Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
The return of the Digit
Voor zijn verslag van het youngtimer-evenement Forever Young in Ulft heeft Gert GWHENDRIKS2 een titel gekozen die meer aan een filmklassieker doet denken dan aan een Citroën. Als Gert met zijn karakterbak op stap gaat, is dat niet zomaar een uitje, maar veeleer een spannend avontuur. Smakelijk vertellen kan Gert ook, dus zak even onderuit in je bioscoopstoel en geniet!
Afgelopen weekend werd voor de tweede keer het youngtimer-evenement gehouden bij de voormalige ijzergieterij DRU te Ulft. Voor mij was dit de reden om de Digit die kant op te sturen, want het is immers een youngtimer! De reis ging verrassend goed, hoewel ik merkte dat ze steeds naar een andere plek wilde dan naar de DRU-fabriek. Een vreemde karaktereigenschap, maar daar kom ik later nog even op terug.
Aangekomen bij de DRU-fabriek, werd er onderscheid gemaakt tussen de moderne meuk en de youngtimers. Zo kon je rustig de youngtimers bekijken zonder dat er moderne meuk tussen stond. Sommige parkeerwachters hadden echter twijfels of de mijne wel een youngtimer was. Het moet niet gekker worden!
Nadat ik de mijne tussen de andere BX’en neergezet had, was de tijd om het parkeerterrein te verkennen. Het leuke van dit evenement is dat alle automerken vertegenwoordigd zijn. Dit maakt het erg leuk, ook al ben je een Citroën-gek. Nu zag je weer modellen uit de jaren ‘70, ‘80 en begin ‘90 bij elkaar, die je in het wild niet meer zo vaak ziet. Zo waren er van Ford een Taunus of een heuse Granada station. Dan heb ik het nog niet eens over de Aston Martin Lagonda (wie zei dat de BX hoekig was?), Fiat Ritmo, of mijn jeugdtrauma een Lada 1200. Echt, de automerken waren heel divers, hoewel de Golf GTI 1 en 2 (wat heb ik een zwak voor die modellen) en de Audi Quattro ruim aanwezig waren. Net zoals de Peugeot 205, de Visa en de BX natuurlijk.
In de fabriek zelf stonden ook de nodige youngtimers, er was zelfs een thema. Als ik het goed begreep, was dat zoiets van zakelijk rijden in een youngtimer. Kijk, zo blijft autorijden wel erg leuk. Ook werd er reclame gemaakt voor het aankomende 4e Fête des Limousines in Geertruidenberg. Al met al is zo’n evenement dat niet alleen om Citroëns draait ook voor Citroën-liefhebbers echt de moeite waard om te bekijken. Zet het in je agenda voor volgend jaar!
Oh ja, ik zou nog terugkomen op die nieuwe, nare eigenschap van de BX! In plaats van dat ze met mij naar de DRU-fabriek stuurde, wilde ze naar haar ouwe stallingsplek waar ze tot drie jaar terug bijna tien jaar lang verbleef. Normaal ben ik niet zo van de spontane acties, maar omdat het dichtbij het evenement was, belde ik bij het bewuste adres aan met het verzoek of ik op het terrein wat foto’s mocht maken. Nou, dat was geen probleem; de vrouw des huizes was erg enthousiast over mijn verhaal en maakte ook wat foto’s van de BX. Zo kwam ik op de titel van dit stukje: “The return of the Digit”. Met andere woorden: ze mag weer naar evenementen toe. Ze kwam terug op de plek waar haar avontuur met mij drie jaar geleden begon. Daarvan is het einde nog lang niet in zicht, tenminste niet als het aan mij ligt.
Verdere avonturen van Gerts Digit oftewel de Karakterbak lees je hier. Je reacties op dit verslag van het youngtimer evenement kun je hier plaatsen.
tekst en foto: GWHENDRIKS2, redactie: RensKorevaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mijn foto’s van dit evenement: klik!
Allemaal Cifoërs en een oude CX.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Mooie foto’s. Is dit een heel bijzondere CX?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja, de oudste van Nederland. Eerste toelating in Frankrijk was op 20 november 1974.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De diversiteit was fantastisch, van Talbot Horizon tot Audi V8, van Mini tot Mercedes W140, van Yugo 45 tot Chevrolet Corvette en zo ongeveer alles wat daar tussenin zit. Citroën was idd goed vertegenwoordigd, maar niet dominant, ook wel eens goed vind ik. Heb me uitstekend vermaakt, de tijd vloog en m’n kop was na afloop lekker verbrand Jammer dat de XM Club niet aanwezig was, ondanks de aankondiging op de site van de organisatie. Ook volgend jaar zal dit evenement weer worden georganiseerd, weer op 1e Pinksterdag, 8 juni.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ook wij hebben een supergezellige dag beleefd! De Limousine Lounge ‘Light’ was een mooie hangplek, maar inderdaad is het juist op dit soort evenement zo leuk om eens iets anders te zien dan die eeuwige citroenen.
Wel jammer: vrij weinig USA-cars wegens het treffen van Good Vibrations en zeer weinig Italiaanse schonen wegens het Viva Italia evenement in Assen. Maar ja, in deze maand zijn zoveel evenementen dat het altijd lastig zal zijn om iedereen erbij te hebben.
Met het weer hadden we mega veel geluk!! Ben helaas wel heel erg verbrand in mijn gezicht, juist omdat je vanwege een frisse bries niet merkte dat de zon best heel krachtig was.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Nou je was niet de enigste die uiteindelijk zo rood als een tomaat was…. (Blij dat ik een pet draag voor enige bescherming)
Maar indd deze evenement was erg leuk door de verschillende automerken… Volgendjaar ga ik zeker weer..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oh en…eventjes pluggen hoor:
Zien we jullie allen komende zondag dus gezellig weer?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Yep, staat al hééél lang in de agenda.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Duh, natuurlijk..
De V6 staat in de garage op dit moment voor apk en wat andere dingen.. Maar zondag gaat deze dame dus mee.. Alleen ligt het eraan hoe de bestuurder op dat moment zich voelt .....
(12uur durende feestje op zaterdag)..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
XBXG schreef:Mijn foto’s van dit evenement: klik!
Allemaal Cifoërs en een oude CX.
Klik
Haha geweldige foto!
Maar het was idd. een zeer leuk evenement, volgend jaar absoluut weer!
Dan wel goed insmeren, want ik zit nu nog steeds na te gloeien.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Erg mooi die blauwe CX, hij stond ook op het CX club lustrum in het kleurenoverzicht.
Maar het is niet de oudste in Nederland, er rijdt/staat volgens de RDW ook nog ergens een CX2000
(41-YB-27) die op 11 oktober 1974 op kenteken kwam.
BasisBIX schreef:Haha geweldige foto!
Op Facebook hebben we al heerlijk nagebabbeld over deze foto. Maar ja, jij hebt geen Facebook.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
JWH schreef:Erg mooi die blauwe CX, hij stond ook op het CX club lustrum in het kleurenoverzicht.
Maar het is niet de oudste in Nederland, er rijdt/staat volgens de RDW ook nog ergens een CX2000
(41-YB-27) die op 11 oktober 1974 op kenteken kwam.
Maar wel met een jonger chassisnummer dan de 30-YA-66.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90