Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als ik in de onderdelendatabase kijk dan zie ik ook een plugje, aan de achterzijde van alleen de nokkenas aan ontstekingszijde, niet bij de as aan pompzijde. Is dat niet het ding geschikt voor een platte schroevendraaier wat hier achterin de as te zien is?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Daar komt je ontsteking in.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Weet ik
Vandaag nog even de oude as van binnen bekeken, en er zit achter het tapeind géén dopje/busje/stopje. Het is dus puur het borgmiddel wat de olie binnen houdt.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Het blokje is nu lekvrij, dus dat is mooi! Zodoende zit de hele neus er nu weer op.
Toch maar eens even het stallingsstof er afgewassen, ziet er weer toonbaar uit dacht ik zo.
Het blokje klinkt nu aardig, ik heb me er maar bij neergelegd dat dit blokje teveel op z’n donder heeft gehad om ooit nog weer als een naaimachientje te klinken.
De ombouw van Solex naar Weber is tot nu toe geen succes, zodanig dat de Solex er nu weer op zit. De Weber bleef valse lucht pakken en ontzettend rommelig lopen, wat ik ook probeerde om ‘m wel lekvrij te maken. Dus dit project is even op pauze gezet. Met het Solexje draait-ie mooi rustig, alleen jankt/zingt het motortje nogal, zoals ook te horen is in dit filmpje als ik de gasklep bedien. Voor de winter deed hij dit nog niet, en het ligt ook niet aan de carb, hij deed het ook met de Weber erop. Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Klinkt een beetje als een lager van de dynamo…
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Nou, wellicht was dat het voorste lager van m’n nieuwe nokkenas, want die as is vanmorgen op de A6 met 120 per uur op de klok gebroken. Dikke wolken (olie)rook onder de kap vandaan, kon de auto gelukkig veilig en wel aan de kant zetten. Gelukkig is de auto inmiddels alweer geborgen en kon ik binnen het uur verder per vervangende Opel Insignia. Autootje staat nu weer thuis bij m’n ouders in de welbekende schuur.
Oorzaak: geen idee, eerst het blok er maar weer eens uithalen en de boel eens openleggen… Motortje is niet drooggelopen, er zit nog voldoende olie in. Ook de distributieriem zit er nog op en is nog heel. Klinkt als einde cilinderkop, maar aangezien dit blokje toch al zoveel op z’n donder heeft gehad zit ik nu ernstig te overwegen er maar een ander blok in te kieperen.
Kortom, ook ter oriëntatie: wie heeft/weet er nog een mooi lopend 1130-blok liggen? Zaken als koelfans, dynamo, beplating e.d. zijn niet nodig, alleen blok met cilinderkoppen. Reacties zie ik graag per PB of via de mail tegemoet
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dit is zuur héél erg zuur voor je Jochem…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Pffff, het zit je ook niet mee met dit motorblok.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Waarom gooi je er dan n8et gelijk een 1300 met 5 bak in?
Of hou je het liever orgineel? Hoe dan ook sterkte en ik hoop dat je de gsa snel weer op de weg hebt.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Een nokkenas van een gs breekt niet zomaar….......
Wanneer ik het geluid op het filmpje beluister vermoed ik dat de distributiesnaar te strak gespannen is geweest!
In ieder geval succes gewenst met de zoektocht naar een goed ander blokje!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
@BasisBX: Nou, nogal… Vandaar nu ook de wens voor een ander blok:
@Art: Ik wil ‘m idd origineel houden En ik ga m’n uiterste best doen!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Jemig wat een pech!
Gelukkig zal het allemaal wel weer goed komen met deze leuke GSA. Je hebt inmiddels een hoop ervaring met de GSA-techniek.
Ik wilde net zoals Art vragen waarom je geen 1300-blok neemt, maar daar heb je net op geantwoord.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
G-ikX schreef:Een nokkenas van een gs breekt niet zomaar….......
Wanneer ik het geluid op het filmpje beluister vermoed ik dat de distributiesnaar te strak gespannen is geweest!
In ieder geval succes gewenst met de zoektocht naar een goed ander blokje!
Hallo Jochem,
Ik heb zojuist uit mijn GS een perfect 1130 blok uitgebouwd (welke ik een aantall jaren geleden uit een ‘79 special heb gehaald die maar 60000 had gelopen) omdat ik een origineel 1015 blok heb gevonden welke ik ga inbouwen in mijn 71-er. Ik wil die GS ook origineel hebben, dus met de 1015 motor met alu-inlaatpijpjes. Dus ik heb een perfect lopend, droog 1130 blok voor je.
Stuur me maar een pb-tje.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
En dat PB’tje is zojuist verstuurd
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Nou, dat gaat snel. Lang leve het forum!
Ik gok dat de GSA dit weekend weer rijdt?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX