1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De Citroën GSA Break Spécial van Twan238 en Punaxio
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 27 maart 2013 10:56 PM

Al enige tijd stond er een lichtblauwe GSA Break Special in de markt te koop.
Samen met medeforummer Twan238 gedaan alsof we nog geen genoeg auto’s hadden en besloten samen is te gaan kijken bij deze GSA en hebben hem uiteindelijk ook samen aangeschaft met het idee de auto samen op te knappen en later ook samen van de auto te gaan genieten.

Omdat we met een groepje Citroënvrienden een loods huren was dit een ideaal project om in die betreffende loods aan te gaan beginnen.
Vergezeld met Jochem (Japv) met een autoambulance achter de, inmiddels ex, Xantia van Twan afgereisd naar Brielle alwaar de GSA al 2 jaar stil op een oprit stond. De GSA heeft hiervoor jarenlang binnen gestald gestaan maar van opknappen is het niet helaas nooit gekomen ondanks dat dit oorspronkelijk wel het idee was.

Op het eerste gezicht een knappe break. Doffe lak viel wel direct op maar dat is logisch na die jarenlange stilstand. Als allereerste op zoek gegaan naar roest. Dat is uiteraard wel te vinden maar over het algemeen valt dit mee. De bodem was niet te controleren op roest omdat de GSA uiteraard plat op haar buik lag en de auto niet wilde starten.
Roesten doet deze auto op:

- Linkerachterdeur
- Onderste rand kofferklep
- Onderste rand motorkap
- Dorpel rechtsvoor een gat
- Voetenbak passagierszijde (Uiteindelijk geconstateerd op de ambulance)


De motor was moeilijk te starten door onder andere een platte accu. Maar zelfs toen we hadden gepoogd deze bij te laden door enige tijd de auto aan te sluiten met startkabels op een andere auto was deze accu hopeloos. Benzine bijgevuld, ontsteking en zekeringen gecontroleerd. Na poging op poging uiteindelijk besloten te stoppen met proberen en de auto mee te nemen zonder dat ze gelopen heeft. We hadden tenslotte niet voor niets een autoambulance bij ons.



Afgelopen maandag samen met Twan hard gezwoegd om alsnog de auto te starten. Helaas, de volledige dag zonder enig resultaat.
We hebben goed gecontroleerd of de auto benzine krijgt, en dat lukt. Bougies vonken dus onsteking zou goed moeten zijn.
Toch besloten op zoek te gaan naar een Brezan voor een nieuwe verdelerkap en rotor, want die oorspronkelijke leek zijn beste tijd gehad te hebben.
Uiteindelijk een goed exemplaar weten te bemachtigen in Zwolle en aan het eind van de middag deze gemonteerd en de bougiekabels gemonteerd op de oorspronkelijke plaats zoals de oude ook gemonteerd zat. Ook dit hielp niet, de GSA wilde niet lopen.
De startmotor draaide overuren die dag en het enige wat we hoorden was het geknetter en geplof uit de carburateur, m.a.w. backfire! Zo af en toe gepaard met een steekvlam of rookwolken.

Aan het eind van de dag waren we er klaar mee. Waarom doet ‘ie het niet?! En we wilden zó graag horen hoe het ding loopt!
Toch maar de GSA dokter: Jochem gebeld. Jochem was bereid even langs te komen en ook hij snapte er niks van.
Totdat we met Jochem is gingen controleren of de bougiekabels wel goed aangesloten waren op de verdelerkap. Ging er van uit dat dat goed zat, had ze tenslotte net zo gemonteerd zoals dat ze zaten.
Toen we de volgorde van de GSA van Jochem aanhielden was het nog maar een kwestie van een paar slagen van de startmotor en onze GSA was tot leven gewekt!

Het ding loopt werkelijk FANTASTISCH!



GSA start GSA.


De bedoeling is nu dat de motor er uit gaat om alle pakkingen, rubbers, slangetjes, keerringen etc. te vervangen. Ook moet de roest die er op zit goed behandeld gaan worden.
Wordt nog een mooi project!

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 maart 2013 10:59 PM
  [ # 1 ]

Ik zou hem eerst eens heeeeeeeel goed van onderen bekijken voor je verder gaat klussen Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 27 maart 2013 11:01 PM
  [ # 2 ]

En wat loopt ie mooooi! Och wat ben ik een blij mens love
Untitled

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 27 maart 2013 11:03 PM
  [ # 3 ]
waterman schreef:

Ik zou hem eerst eens heeeeeeeel goed van onderen bekijken voor je verder gaat klussen Wink

Omdat de auto gelopen heeft, kwam ‘ie omhoog en konden we de staat bekijken.
En de staat van de auto op gebied van roest is zoals hierboven beschreven.

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 maart 2013 11:14 PM
  [ # 4 ]

Ga er maar van uit dat er meer roest aan zit dan je op het eerste gezicht ziet…
Helaas roesten GSA’s heel goed van binnenuit…

Verder gefeliciteerd met weer een project!
Nou nog tijd zien te vinden… Laughing

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 27 maart 2013 11:16 PM
  [ # 5 ]

Gelukkig zijn de voetenbakken alvast heel. En ziet de bodem er eigenlijk best smetteloos uit, alles gaat wel kaal

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 maart 2013 11:18 PM
  [ # 6 ]

Zie ik nou op één van de foto’s dat de motor achterin ligt? Wink

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 27 maart 2013 11:19 PM
  [ # 7 ]

Niet de motor, maar een extra 1300 blok + bak Wink

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 27 maart 2013 11:21 PM
  [ # 8 ]

Of zou dit de Sahara versie zijn! Laughing

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 maart 2013 11:25 PM
  [ # 9 ]

Wow! 2x 65pk! cool grin

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 28 maart 2013 12:03 AM
  [ # 10 ]

Leuk project hoor, weer is wat anders he!

Veel sleutelplezier!

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 28 maart 2013 12:05 AM
  [ # 11 ]

Leuke wagen! Veel plezier ermee!

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 28 maart 2013 12:29 AM
  [ # 12 ]

‘t Is idd eigenlijk best een net ding. Parafan is netjes dicht, voetenbakken hebben alleen lichte vliegroest en zijn verder helemaal dicht, kofferbak en wanden zijn smetteloos. Alleen op een plaatovergang op de bodem bij de bijrijder is wat verdergaande roestvorming, maar nog altijd niks fataals. En het 1300-blokje loopt als een naaimachientje zo mooi!

Ik dacht aanvankelijk aan de pookknop te herkennen dat het een vijfbak was, het sjabloontje ontbrak namelijk op de middenconsole. Totdat Twan de achteruit niet kon vinden en die uiteindelijk vond op de plek waar we de vijf verwachtten; toch een vierbak dus Razz

Heren, veel plezier er mee, ik volg jullie op de voet Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 28 maart 2013 12:44 AM
  [ # 13 ]

Ik heb deze schone dame op leeftijd ook mogen aanshouwen..

Het is echt een mooie basis,in mijn ogen.. Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen….

Maar hulde aan Twan en Bas, het is een erg leuke GSA!

Profiel  
 
artes5
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 06-02-2013

Gepost: 28 maart 2013 03:25 PM
  [ # 14 ]

ik zei het toch dat ze liep als een zonnetje ? jongens heel veel plezier en ik volg jullie vorderingen.

groeten rita.

Profiel  
 
vanderiet
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012

- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 28 maart 2013 05:16 PM
  [ # 15 ]

leuk!

Huidig wagenpark:

c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4

 

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook