7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
De ‘‘witte’’ ex gs van art. Van eigenaar gewisseld!
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 19 juni 2013 05:06 PM
  [ # 91 ]

Het lekken van de carburateur is opgelost, dwz de carb lekt nog steeds maar zit niet meer in de auto.

 

 

 

 

 

 

 



deze had ik gevonden in de schuur in een doos vol met carbs en aanverwante zaken.
Zat onder een dikke laag smeer en olie, maar na een schoonmaakbeurtje ziet er weer zo uit.
Tis ook een weber maar dan uit spanje ipv italie
Ik heb hem open gemaakt en nagekeken. Ook de binnenkant en de sproeiers schoongemaakt en verharde rubbers vervangen door soepele uit weer een andere carb. die ik voor onderdelen gebruik.
Ook moets de gasklepdemper eraf, en moest de gasklep bediening van de oude carb. overgezet worden
Inmiddels zit ie in de gs en na wat fine-tunig loopt ie als een zonnetje en de auto rijd er weer perfect mee cheese
En t belangrijkste…...geen benzine lekkage meer!
Het koste me niets, enkel wat hobbytijd.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 19 juni 2013 08:01 PM
  [ # 92 ]
Art schreef:

het is em, op de laatste foto is het te lezen. zelfde nummer.

Mijn ogen zijn ook geen twintig meer…..vandaar!!!

Maar je hebt wel een prima oplossing gevonden.

Dat is nu de ware hobby.

Veel succes met deze mooie auto.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 19 juni 2013 11:00 PM
  [ # 93 ]

Dankje!, gaat wel lukken.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 20 juni 2013 11:57 PM
  [ # 94 ]

Vandaag groter testritje gemaakt, en t gaat nog goed. Geen lekkage meer.
Morgen maar weer is mee naar werk nemen, 32km heen en 32 km terug.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 06 juli 2013 11:53 PM
  [ # 95 ]

Al aardig wat kilometers verder kan ik rustig zeggen dat de carburateur goed werkt en niet lekt! Weer iets van de lijst weggestreept.
Vandaag heb ik de olie ververst en het oliefilter vervangen. Natuurlijk de motor gevuld met minerale 20w50 olie van kroon. Ook het benzinefilter bij de tank heb ik vervangen.Manman wat zat daat een drek in. De doorstroming was aardig beperkt geworden. Ook heb ik de klepspeling gecontroleerd, slecht 2 moesten ietsje strakker gezet worden. De rest stond nog perfect. Toen ik het onderste rechter kleppendeksel erap haalde lag 1 van de 2 tuimelaarasmoeren met ring los in t deksel!  huh
Deze er dus maar weer opgezet, ging prima. Zal wel niet goed vast gezet zijn door degene die voor mij ooit aan de auto gewerkt heeft. Nokkenassen heb ik ook goed gecontroleerd maar deze zien er ook prima uit. Natuurlijk ook de klepdekselse pakkingingen vervangen door nieuwe. Tot slot 4 nieuwe bougies en een nieuw luchtfilter er in en klaar voor vandaag.Ohja, en het bakoliepeil gecontroleerd.De distributieriemen zien er niet er oud uit, dwz de letters op de rug van de riem zijn nog goed leesbaar en het rubber oogt vers. Ook de t-mof ziet er vrij recent uit. Zit vast met slangklemmen en vertoont geen droogtescheurtjes of andere ouderdomstekenen. Aleen jammer dat er wat olie weglekt aan de voorzijde van t blok. Het komt of van de krukaskeerring voor, of ergens bij de hd pomp vandaan. Rondom het tandwiel van de oliepomp is het droog. Daarnaast recht lijkt het weg te komen. Ik vermoed de o-ring van de hd plunjerpomp. Het zijn nu nog enkele druppels maar om te verhelpen zou ik toch de voorkant moeten demonteren een keer. Jammer dat de dat dan niet gelijk meegenomen hebben toen de riemen en de t-mof vervangen zijn…........





De rechter dopmoer op de laatste foto lag los met ringetje in de klepdeksel.
Volgende keer nog even de ashoezen en de remblokken achter vervangen, die laatste zijn toch wel aardig dun aan t worden.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 10 juli 2013 02:57 PM
  [ # 96 ]

Kan iemand mij vertellen of de achterste keerringen van de nokkenassen hetzelfde zijn?
Dus die achter de ontsteking en die achter de benzinepomp?

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 10 juli 2013 05:12 PM
  [ # 97 ]

Bij de benzinepomp zit geen keerring.
Vóór de ontsteking wel, deze is hetzelfde als de voorste krukaskeerring van een 2CV.

Misschien bedoel je de nokkenaspakking, deze zijn links en rechts uitwisselbaar (al knip ik dan wel altijd de uitsparing voor de olieretour aan één van beide kanten weg)

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 10 juli 2013 07:54 PM
  [ # 98 ]

okee, ik wist niet dat er voor, of achter (tis maar hoe je het bekijkt) de benzinepomp geen keerring zit. Ik dacht dat het miss een zelfde constructie zou zijn als aan de ontstekings zijde. Is die pakking bij de benzine pomp te vervangen zonder dat de nokkenas eruit moet? Er lekt daar in de buurt wat olie weg namelijk.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 10 juli 2013 08:19 PM
  [ # 99 ]

Komt waarschijnlijk onder de brandstofpomp vandaan.
Brandstofpomp eraf, pertinax isolatieplaatje eraf, beide zijden hiervan dun insmeren met een pakkingvervangend middel en weer monteren. Hele grote kans dat de lekkage over is. Onder in het huis van de brandstofpomp zit een piepklein zogenoemd compensatiegaatje. Hieruit wil ook wel eens een drup olie lekken.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 10 juli 2013 08:28 PM
  [ # 100 ]

ha, bedankt. Ga ik dat als eerste doen.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 10 juli 2013 10:15 PM
  [ # 101 ]

Maar om de papieren pakkingen waar de nokkenassen achter tegen de koppen zitten te vervangen moet de nokkenas er wel uit.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 10 juli 2013 11:46 PM
  [ # 102 ]

Hoogst zelden dat ie daar lekt.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 11 juli 2013 12:28 AM
  [ # 103 ]

precies, ik begin gewoon met t makkelijkste, dan zie ik snel genoeg op het geholpen heeft.
Om de nokkenassen eruit te halen hoeft iig de motor er nog niet voor uit.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 11 juli 2013 10:55 AM
  [ # 104 ]

Ik zou vooral als eerste even kijken waar het lekt.
Ze lekken mi best wel vaak op de papieren pakking van de nokkenas.

Om het netjes te doen moet de nokkenstok er dan uit (nadat je de motor los hebt gehaald!), echter zal je de eerste niet zijn door de as iets los te halen en dan goed te ontvetten en er een pakkingsvervangendmiddel tussen te smeren en het vervolgens weer vast te zetten.
Niet de meest nette methode, maar wel effectief en in een fractie van de tijd gepiept.

Maar de benzinepomppakkingen zijn de meest makkelijke om te verhelpen, dus als die verdacht zijn volg het advies van Dirk.

Het kunnen ook nog je tuimelaarsassen zijn, die lekken ook nog wel eens bij de boutjes.

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 11 juli 2013 10:04 PM
  [ # 105 ]

ik maak het wel schoon eerst, kan ik zien waar t vandaan komt. Maar de pakking van de benzine pomp is een fluitje van een cent dus die doeik zoiezo wel.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
 
7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook