Oliedruksensor
C4-ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-11-2008

Gepost: 03 augustus 2010 12:05 PM

Bonjour,
ik heb de zoekfunctie gebruikt (oliedruk) maar niets kunnen vinden.

Mijn C4 1.4 VTS geeft geregeld de storing “STOP oliedruk te laag”
Soms een paar keer per rit, soms ook dagen niet.
Oliepeil staat goed.

Zou de oliedruksensor defect zijn? En zo ja:
• Is dat een duur onderdeel / reparatie?
• Zelf doen, of bij de garage ?

Bij voorbaat dank,
Groet,
Erik

Profiel  
 
C4-ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-11-2008

Gepost: 13 augustus 2010 02:59 PM
  [ # 1 ]

Niemand ?  Rolling Eyes

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 13 augustus 2010 03:48 PM
  [ # 2 ]

vakantietijd?

Ik heb het nooit gehad en weet niet hoe je relatie met de dealer is, maar ik zou zeggen: even laten uitlezen bij de dealer en je weet het zeker.

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
C4-ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-11-2008

Gepost: 13 augustus 2010 04:30 PM
  [ # 3 ]

Bijna vakantie Wink

mijn relatie met de dealer is niet al te warm zal ik maar zeggen. Vandaar een verkennend vraagje hier. . . . .

Groet,
Erik

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 15 augustus 2010 12:47 AM
  [ # 4 ]

Vervelend als je “relatie"met de dealer niet goed is. Betekent dat je de zaak niet vertrouwd? Wanneer dit het geval is, is het wellicht het overwegen waar om naar een andere garage uit te kijken?

On-topic, hier ook geen ervaring met de storing “STOP oliedruk te laag” (hopelijk kan ik dit zo houden, even afkloppen Wink)

Profiel  
 
skyraider
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 18-01-2011

Gepost: 18 januari 2011 11:50 PM
  [ # 5 ]

Hallo c4-ever.

Misschien moet je eens naar je oliefliter kijken.
Ik had dat ik het motorlampje ging branden en motorstop ook.
Dealer zei: uitlezen is een optie,maar we gaan eerste de auto bekijken.
Het bleek de oliefliter te zijn.
Om een lang verhaal kort te maken door in ring in het fliter niet helemaal meer goed werkte
was de druk soms weg en daarom ging het lampje branden.

Profiel  
 
C4-ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-11-2008

Gepost: 20 januari 2011 07:10 PM
  [ # 6 ]

Dank je wel Skyraider.
De mogelijkheid van het oliefilter ken ik. Er schijnt ook nog een soort terugslagklepje te zitten wat wel eens wil weigeren en dezelfde verschijnselen geeft maar beide zijn helaas niet de oplossing voor mijn probleem.
Laatste status is dat het wel iets minder is, maar nog steeds regelmatig voor komt en heel onvoorspelbaar is.

Groet,
Erik

Profiel  
 
skyraider
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 18-01-2011

Gepost: 20 januari 2011 10:26 PM
  [ # 7 ]

Hey c4-ever,

Jammer dat je nog steeds die problemen hebt.
heel veel succes.


  gr skyraider

Profiel  
 
C4-ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-11-2008

Gepost: 13 september 2012 11:13 PM
  [ # 8 ]

Even een oud topicje van 2 jaar terug afmaken, misschien hebben anderen er ook wat aan. . . . 

Na meerdere malen bij de dealer te zijn geweest was er niets te vinden. Maar de storing bleef en aangezien we met de auto een leuke vakantietrip voor de boeg hadden van ca. 4.500 km. wilde we er toch wat aan laten doen. Via een collega kreeg ik een tip voor een lokale kleine garage. Dat wilde ik wel eens proberen omdat mijn vertrouwen in de dealer inmiddels zo goed als weg was (en terecht, lees verder)

De C4 was ook toe aan zijn 60.000 km. beurt en met de garagist afgesproken dat hij dan ook het blok zou flushen om alle kleine oliekanaaltjes te spoelen en er een origineel oliefilter in zou zetten. Dat lostte het probleem helaas niet op.
Dus oliedrukmeting gedaan:
• stationair: net geen half bar
• bij 3.000 toeren: idem
Oliedruksensor gecheckt en die bleek in orde. Toch een probleem dus! (Auto is bij twee officiële dealers geweest en die hebben dus niets anders gedaan dan de diagnosestekker erin gestoken en daar bleken geen bijzonderheden uit. “Dus zal er wel niets aan de hand zijn meneer, is spookstoring, niets aan te doen”. Ze hebben dus nooit verder gezocht…...)

De lokale garagist is verder gaan zoeken en uiteindelijk bij de oliepomp aangekomen. Deze leverde voldoende druk die die was ook in orde.
In / bij de oliepomp zit een overdrukklepje. Dit klepje gecontroleerd en deze bleek zeer stroef te lopen en leek wat open te staan. Klepje gedemonteerd en opgeschuurd / schoongemaakt en weer gedemonteerd. Hierna was alles in orde!
• stationair: net geen bar
• bij 3.000 toeren: bijna 4 bar!
Meerdere testritten en oliedruktests uitgevoerd en dit bleef goed!

Door het iets openstaande overdrukklepje werd er niet voldoende oliedruk opgebouwd en gewoon loos rondgepompt. We hebben dus al twee jaar rondgereden met een motor die waarschijnlijk te weinig olie heeft gekregen. Hopelijk heeft dit geen gevolgschade aan het blok opgeleverd. Heb de laatste tijd het olieverbruik goed in de gaten gehouden, maar er is geen noemenswaardig olieverbruik merkbaar.
—> Vraag: Moet ik nog meer zaken in de gaten houden??


En nog iets:
Bij het demonteren van de carterpan merkte de garagist op dat de bodem daarvan erg vervuild was. Hij zei dat hij de vorm ook wat vreemd vond, de opening van de aftapplug is wat verhoogd waardoor deze nooit helemaal leeg loopt en er altijd een laag olie (en drap) in blijft staan. Globale weergave:

  \_____/  \_____/

Ook deze is goed schoongemaakt waardoor er alles weer vers en schoon door het blok heen loopt.

Voor de vakantie hebben we nog een week woon-werk verkeer gereden en is de storing er niet meer geweest.
Tijdens de vakantie hebben we op de heenweg de storing nog 1 keer gehad (net over de Fernpass) maar daarna niet meer. We hebben half Italie doorgekruist en zijn met een volbepakte wagen weer huiswaarts gekomen (er moest natuurlijk weer wijn mee naar huis Smile ) en dit ook geheel storingsvrij Smile Smile

Hopelijk zijn we er nu voorgoed van verlost.

Fijn dat er nog garage’s bestaan die wel gewoon verder kijken en met de klant meedenken en vooraf overleggen over de te nemen stappen en kosten. Uiteindelijk geen onderdelen hoeven vervangen, en een zeer schappelijk bedrag voor het arbeidsloon betaald.

(Bovenstaande is niet bedoeld om dealers in een kwaad daglicht te zetten, maar gezien deze (en andere) ervaringen zien ze mij er niet meer terug. Er zullen daar in tegen ook best goede zijn, dus dat is niet de intentie van het verhaal. Ik ga dan ook geen namen noemen)

Profiel  
 
Misterzilver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 18-07-2012

- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 07 juni 2013 11:50 PM
  [ # 9 ]

Ook ik heb vaak de melding stop oliedruk te laag maar dit is vaak op een helling of als ik in een te hoge versnelling rijdt door bijv. een bocht of bij afremmen binnenkort er naar laten kijken.

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 08 juni 2013 07:08 PM
  [ # 10 ]

Dit ruikt toch echt naar en te laag niveau…

Profiel  
 
Tommos89
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 11-01-2011

- C4 (2004-heden) 1.6 16V VTS Coupe
Gepost: 01 juli 2013 08:40 PM
  [ # 11 ]

Goh typisch, ik rij vandaag bij de bandenboer de auto de brug op, motor sloeg af en kreeg precies dezelfde melding. Kwestie van auto opnieuw starten en weg was het.. Heb deze melding nog niet eerder gehad dus hoop dat dit zo blijft, heb tenslotte al andere problemen met de C4..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook