heheheh;- )
dus onderdeel 3 ophet eertse fotootje dus? dan weet ik ook dat we het over hetzelfde hebben …
Nee die niet! Ik ga even zoeken naar een foto.
Zou heel goed kunnen, maar ik weet niet waarom er 2 van die dingen opzitten…
Ik ben alleen 2-traps carburateurs gewend, daar gaat eerst een kleine gasklep open en met meer gasgeven gaat ook de 2e gasklep open.
Daar zat dus alleen zo’n afsluiter op de stationair sproeier van de eerste gasklep.
Die BX carbs zijn veels te modern voor zo’n ouwe l*l als H@ns
Oh, gelukkig!
Felice van de jonge generatie gaat ons redden!
Jonge generatie! Vind ik leuk
Zie hier de foto.
Dat stationairklepding is er hier dus uitgeschroefd met het rooie draadje eraan. Je kijkt hier op schuin op de onderzijde/achterzijde van de carburateur. Het gat waar ie in moet kun je ook zien. Die zit in het midden aan de voet van de carb, nog onder de gasklep. Het koperkleurige pennetje aan het uiteinde is standaard uitgeschoven en sluit daarmee een brandstofkanaaltje af. Als er 12V op staat (contact aan), schuift het pennetje zo’n 5 mm in.
Ja, die ken ik nog van de GS!
Weet je misschien waar onderdeel 3 dan voor dient? Iets milieu-eis-achtigs?
onderdeel 3: er gaat onderdruk naartoe of het komt er vandaan. Aan de onderzijde komt er een stangetje uit dat via via verbonden is met de gasklep. Wie het weet mag het zeggen
jeetje, jammer dattet nu donker is, hij staat hier gewoon beneden en buiten op de parkeerplaats, ik zou het nu niet kunnen onderscheiden
die dus, ik zie het voor me;
sjongejonge, heb net een slechte carb uit m’n schuur gevist, maar nu zie ik heel scherp welk deel je op je foto bedoelde
bedankt Felice en ook Hans, ik ben een heel eind verder met m’n onderzoekje en weet nu wat ik moet zoeken, thnx!
nou, ik heb’m er bij mij even uitgeschroefd om te kijken of de materialenboer er misschien aan kon komen, wat niet zo is;
maar toen viel me meteen wel op, dat er aan m’n stationairsklepding helemaal geen snoertje meer zit;
dus nu is het de eerstvolgende keer zoeken geblazen, naar een loshangend stekkertje of snoertje, dus wie weet is opnieuw goed aansluiten de oplossing al …
wat veel gekker is, ik heb dat ding er dus uit gehad en een beetje mee zitten spelen;
toen ik ‘m er weer in gedraaid had, bleef hij ineens stationair heel mooi en zacht draaien, dat geloof je toch niet?
wel heel moeilijk starten, de benzine moet van ver komen zo lijkt het,
maar als hij eenmaal draait, dan blijftie mooi lopen, hij lijkt wel te snorren ineens, zonder choke of gasgeven, mooi gelijkmatig
maar nu dus wel moeilijk starten ineens …
Heb je een handchoke of een automatische?
Is het pennetje van het stationairpindingetje zichtbaar niet afgeknipt?
Er moet in de buurt ergens een stekkertje loshangen waar 12V op staat als het contact aan is.
ik heb idd een handchoke, dat leek me toen veel degelijker dan dat stomme ‘waskamertje’ waar je alleen maar ellende over hoorde;
Het bewuste pinnetje, lijkt idd een keer afgeknipt te zijn;
En daarnaast herinner ik me, dat er idd ergens een los stekkertje hing, maar heb nu (vanavond) geen tijd meer om onder de motorkap te gaan kijken
Hebben die laatste 2 volgens jou met elkaar te maken?
ik bedoel, was het afknippen destijds een manier om van bepaalde ellende met de carb af te zijn?
Als ie is afgeknipt ‘werkt’ ie ook zonder dat er spanning op staat (brandstofkanaaltje altijd open). Je hoeft nu ook niet meer op zoek te gaan naar het stekkertje.
Nu zijn we dus nog niks verder met je afslaan probleem. Met de choke aan slaat ie niet af toch?
het idiote is, dat sinds ik het ding eruit heb gehad en wat met dat pinnetje heb zitten spelen en gewoon er wat tegenaan tikken enzo;
hij nu rijdt als een zonnetje, ook zonder choke bleef de motor net heel mooi stationair draaien; ik vind het heel eigenaardig en opmerkelijk …
wel vervang ik morgen gewoon toch het brandstoffilter, kennie weten heh en ik heb’m nu toch op dashboard liggen