ik heb een Xantai 1.9 TD in mijn Lada Niva gezet. De motor heeft nieuwe riemen, rollen en waterpomp. De motor heeft 2.5 jaar stil gelegen voordat hij ingebouwd werd. Hij startte redelijk vlot, maar wilde niet op toeren komen, alsof er lucht in het systeem zat. Na een reiniging met liqui Moley dieselreiniger liep hij goed, maar ratelde wel iets meer dan normaal. Gisteren, ik had er toen in totaal zo’n 500 km mee gereden zonder problemen, begon hij plots heel erg te ratelen en viel stil. gelukkig was het niet de riem.
Ik heb de injectoren vervangen maar het probleem is er nog steeds. Ik heb nog niet de tijd gehad om te kijken of de riem niet een tandje versprongen is, maar dat zou me sterk lijken. Hij loopt wel, maar je moet gas blijven geven of hij valt stil. En ratelen als een gek. Brandstofpomp kaduuk?
Zijn injectoren voor een atmosferische diesel (ook Bosch) trouwens hetzelfde als voor een turbo?
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klinkt toch echt als een versprongen riem hoor. Of erger.
Brandstofpomp TD is niet het zelfde als eennpomp voor een non-turbo trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
de 4de injector was nat aan het sproeigedeelte toen ik hem eruit schroefde. is dat een indicatie?
btw, ik vertrek nu op weekend, ik ben maandag terug om de posten te lezen
dank
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Mijn 1.9Td begon afgrijselijk te ratelen en viel stil, toen bleek later dat een krukaslager in snippertjes veranderd was. Daardoor klapte éeń van de cylinders steeds tegen de kleppen en wervelkamer en zo aan. Vandaar het geratel. Ik hoop dat het bij jou niet het geval is. Toen de monteur de auto op de sleepwagen moest zetten moest hij de auto weer even starten (het was op vakantie in Frankrijk) en de motor liep nog wel, met een afgrijselijk geratel dus.
de motor heeft goede oliedruk, dus dat zal het hopelijk niet zijn. Vandaag leg ik de distributie bloot om te kijken of de riem toch niet een tand versprongen is.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
de distributieriem was 2 tanden versprongen, heel bizar… Spanning was ok, waterpomp, riem en rollen zijn 500 km oud. ‘k Snap er niks van. gelukkig geen schade aan de kleppen, hij doet het weer.
Hier trouwens een fotootje van de Xantia in m’n Niva. Voorlopig zonder intercooler nog, binnenkort komt er eentje van een Renault 5 GT Turbo tussen.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Ziet er netjes uit
Het luchtfilterhuis, is dat origineel ? Ziet eruit als het huis van een Xsara/ZX/306 diesel.
het luchtfilterhuis is het originele van m’n Niva 1.9D
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heel bijzondere foto, met dat flesje Jupiler op de achtergrond!
Knap gedaan hoor Die Jupiler is de startvloeistof zeker In de winter zal je wel Westmalle of zo nodig hebben
Ik vind het wel leuk dat ie nu “in lijn” gemonteerd is en niet “dwars”.
Het probleem is nu wel opgelost, maar de oorzaak is nog niet gevonden.
gebeurt het wel meer bij XUD motoren dat de distributieriem verspringt? Ik lees her en der op internet dat de nokkenas wel eens durft vastlopen en dat daardoor de riem verspringt, maar dat heeft dan in alle gevallen te maken met een te lage oliedruk/oliepeil. Dat is bij mijn motor wel in orde. Ik zou wel graag de oorzaak weten, want ik vertrouw het ding voorlopig niet meer.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Je gebruikt nog het originele/juiste oliecarter en bijbehorende peilstok?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
het carter van de XUD Nivadieselmotor wordt gebruikt. Het xantiacarter kan niet gebruikt worden omdat m’n voordiff daar niet onder past. het Nivacarter bevat 7 liter olie en de peilstiok van het
Nivacarter wordt gebruikt.
het carter op de Niva XUD donormotor links
de oliepomp werd gedeeltelijk overgebouwd. Ik wilde de grote pomp van de td behouden, maar de aanzuig en zift pasten niet in mijn Nivacarter. Ik heb dan de ‘D’ pomphelft met aanzuig en zift op de ‘TD’-helft gezet. beide helften waren perfect recht dus dat zou dicht moeten zijn.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
de oorzaak is gevonden. tenminste, dat denk ik toch. Tussen het nokkenastandwiel en het kleppendeksel zit een rubberen, ronde pakking in de metalen plaat. daarvan is een stukje los gekomen en dat is dan blijkbaar tussen riem en tandwiel gekomen wat het verspringen van 2 tanden zou kunnen verklaren
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)