Ziet er goed uit!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wim V8 schreef:Ja idd een Twingo dakje,en de twee dwarse verstevigingen van het dak zijn natuurlijk weg want er is geen dak meer om te
verstevigen, en het zou er raar uitzien als ze er nog zouden zitten. De resterende koets wordt daar niet zwakker van.
Gr. Wim.
Zeker wel dat koets daar flink zwakker van wordt! Die dwarsbalken zijn er niet alleen om de dakplaat mee te ondersteunen maar veel meer om voor torsiestijfheid te zorgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wauw en Auw!
Lekker zo’n open dak en het ziet er goed uit! Wat een genot om met mooi weer mee te sturen!
Die GSjes zijn al weinig stijf van zichzelf maar nu zal de stijfheid zeker ver te zoeken zijn. Ik ben het dan ook volmondig eens met Waterman.
Dit kan/kon je natuurlijk dan wel weer grotendeels opvangen door een frame rondom te maken en de dakbalkjes daarmee te verbinden, maar gezien je reactie heb je dat niet gedaan.
Geniet er in elk geval van en hulde voor het lef om het te doen!
ps ook nog detail foto’s van de binnenkant?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Tsja, de stijfheid. Ik heb hier natuurlijk vooraf heel goed naar gekeken en bedacht wat er zou gebeuren als ze weg zijn(de balkjes). Kwa torsie(is verdraaing) hebben ze m.i. weinig in te brengen, ze zitten recht en niet in driehoekverband. De gs is in het dak voorzien van een dikke ringbalk met driehoekprofiel die de sterkte geeft aan het geheel boven de bodem, uiteraard is een zelfdragende carrosserie een samenspel van het geheel, dus ieder onderdeel dat weggaat verzwakt het resterende. Maar in mijn beleving zijn de balkjes geplaats ter ondersteuning van de dakplaat tegen deuken, bollen en dreunen, en omdat ze er dan toch zitten verstevigen ze dan toch wel iets mee met de rest, maar echt belangrijk?
En bij het dakje zijn weer nieuwe alu profielen teruggekomen rondom die het resterende plaat weer stevig maakt. Daarbij had ik even gespiekt naar de gs-ambulance waar ze ook weg zijn en de ringbalk dus ook zonder de balkjes en andere versteviging overblijft. Maar goed de tijd zal het leren en er is ieder geval over nagedacht, ieder die dit ook doet is voor eigen risico ;-)
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In iedergeval niet meer hard over drempels! De doosconstructie die het was is nu z’n deksel kwijt en daarmee de treksterkte inhet midden. Een harde drempel zal dan de dakrand in het midden naar buiten willen laten uitwijken en dat wil je niet!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je heb er over nagedacht wat er tijdens het rijden met de auto gebeurt, maar heb je er ook bekeken wat er gebeurt bij een ongeluk?
Die balk zat er echt niet voor niets, daar geloof ik niets van…
De overlevingskans bij een GS is al veel kleiner als bij een moderne auto, zo maak je hem nog zwakker naar mijn idee.
Waarschijnlijk kijken ze hier bij de APK niet naar, eigenlijk zou dat wel moeten zomaar de constructie van een auto veranderen is naar mijn idee onverantwoordelijk.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Je hebt de constructie ernstig verzwakt.
Jammer, van wat voorheen een perfecte auto was.
De ware liefhebber haalt zoiets niet in z’n hoofd.
Nogmaals, doodzonde.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Het is leuk bedacht!
maar ik zit een beetje met een dubbelgevoel, het is mooi/zonde….
Ik moet het een keer in het echt spotten denk ik maar…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dirkvdmei schreef:
De ware liefhebber haalt zoiets niet in z’n hoofd..
Ehhh, ik vind dat niet zo ter zake doende. Het is immers zijn auto. Het is niet aan ons om te bepalen of de ts liefhebber is of niet
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
dirkvdmei schreef:Je hebt de constructie ernstig verzwakt.
Jammer, van wat voorheen een perfecte auto was.
De ware liefhebber haalt zoiets niet in z’n hoofd.
Nogmaals, doodzonde.
beetje overdreven de ware liefhebber, doet dit niet… Als je de auto goed onderhoud, en je vindt zoiets leuk om te doen, wat belet je? Der zijn zat mensen die iets aan hun oldtimer/jongtimer doen wat niet echt orgineel is (verbeterde techniek, andere Lm enz)
een ding je hebt wél een aparte GS…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Idd. een beetje overdone die negatieve opmerkingnn, maar goed ik dan ook een groot fan van de Twingo dakjes.
En dat iemand geen fabrieks-originaliteitsfetish heeft betekent nog niet dat die geen liefhebber is.
Dat de koets nu wat zwakker is daar zal wim V8 van te voren wel op de hoogte zijn geweest, maar dat is nu eenmaal zijn risico.
@wim V8: had je nog beschermstrips langs het dak geplakt? (onder het stuk waar het vouwdak over de lak heen glijdt)
Want anders ben je na een 1 warme zomer al door de lak heen gesleten, en dát is wel zonde.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
BasisBIX schreef:Dat de koets nu wat zwakker is daar zal wim V8 van te voren wel op de hoogte zijn geweest, maar dat is nu eenmaal zijn risico.
In het geval van een ongeluk is dat niet helemaal zo simpel…
Stel iemand anders rijdt in de auto en raakt betrokken bij een ongeluk (schuldige maakt even niet uit) en houd er of blijvend letsel aan over of overleeft het niet. Na onderzoek blijkt het door het verzwakte dak te komen.
Hoe zou je je dan voelen?
Of je raakt zelf betrokken bij een ongeluk en overleeft het niet, de andere partij wel. En deze krijgt te horen dat het door het verzwakte dak komt. Dat mag deze persoon de rest van zijn leven meedragen.
Of het mooi is of dat iemand een liefhebber is is niet relevant voor de discussie. Veiligheid en het verkeer wel. Je rijdt immers niet alleen op de weg.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
waterman schreef:dirkvdmei schreef:
De ware liefhebber haalt zoiets niet in z’n hoofd..
Ehhh, ik vind dat niet zo ter zake doende. Het is immers zijn auto. Het is niet aan ons om te bepalen of de ts liefhebber is of niet
Het is inderdaad zijn auto, maar… met zoiets zeldzaams, in zo’n perfecte staat, ga je naar mijn bescheiden mening, anders om.
Vandaar mijn opmerking over de ware liefhebber.
En gaat het dan uiteindelijk fout, wat niet ondenkbaar is, dan is er weer een mooie GS minder. En dat vind ik jammer.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Arjan Verkade schreef:In het geval van een ongeluk is dat niet helemaal zo simpel…
Stel iemand anders rijdt in de auto en raakt betrokken bij een ongeluk (schuldige maakt even niet uit) en houd er of blijvend letsel aan over of overleeft het niet. Na onderzoek blijkt het door het verzwakte dak te komen.
Hoe zou je je dan voelen?Of je raakt zelf betrokken bij een ongeluk en overleeft het niet, de andere partij wel. En deze krijgt te horen dat het door het verzwakte dak komt. Dat mag deze persoon de rest van zijn leven meedragen.
Of het mooi is of dat iemand een liefhebber is is niet relevant voor de discussie. Veiligheid en het verkeer wel. Je rijdt immers niet alleen op de weg.
Stel dat er een pianovleugel uit de lucht komt vallen… Zo kun je wel bezig blijven. Stijf of niet, of er nou een schuifdakje in zit of niet, als je een (naar hedendaagse begrippen) veilige auto wilt rijden dan koop je sowieso al geen GS. En ik denk dat een auto als deze nog altijd beduidend veiliger is dan de gemiddelde Eend. Moeten we die dan ook maar van de weg halen omdat er eventueel misschien mogelijkerwijs theoretisch hypothetisch iets zoú kunnen gebeuren…? Kom op zeg.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91