Ik hoop hierdoor langer in de tct door te kunnen rijden.
Oh ja, het was niet in me op gekomen om water in het kvs systeem te gooien hoor!
Wie heeft tips of goede ervaringen met luchtfilters die goed kunnen ademen?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Auto moet idd in de laagste stand staan om drukloos te maken. Remmen ontluchten gaat net als bij non-hydrauliek-auto’s. Transparant slangetje op de remnippel naar een potje o.i.d., motor laten draaien, rempedaal intrappen (door een assistent) en ingetrapt houden, nippel openen (vantevoren even kruipolie erop), wachten tot er frisse LHM zonder luchtbellen uitkomt, nippel dicht, rempedaal los.
Zoek anders een Vraagbaak (Nederlands) of Haynes Manual (Engels) voor je Xantia op Marktplaats. Daar staan zulke handelingen allemaal stap voor stap in beschreven, vaak vergezeld door illustraties.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Vanmiddag heb ik de accu er weer even in gedaan.
Deze was helemaal leeg, erg vreemd.. De accu is nog geen twee jaar oud.
Zou er sprake zijn van lekstroom of is de dynamo niet goed? Ter controle heb ik met een draaiende moter de spanning gemeten op de + en - de multimeter gaf 14,6 aan. Moet toch goed zijn?!
Tijdens het loshalen van het luchtfilterhuis (staat van het filter beoordelen) had ik zomaar het deksel met een stuk slang in de hand!!! De flexibele slang tussen het luchtfilter en de metalen pijp was gewoon gaar. Nu heb ik dit weer dicht geflanst omdat de motor anders valse (ongefilterde) lucht aanzuigt.
Dus: op zoek naar een vervangend-/ goed exemplaar. Wie kan de er aan helpen? Welke type Xantia’s hebben een dergelijke flexibele pijp?
LHM:niveau gecheckt. hoogste stand, paraplu-tje op het lhm reservoir zakte tot onder de rode streep.
Wat zegt dit? Zit er op dit moment te veel of juist te weinig in?
Heb al op Marktplaats gekeken voor een Vraagbaak Xantia, ik zie alleen maar exemplaren tot 1995. Mijn TCT is van 1997
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Je LHM is goed onder niveau.. Lekkage, ergens?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Hallo Timo1990,
Oei! te laag niveau…
Ik bemerk geen lekkage van LHM, niet in de motorruimte maar ook niet onder de auto…
Wel ligt er altijd en beetje LHM op het reservoir (je kunt het net zien op de foto), ik heb het idee dat de LHM langs de afdichtingsring wordt geblazen. Moet er een nieuwe afdichtingsring op?
Ik kan me niet voorstellen dat dit de oorzaak is van het lage LHM niveau!
Heb je nog tips waar ik een andere luchtfilterslang kan vinden?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik zou het LHM reservoir eerst maar eens flink bijvullen, en kijken of het niveau dan wel op peil blijft.
Wat betreft de LHM die óp het reservoir ligt, dat hebben bijna alle Xantia’s. Even loshalen, schoonmaken en de ring weer monteren wil vaak helpen. Mocht die verhard/verdroogd aanvoelen, is die voor nog geen 10 euro nieuw te bestellen bij de dealer.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Toit plat schreef:
Heb al op Marktplaats gekeken voor een Vraagbaak Xantia, ik zie alleen maar exemplaren tot 1995. Mijn TCT is van 1997
Heb na verkoop van mijn Xant een Haynes (engelstalig) overgehouden.
Pm maar als je interesse hebt, ok?
Vlietmansje pb gestuurd.
Ik lees veel over roest in de Heuliez hoek, de mijne begint ook…
Wie heeft er daadwerkelijk iets aangedaan? Hiermee bedoel ik dat de ellende eruit geslepen is en er vers plaatwerk ingelast is.
Ik ben benieuwd naar deze ervaringen.
Groet,Egbert
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Even op XCNL de zoekfunctie op Heuliez richten en er gaat een wereld voor je open.
Adri
Ik heb al vaker op xcnl rond gekeken.
Hier lees ik veel over de mogelijke oorzaken en welke lapmiddelen er tegen zijn.
Mijn mening is dat er enkel de grondige manier is, dwz. roest eruit slijpen en nieuw plaatwerk erin lassen.
Ik heb van een dergelijke operatie nog geen verslag gezien of ervaringen gelezen….
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976