Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Tja, een break is voelbaar minder stijf dan een berline, dus mij lijkt het ook niet erg verstandig om daar de decoupeerzaag in te zetten. Ik vind het ook zonde van zo’n mooi en vroeg exemplaar. Twingo dakjes zijn leuk, maar ik hoop toch dat niet in elke auto de zaag gezet gaat worden.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
japv schreef:Arjan Verkade schreef:In het geval van een ongeluk is dat niet helemaal zo simpel…
Stel iemand anders rijdt in de auto en raakt betrokken bij een ongeluk (schuldige maakt even niet uit) en houd er of blijvend letsel aan over of overleeft het niet. Na onderzoek blijkt het door het verzwakte dak te komen.
Hoe zou je je dan voelen?Of je raakt zelf betrokken bij een ongeluk en overleeft het niet, de andere partij wel. En deze krijgt te horen dat het door het verzwakte dak komt. Dat mag deze persoon de rest van zijn leven meedragen.
Of het mooi is of dat iemand een liefhebber is is niet relevant voor de discussie. Veiligheid en het verkeer wel. Je rijdt immers niet alleen op de weg.
Stel dat er een pianovleugel uit de lucht komt vallen… Zo kun je wel bezig blijven. Stijf of niet, of er nou een schuifdakje in zit of niet, als je een (naar hedendaagse begrippen) veilige auto wilt rijden dan koop je sowieso al geen GS. En ik denk dat een auto als deze nog altijd beduidend veiliger is dan de gemiddelde Eend. Moeten we die dan ook maar van de weg halen omdat er eventueel misschien mogelijkerwijs theoretisch hypothetisch iets zoú kunnen gebeuren…? Kom op zeg.
Dat gaf ik al eerder aan dat een GS minder veilig is dan een nieuwe auto.
Ik vraag me ook af wat de verzekering ervan vind als je de constructie van de auto gaat aanpassen…
Die discussie wil je ook niet achteraf.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik ben wel benieuwd naar de feitelijke constructie. Misschien zit er wel een metalen ring rond het dakje, die verbonden is met de resten van de dwarsbalken. In dat geval maakt het weinig uit qua stevigheid.
En een open dak geeft een GS wel nog een stukje meer Eend-gevoel. Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Inderdaad, ik denk wanneer je er rondom een framepje inzet dat er niet zo veel aan de hand is.
Ik ben het eens dat ik het persoonlijk niet zo doen met zo’n type, maar ach liefhebbers genoeg in alle soorten en maten. Wanneer ik mijn GSA openzaag zal ik vermoedelijk hier hetzelfde soort ongezouten kritiek krijgen.
Nogmaals ik vind het wel een stoere actie en met lef!
Wim V8, ik denk dat menig GS(A) rijder deze dagen zeer jaloers kan zijn! waaronder ik
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Elk Twingo-dak heeft een stalen frame wat op een hele rits plaatsen aan het dak wordt bevestigd.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Met verbazing lees ik dit topic.
Op welk onderzoek is de kritiek gebouwd? Waar staat dat de koets flink zwakker wordt?
Wij hebben vroeger veel zonnedaken en kantel schuifdaken in verschillende types Citroen gebouwd.
Hierbij moesten we ook wel eens balkjes verwijderen. Het zijn geen dikke balken hoor.
Bij navraag aan de technisch inspecteur van Citroen kon dit totaal geen kwaad. De opendaken werden overigens door Citroen als accessoires geleverd.
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kan je mij uitleggen hoe het komt dat je in Duitsland bij de inbouw van een schuifdak slechts één balkje mag verwijderen én de auto naar de TUV moet en dat er een vermelding op de fahrzeugbrief komt vanwege een verandering aan de koets?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
We hebben het hier toch over een Nederlandse auto?
Duitsland heeft zo zijn eigen regels, kijk maar eens naar de toelatingseisen in Duitsland voor een auto als hij onder de oldtimerregeling wil vallen.
Is er een meetrapport dat aangeeft hoeveel deze auto eventueel verzwakt? En waar dat op treed?
Citroen zal toen der tijd toch ook wel geweten hebben wat ze wel of niet konden toestaan?
Het gaat er mij niet om wie er gelijk heeft of niet.
Maar er moeten ook geen mensen onnodig bang gemaakt worden.
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Een meetrapport, jah hoor natuurlijk, wil je er ook gelijk een crash test bij doen? Wim V8 mogen we je auto lenen?
Citrobenz is met zijn auto natuurlijk het voorbeeld van wat je allemaal aan een koets kan verbouwen, dus zeer ruime ervaring.
Heeft Citroen ook dit soort daken op de GS geleverd? Nee? waarom denk je dan van niet?
Volgens mij is het doel hier om vóór te denken ipv ná te denken…
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Toen dit dak in een BX was gebouwd kwam deze discussie, toen die in een XM was gebouwd kwam deze discussie, toen ik het in mijn Xantia ging bouwen idem, en dat zal elke volgende keer ook wel weer gebeuren. Persoonlijk vind ik het een geweldig dak, en staat het ook nog eens super.
Er zit of zat ook een GSA op dit forum met zo’n Twingo dak. Ik kan het topic met detailfoto’s zo snel niet vinden, maar ik heb hem een keer zien rijden.
Citroen GSA by Timo1990NL, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Logisch toch, dat men hier vraagtekens bij zet? Hoe leuk ook (want dat vind ik); ik was eerst wel bij één of andere technisch specialist met kennis van zaken langsgegaan, voordat ik dit deed. Misschien via de RDW?
Citroënloos
Laat een ieder maar genieten van zijn GS op de manier die hij zelf leuk vind. WimV8, mijns inziens heb je groot gelijk.
Hoe kom je aan zo’n dakje? Misschien wel een idee voor mijn dagelijkse Renault 4 GTL, ik wel er eigenlijk vanaf, maar met een twingo dak erin is een R4 super leuk.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Op de sloop staan vaak wel Twingo’s met zo’n dakje.
Iemand is je in ieder geval al voor geweest met zo’n dakje in een R4:
http://jeffr4.weebly.com/twingo-dakje.html
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Zo, de laatste dagen alleen maar in het zonnetje gereden, en het gs-rijden is met funfactor 200+
gestegen, haha wat een beleving, ik raad het iedereen aan, alleen gaat niemand van hier het doen denk ik, gezien al het commentaar, ik heb het niet allemaal gelezen maar pffff. Ik was al voorbereid op veel commentaar want ik had al een en ander forum gelezen bij andere automerken tijdens mijn zoektocht naar info hierover, daar was het niet anders. Vandaar dat ik eerst het dakje erin zaagde en toen pas een melding in me topic deed ivm twijfelen door negatieven berichten.
Het vouwdak is zéker iets voor een R4, die zijn dr mee geboren net als fiats en kevers:
R4 in 1966,en andere,
Gr. Wim.
In tegendeel:
Ik vind het tof en wellicht doe ik het je nog eens na!
Beter één eend op straat dan tien in het water….