Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Mooi werk!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgende week zaterdag moet ie af zijn hoor mannen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wij doen ons stinkende best, heusch.
Adri
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Pfff, hèhè, ‘t karretje is klaar voor de keuring.
Vanavond bank teruggezet, deuren ingehangen en achterremmen ontlucht (vanwege nieuwe klauwen).
Ging allemaal vrij soepel tot ik erachter kwam dat de accu na het testen van de uitlaatreparatie niet meer losgehaald was, ergo paar maanden de tijd om leeg te lopen op de binnenverlichting vanwege afwezige bestuurdersdeur
zul je altijd zien, ik draai die accu om het minste of geringste los en wanneer het erop aan komt vergeet je het. Vannacht maar even aan de lompe lader, kijken of het morgen nog wat voorstelt.
Gelukkig had ik nog een passende accu in m’n geschorste 304C, dat kwam goed uit, uiteindelijk slechts 25 minuten na spertijd de schuur verlaten.
Lekker stukje naar huis gereden, alles weer goed.
Ik hoop dat ik Breeze niet teveel heb afgesnauwd, was een beetje boos op mezelf vanwege die accu…
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Tja, die karaktertrek komt me licht bekend voor .
En hie nog de foto van vanavond:
Voorbumper en 2 deuren afhangen…...en klaar issie.
Oja en nog 2 achterwielen
Adri
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mooi werk mannen
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Nog 11 dagen te gaan voor de start van Le Citron Pressé en gisteren is de technische keuring geweest bij Gert de Jong Autombielen in Aalsmeer. Als je 4 weken intensief bezig bent geweest met prepareren, voornamelijk van de carrosserie, dan krijg je het gevoel daar kunnen we alleen maar fluitend doorheen zeilen. Echter helaas een GS heeft ook nog mechanische componenten. Ondanks een APK tot feb ‘14 vonden waterman c.s. nog het volgende:
- Niet helemaal goed vastzittende accu. Ter plaatse vastgezet, want bij onverhard rallyrijden schudt het nogal.
- Stabistokjes, speling in bovenste gewricht. Deze speling was nog licht en zat er al aan te komen, maar bij intensief rallyrijden is spelingsvrij essentieel.
- Scheur in hoes aandrijfas rechts.
- Speling op binnenste kogel rechter spoorstang (nog niet ernstig genoeg).
- Reutelende achterwiellagers. Rechts moet vervangen, links eventueel.
Vandaag hebben we 2 gereedliggende OEM aandrijfassen gemonteerd. Bij inspectie bleek het toch niet zo OEM te zijn . Maar de oude assen bleken wel aan vervanging toe te zijn. Voelbare speling en hele of halfgare hoezen.
Volgens Haynes moet de onderste fuseeaansluiting losgemaakt worden. Eigenwijs als we zijn hebben we de bovenste losgemaakt en dat gaat ook goed. Voordeel, betere bereikbaarheid en de spoorstang hoeft niet losgemaakt te worden. Aardig onverwacht detail: het aanhaalmoment van de wielnaafmoer is 380 Nm en onze zwaarste momentsleutel gaat tot 100 Nm. Dus dat laten we van Bemmelen in Delft doen.
Verder gaat Citroën van Bemmelen de twee achterwiellagers vervangen en in één moeite door ook de al 2 jaar gereedliggende nieuwe remschijven monteren. Stabistokjes heeft hij ook nog liggen en montage is een fluitje van een cent (zegt hij). van Bemmelen was zeer verbaasd over deze speling, kwam bijna nooit voor volgens hem. Wel de lagering van de stabilisatorstang zelf met nastelbare conische kunststof lagertjes. Dat kan ik me ook nog herinneren uit mijn GS tijd. Meestal was nastellen voldoende en één keer heb ik ze vervangen.
Verder probeert MIGS deze week nog om het Y-stuk in de uitlaat te vervangen. Dat lijkt een GSA Y-stuk te zijn en de ophanging past daardoor niet goed. Dan is de provisorische reparatie van het kleine gaatje in de uitlaatpijp ook weer netjes gemaakt, zodat Yuri rustig kan slapen.
Het gaat er steeds meer op lijken dat we het halen vóór 8 mei .
Adri
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Gisteren de (bijna) laatste loodjes voor LCP
Zo ziet hij er nu uit.
Kleppen stellen, brandblusser vastzetten, stickers plakken en heel belangrijk het uitlaat Y-stuk vervangen. Want nu blijkt dat er al 3 jaar is gereden met een uitlaat die alleen vooraan bij het spruitstuk en achteraan bij de demper is ondersteund. Het bevestigingspunt van het verkeerde GSA Y-stuk zit verder naar achteren wegens de 5-versnelling, dus dat had de vorige eigenaar maar niet vastgezet. Een goed ondersteunde uitlaat geeft toch wel een rustig gevoel bij het rijden van een rally.
Als Peter van Bemmelen nu even z’n belofte nakomt en vandaag de achterwiellagers en remschijven vervangt, dan zijn we er helemaal klaar voor.
Helaas hebben we hierdoor wel het paaldansen moeten missen.
Adri
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
de lagers zijn binnen en worden er nu opgezet
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Niets zo fijn als wat last minute loodjes
In een ver verleden (1978) heb ik een Frankrijkreis met mijn toenmalige GS gemaakt, waarbij een vers gemonteerde aandrijfas loskwam midden op de Péripherique in Parijs. Voor een beschrijving zie daarvoor het draadje in XCNL van 13 november 2011: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=12&t=14586&start=75. Daarbij ontstond toen een levendige discussie over de juiste manier van borgen van dergelijke assen. Vorige maand gebeurde bijna hetzelfde met de aandrijfassen van deze GS tijdens de Citron Pressé.
De overeenkomsten zijn verbluffend. In beide gevallen was er ongeveer 500 km gereden met nieuwe/gereviseerde assen, de assen waren met voldoende koppel vastgezet en het loskomen gebeurde in Frankrijk. De eerste analyse van de bijna-ramp tijdens LCP was: te korte draadeinden gemonteerd door de vorige eigenaar en toch niet voldoende vastgezette en geborgde bouten. Bij de aswisseling waren de tapeinden met moer en al er uitgedraaid en er ook zo weer ingedraaid. Achteraf bezien is de draad daarbij niet ver genoeg in het gat gegaan. Zowel de bouten als de tapeinden waren geborgd met loctite. Alleen de bouten/tapeinden zijn daarbij ontvet en ingesmeerd met loctite. De gaten in de differentieelflens zijn moeilijk bereikbaar en niet behandeld. En een ijzeren wet is: een lijmverbinding met ontvetting van één van de twee vlakken is geen lijmverbinding. De oorzaak van de Parijsramp heb ik nooit achterhaald, ik was al blij dat we na een verloren weekeind met een gerepareerde GS onze vakantie konden vervolgen.
Om dit probleem in het vervolg te voorkomen heeft MIGS nu mijns inziens een zeer simpele maar effektieve methode bedacht. Door een bout met overlengte te gebruiken steekt er aan de achterkant van de differentieelflens voldoende draad uit om er een borgmoer op te draaien. Loctite op de moer en de bout smeren en klaar is kees.
De flensbevestiging bestaat origineel uit 4 M9 bouten en 2 M9 tapeinden.
Waarom geen 6 M9 bouten per as? want er is sterktetechnisch geen verschil met een tapeind. Wat wij kunnen verzinnen is dat bij assemblage het bevestigen van de aandrijfas wordt vergemakkelijkt als er bij de versnellingsbak/differentieelfabricage al 2 tapeinden ingedraaid zijn.
Het verkrijgen van overmaats M9 bouten was nog een probleem, want het is een incourante maat. In de reguliere handel verkopen ze alleen grote aantallen tegelijk. Citroën verkocht ze voor € 2,50 / stuk en met het nadeel dat ze eigenlijk te kort zijn om een extra moer er achterop te zetten. Bij toeval ontdekte Michiel dat in de 156 bak ook M9 bouten zitten en wel met de goede lengte. En Alphalfa Romario rekent iets normalere prijzen, nl. € 1,- / stuk.
Als de assen nu nog ongewild loskomen, dan eet ik de hoed van MIGS op.
Adri
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Breeze schreef:Waarom geen 6 M9 bouten per as? want er is sterktetechnisch geen verschil met een tapeind. Wat wij kunnen verzinnen is dat bij assemblage het bevestigen van de aandrijfas wordt vergemakkelijkt als er bij de versnellingsbak/differentieelfabricage al 2 tapeinden ingedraaid zijn.
Adri
Ik heb er nog eens over zitten nadenken in de zon met een pilsje. En ik denk inderdaad dat het voormonteren van 2 tapeinden er voor zorgde dat men de aandrijfassen makkelijker kon monteren bij de eindmontage. Iets anders heb ik niet kunnen verzinnen.
Hoe dan ook: goed opgelost nu!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Bij mijn GSA zitten er toch echt 6 tapeinden op de flens.
Dat kan ook best en daar is een prima verbinding mee te maken, maar ik denk niet dat het af-fabriek is.
Adri