Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Hallo allemaal,
Ik heb een paar weken geleden mijn Xantia 1.6i ingeruild voor een 2.1td uit 1995. De auto heeft al wat kilometers op haar naam staan maar rijd uitstekend!
Tijdens het bezit van de Xantia 1.6i kwam de temperatuur eigenlijk nooit boven de 90gr maar de diesel die wil de 100 nog wel eens aantikken. Elke keer als dat gebeurd slaat er 1 fan aan die hem weer terug brengt naar 85/90 gr en schakelt vervolgens de fan weer uit.
Is dit normaal? Horen er geen twee fans aan te slaan? Ook als de ene fan aanslaat staat hij meteen op standje hoog.
Wie o wie??
Alvast bedankt !!
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De ventilator die inschakelt, is dat de rechter, in rijrichting gezien?
Waarschijnlijk heb je met deze motor dezelfde ventilatorschakeling als een XM 2.1 TD.
Deze schakeling werkt d.m.v. 3 relais, waarvan 1 met wisselcontact.
Bij het bereiken van de inschakeltemperatuur voor de lage snelheid komt 1 relais (813) op.
Beide ventilatoren staan dan in serie en krijgen daardoor ieder 6V.
Bij het bereiken van de inschakeltemperatuur voor de hoge snelheid komen ook beide andere relais (814 + 815) op.
De ventilatoren worden dan parallel geschakeld en krijgen dan ieder 12 V.
Het lijkt erop dat bij jou relais 813 niet werkt.
In dat geval krijg je het door jou omschreven verschijnsel, geen ventilatoren op lage snelheid en alleen de rechter op hoge snelheid.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Klopt precies! Moeilijk om zelf te doen of moet ik naar een garage?
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Weet niet hoe handig je zelf bent!
Ik heb alleen ervaring met een XM 2.1 TD.
Daar hangen de relais bij de linkerkoplamp met z’n drieën op een rijtje.
Van buiten naar binnen 813, 814 en 815.
Je kan het controleren door een draadbrug in de steker te zetten op de plaats van het maakcontact van relais 813, dus tussen pootjes 3 en 5.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
ik zal proberen
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb je airco?
Zo ja, dan kan je relais 813 ook controleren door de airco in te schakelen.
Airco in is beide ventilatoren op lage snelheid, dus relais 813 op.
Let op, een relais wat je hoort schakelen wil niet zeggen dat het inwendige contact ook daadwerkelijk contact maakt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Bij een Xantia zitten die drie relais boven tussen de fans, achter een kapje, bereikbaar door de grille uit te bouwen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Airco aan geen ventilatoren….maar ik kan die relais niet vinden. Zit niet bij de linkerkoplamp
Edit: Toen stond dit bericht hier nog niet boven
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
kun je die relais er gewoon uit trekken?
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Yep.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Onder het motto pas op dat je niet met minder eindigt dan dat je had…...
Netjes de grille eraf gehaald, relais eruit getrokken 3 en 5 doorverbonden ( gebeurd helemaal niets) Airco aan nog steeds niets…..
Ondertussen ontstaat er een kleine vijver groene lhm achter de auto (oprit loopt af) maar zwetend en tierend nog maar even de verkoeling zoeken in de auto (airco stond aan) doet de blower het niet meer.
ik ga naar Renard in beneden leeuwen.
Maar alsnog bedankt voor de goede en snelle reacties!!!!
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Weet iemand of de binnen kachel motor en de radiators in verbinding staan. Is namelijk wel raar dat de kachel motor er vandaag spontaan mee ophoudt. Net bij Renard er een nieuwe aan gehangen maar die deed het toen ook niet. Lijkt dus op een stroom probleem.
Wat betreft de radiator ventilatoren daar heb ik drie nieuwe relais voor gekocht en die ga ik monteren als ik de auto ma of di terug krijg. Komt het vaak voor dat de ventilator motor kapot is ??
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als je deze symptomen hebt , komt er geen voeding NA het contactslot !!
Waar deze juist vandaan moet komen weet ik ook ( nog ) niet , maar die dingen zitten samen .....
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
misschien een zekeringetje opgeblazen bij het spelen met de relais?
De ventilatoren van de xantia willen ook wel eens problemen krijgen doordat koolborstels vast gaan zitten als er 1 slecht is resulteert dat dan ook in niet draaien bij de lage snelheid en vervolgens slechts 1 op hoge snelheid…
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Daar was ik al bang voor. Moet zeggen dat Renard me daar ook op wees. Toch koos ik ervoor die reperatie zelf te doen gezien daar nogal wat tijd in gaat zitten en deze reparatie me al meer kost dan wat ik voor de auto heb betaald. Volgens de garage vervang je die fans niet even. Iemand een idee waar ik twee vervangende (gebruikt) kan vinden ?? (marktplaats ken ik al ) )
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Vervanging lijkt veel dramatischer dan het feitelijk is hoor!
ik heb het zelf zo’n 4 jaar terug bij mijn toenmalige Xantia HDI gedaan. Bij de Brezan een vervangende ventilatoren set gekocht voor zo’n 170 euro (made in Korea, prijs van toen met een goede handelskorting).
Raw’s en koplampen demonteren met binnengrille en strips e.d., voorbumper moet er af (maar een paar boutjes o.a. net achter stootrand van de voorbumper in het binnenscherm achter kapje), koplampframe moet er af (ook maar een paar boutjes)... en dan ben je er al zo ongeveer.
Enige lastige is de bekabeling van de ventilatoren, eigenlijk moet je de bladen van de motoren halen, dan de motoren losmaken van de steun en dan vind je (meen ik me nog te herinneren) de stekkers in de plastic steun van de ventilatoren… Als je een beetje handig bent met 12V dan kan je die bekabeling ook betrekkelijk snel zelf aanpassen.
succes met besluitvorming en als je er voor gaat: heel veel sleutelplezier!
waar rook is, is…
LHM only!