Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Al enige tijd stond er een lichtblauwe GSA Break Special in de markt te koop.
Samen met medeforummer Twan238 gedaan alsof we nog geen genoeg auto’s hadden en besloten samen is te gaan kijken bij deze GSA en hebben hem uiteindelijk ook samen aangeschaft met het idee de auto samen op te knappen en later ook samen van de auto te gaan genieten.
Omdat we met een groepje Citroënvrienden een loods huren was dit een ideaal project om in die betreffende loods aan te gaan beginnen.
Vergezeld met Jochem (Japv) met een autoambulance achter de, inmiddels ex, Xantia van Twan afgereisd naar Brielle alwaar de GSA al 2 jaar stil op een oprit stond. De GSA heeft hiervoor jarenlang binnen gestald gestaan maar van opknappen is het niet helaas nooit gekomen ondanks dat dit oorspronkelijk wel het idee was.
Op het eerste gezicht een knappe break. Doffe lak viel wel direct op maar dat is logisch na die jarenlange stilstand. Als allereerste op zoek gegaan naar roest. Dat is uiteraard wel te vinden maar over het algemeen valt dit mee. De bodem was niet te controleren op roest omdat de GSA uiteraard plat op haar buik lag en de auto niet wilde starten.
Roesten doet deze auto op:
- Linkerachterdeur
- Onderste rand kofferklep
- Onderste rand motorkap
- Dorpel rechtsvoor een gat
- Voetenbak passagierszijde (Uiteindelijk geconstateerd op de ambulance)
De motor was moeilijk te starten door onder andere een platte accu. Maar zelfs toen we hadden gepoogd deze bij te laden door enige tijd de auto aan te sluiten met startkabels op een andere auto was deze accu hopeloos. Benzine bijgevuld, ontsteking en zekeringen gecontroleerd. Na poging op poging uiteindelijk besloten te stoppen met proberen en de auto mee te nemen zonder dat ze gelopen heeft. We hadden tenslotte niet voor niets een autoambulance bij ons.
Afgelopen maandag samen met Twan hard gezwoegd om alsnog de auto te starten. Helaas, de volledige dag zonder enig resultaat.
We hebben goed gecontroleerd of de auto benzine krijgt, en dat lukt. Bougies vonken dus onsteking zou goed moeten zijn.
Toch besloten op zoek te gaan naar een Brezan voor een nieuwe verdelerkap en rotor, want die oorspronkelijke leek zijn beste tijd gehad te hebben.
Uiteindelijk een goed exemplaar weten te bemachtigen in Zwolle en aan het eind van de middag deze gemonteerd en de bougiekabels gemonteerd op de oorspronkelijke plaats zoals de oude ook gemonteerd zat. Ook dit hielp niet, de GSA wilde niet lopen.
De startmotor draaide overuren die dag en het enige wat we hoorden was het geknetter en geplof uit de carburateur, m.a.w. backfire! Zo af en toe gepaard met een steekvlam of rookwolken.
Aan het eind van de dag waren we er klaar mee. Waarom doet ‘ie het niet?! En we wilden zó graag horen hoe het ding loopt!
Toch maar de GSA dokter: Jochem gebeld. Jochem was bereid even langs te komen en ook hij snapte er niks van.
Totdat we met Jochem is gingen controleren of de bougiekabels wel goed aangesloten waren op de verdelerkap. Ging er van uit dat dat goed zat, had ze tenslotte net zo gemonteerd zoals dat ze zaten.
Toen we de volgorde van de GSA van Jochem aanhielden was het nog maar een kwestie van een paar slagen van de startmotor en onze GSA was tot leven gewekt!
Het ding loopt werkelijk FANTASTISCH!
De bedoeling is nu dat de motor er uit gaat om alle pakkingen, rubbers, slangetjes, keerringen etc. te vervangen. Ook moet de roest die er op zit goed behandeld gaan worden.
Wordt nog een mooi project!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou hem eerst eens heeeeeeeel goed van onderen bekijken voor je verder gaat klussen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
waterman schreef:Ik zou hem eerst eens heeeeeeeel goed van onderen bekijken voor je verder gaat klussen
Omdat de auto gelopen heeft, kwam ‘ie omhoog en konden we de staat bekijken.
En de staat van de auto op gebied van roest is zoals hierboven beschreven.
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Ga er maar van uit dat er meer roest aan zit dan je op het eerste gezicht ziet…
Helaas roesten GSA’s heel goed van binnenuit…
Verder gefeliciteerd met weer een project!
Nou nog tijd zien te vinden…
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gelukkig zijn de voetenbakken alvast heel. En ziet de bodem er eigenlijk best smetteloos uit, alles gaat wel kaal
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Zie ik nou op één van de foto’s dat de motor achterin ligt?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Niet de motor, maar een extra 1300 blok + bak
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Of zou dit de Sahara versie zijn!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Wow! 2x 65pk!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Leuk project hoor, weer is wat anders he!
Veel sleutelplezier!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Leuke wagen! Veel plezier ermee!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
‘t Is idd eigenlijk best een net ding. Parafan is netjes dicht, voetenbakken hebben alleen lichte vliegroest en zijn verder helemaal dicht, kofferbak en wanden zijn smetteloos. Alleen op een plaatovergang op de bodem bij de bijrijder is wat verdergaande roestvorming, maar nog altijd niks fataals. En het 1300-blokje loopt als een naaimachientje zo mooi!
Ik dacht aanvankelijk aan de pookknop te herkennen dat het een vijfbak was, het sjabloontje ontbrak namelijk op de middenconsole. Totdat Twan de achteruit niet kon vinden en die uiteindelijk vond op de plek waar we de vijf verwachtten; toch een vierbak dus
Heren, veel plezier er mee, ik volg jullie op de voet
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ik heb deze schone dame op leeftijd ook mogen aanshouwen..
Het is echt een mooie basis,in mijn ogen.. Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen….
Maar hulde aan Twan en Bas, het is een erg leuke GSA!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
ik zei het toch dat ze liep als een zonnetje ? jongens heel veel plezier en ik volg jullie vorderingen.
groeten rita.
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
leuk!
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4