Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Grapjas
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
G-ikX schreef:Een nokkenas van een gs breekt niet zomaar….......
Wanneer ik het geluid op het filmpje beluister vermoed ik dat de distributiesnaar te strak gespannen is geweest!
Het lijkt me stug dat een nokkenas daardoor breekt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Bah… Errug zuur!!!
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Dat is knap balen… Succes Jochem!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dit is nét ietsjes te veel karakter.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Nou, zeg dat!
De motor is nu bijna klaar om te worden uitgebouwd, alleen de uitlaten, motorsteunen en bakmoeren moeten nog los. Wel heb ik de koeltunnel uitgebouwd, zodat ik een kijkje kon nemen op de plaats-delicht.
Hij is precies bij de twee smeergaatjes van het voorste glijlager compleet afgebroken. Nog weinig uit af te leiden qua oorzaak denk ik, daarvoor zal de as (en dus ook het blok) er eerst uitmoeten, maar wel ter leeringh ende vermaeck.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Zit er ter hoogte van de tandwiel ook een breuklijn?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Shit zeg, dat ziet er slecht uit, precies op het oliekanaal. Heb je de riem wel volgens de voorschriften op spanning gebracht?
Waarschijnlijk een maandag morgen model of een keer uit het schap gevallen waardoor hij een oplawaai heeft gehad met een haarscheurtje als gevolg
Heb je een idee of je zuigers\ cilinders en kleppen nog heel zijn? Als je mazzel hebt is hij gebroken op het moment dat de as geen werk had te verzetten en zijn je kleppen geeindigd in de dichte stand.
Zonde van het werk en de nieuwe as, gelukkig heb je al weer iets anders gevonden!
Succes ermee
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
@Gert: Nee. Ik heb het tandwiel van het restje nokkenas af kunnen krijgen, er zitten verder geen zichtbare breuklijnen in. De kronkelinge lijntjes die op de foto te zien zijn zijn stofjes van de lap waarmee ik de boel even olievrij heb gemaakt.
@Karel: Dan moet ik héél veel mazzel hebben gehad, aangezien ik op dat moment 120 reed op de snelweg, wat bij een vierbak neerkomt op 5000 toeren per minuut. En bij mijn weten heb ik de riem wel normaal aangebracht, maar ik heb de laatste tijd zóveel gedaan dat de kans natuurlijk bestaat dat ik iets over het hoofd heb gezien of ben vergeten, al probeer ik altijd rustig aan te doen en gestructureerd te werken. We zullen zien
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
japv schreef:... uit af te leiden qua oorzaak denk ik, daarvoor zal de as (en dus ook het blok) er eerst uitmoeten
Ik denk dat je niet meer info gaat krijgen met het andere as-eindje, één breukvlak moet al een heleboel vertellen. Ik zie op de foto te weinig detail om er iets zinnigs over te zeggen. Normaal gezien zie je in het breukvlak wel een verschil in de geleidelijke vermoeiingsbreuk en de overbelastingsbreuk zodra het dragende oppervlak te klein is geworden.
Met een sloot remmenreiniger en een camera met goeie macro-functie is er meer Leering. Vermaeck zie ik er zo gauw niet in, al blijft het een uitdaging
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik heb thuis een spiegelreflexcamera, maar geen pure macrolens, alleen de standaard 18-55mm Caonon kitlens. Ik zal eens kijken of iemand in mijn omgeving een macrolens voor mijn camera heeft
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Op het eerste gezicht lijkt het een pure geweldsbreuk, want de door MIGS gerefereerde vermoeiingsbreuk kenmerken zijn op deze foto niet zichtbaar. Maar een mooie macro-opname zal meer zeggen hopelijk.
Neem de as zaterdag maar mee Jochem.
Adri
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zal ik zeker doen, als alles een beetje meezit neem ik ook de betreffende cilinderkop mee. Er is verder ook geen verkleuring door oververhitting aan de as zichtbaar, dus een warmloper lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
japv schreef:Ik heb thuis een spiegelreflexcamera, maar geen pure macrolens, alleen de standaard 18-55mm Caonon kitlens. Ik zal eens kijken of iemand in mijn omgeving een macrolens voor mijn camera heeft
Je kan met de 18-55 lens ook wel macro opnamen maken.
Objectief eraf halen, omdraaien en met de hand tegen de lens mount aanhouden.
En als je een kleiner diafragma wilt gebruiken moet je dat eerst laten instellen met het objectief in de normale stand gemonteerd.
Druk de knop in die het diafragma laat instellen (zit meestal links onder bij de lens mount) en houd de knop ingedrukt. Schroef nu het objectief er af en draai het om.
Scherpstellen doe je met het variëren van de afstand.
Er zijn zelfs speciale omkeerringen in de handel!
Voorbeeld http://users.telenet.be/beertjesfotosite/Beertjessite/macro-50mmlens.html
Succes!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hé, goede tip, dankje!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91