Die lekkage is aan de voorzijde, aan de passagierskant. Daar zit het vat dus. Dat ziet er allemaal droog uit, dus het zou de veerpootretour kunnen zijn; het rare is dat ik die plek alleen thuis zie, op het werk niet (daar zet ik de auto een stukje verder naar voor, zodat de neus over wat kiezelstenen staat). Het lijkt dus iets voor het voorwiel te zijn…
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dan zou de veerpootretour idd ook mijn eerste verdachte zijn.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Oei! Het is dus niet de carterpakking, maar iets anders: de carterventilatie.
Nou ben ik naar huis gekomen met een vraag aan jullie als forummers: Mijn Chic heeft een BDY blok (als ik het goed heb). Bovenop het klepdeksel zit een pijpje waar een slang aan zit (bij die slang lekt ie). Als ik de slang losmaak en de motor start, spettert er olie uit dat buisje. Let wel: spettert. Er spuit geen straal omhoog of iets dergelijks. Je voelt ook dat er behoorlijke druk achter zit als je je vinger erop houdt.
Nou dus de vragen:
- Hoort er olie uit te spetteren als ik de slang losmaakt? De hoeveelheid die knoeit is geen enorme sloot, maar het klepdeksel is na een minuut toch aardig vettig, en dan gaat het al langzaam maar zeker naar de uitlaat.
- Hoort er een aardige druk achter te zitten? Niet in de orde van grootte om mee te zandstralen, maar in de orde van grootte van een blazend mens.
Een paar dingetjes: De mensen aldaar dachten (en denken) dat de koppakking mogelijk de boosdoener is, en hebben een compressietest uitgevoerd. Alle cilinders zitten netjes rond de 11 bar (tussen de 10.75 en 11.25 zo’n beetje, behoorlijk prima in ieder geval).
Verder was ter plekke een slang overleden van het koelsysteem; degene die loopt naar het gasklephuis. Keihard, en zodra je hem probeert te buigen springt ie gewoon kapot.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Lastig om te bepalen op een afstand, maar een motor heeft altijd enige druk als deze draait. Teveel druk is niet goed, maar ja dat is op een afstand niet te bekijken. De slang zit vast met een slangenklem. Het kan zijn dat daardoor de klem is gaan lekken. Wat ook kan is dat de slang verstopt zit. Als de olie uit je peilstok naar buiten komt heb je vermoedelijk teveel druk.
Er komt niks uit de peilstok. De motor heeft een tijdje gelopen met:
- die slang op het kleppendeksel los (eraf)
- olievuldop open
- zonder peilstok
Het zat bij de eerste 2 van de hierboven genoemde punten te walmen (witte walm, veel korte ritten).
Dat een motor enige druk moet hebben, is vanzelfsprekend. De vraag is natuurlijk in welke orde deze druk hoort te zitten.
Wat ik moet melden: de slang aan het kleppendeksel was gebarsten aan de voorzijde (dus waar hij tegen het deksel op zit). Hier leek hij ook te lekken. Over de druk die erachter zit, hebben de heren monteurs vraagtekens.
Ik heb vergelijkbare dingen, ook oliespetters in allerhande luchtslangen (waaronder die vanaf het luchtfilter). Iemand wist wel wel te vertellen dat hij nog nooit een turbo diesel bx had gezien die daar geen last van had. Geen halszaak dus
Wat je zou kunnen proberen (is me ooit voor een volvo 340 aangeraden) is de motor een tijdje stationair laten lopen met naar schoonmaakspul in de olie. Daarmee krijg je alle slangetjes weer mooi schoon en open, dat zou moeten helpen tegen de overdruk.
Heb het zelf nog nooit geprobeerd en hoor er verschillende verhalen over, dus heren experts: roept u maar!
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Onder die slang staat een nokkenas te draaien die olie in het rond gooit, dus dat er uit het pijpje spetters komen lijkt me niet gek. Compressie lijkt me ook goed, het zit allemaal bij elkaar in de buurt. Wat betreft die druk, ik heb eigenlijk geen idee wat dat zou moeten zijn, maar een ‘blazend persoon’ lijkt me niet raar.
Wat ik zou doen: nieuwe slang erop en olieverbruik in de gaten houden. Bij mijn tri was het op die plek ook altijd wat nattig van de olie, vanwege een klein scheurtje in de slang.
De slang aan het kleppendeksel is een stukje ingekort (was nog in goede staat, afgezien bij de slangklem), en een slang van het koelsysteem (die van een ontluchtingspunt naar het gasklephuis loopt) is vervangen. Deze was *enorm* krokant, en brak bij aanraking.
Ik heb nog een vraag: mijn brandstofleidingen zijn nogal bruin (roest). Is het mogelijk om ze op te schuren en van een net laklaagje te voorzien, of is dit niet de normale gang van zaken?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb ze weleens geschuurd en daarna getectyleerd. Vraag is wel wat je er mee wilt bereiken. Bij mij was er sprake van oppervlakteroest en vond ik het nog wel verantwoord om het op deze manier aan te pakken. Je merkt tijdens het schuren wel hoe erg ze aangetast zijn.
Ik stond net in de file, en heb eens geluisterd naar de hydrauliekregelaar, en dan voornamelijk naar de tik-interval. Ik weet dat de tikinterval redelijk kort is bij mijn BX, maar kwam er achter dat die interval enkel 8 seconde bedraagt. Nou zit mijn accumulatorbol al de nodige jaren (ik schat zo’n 4 jaar) onder de BX, dus die zal wel aan vervanging zijn. Zijn er nog zaken die eenvoudig te checken zijn?
- Voorveerpoot interne lekkages zijn uiteraard simpel: slangetjes los bij lopende motor, daar moet vrijwel niks uitkomen.
- Remservo lekretour bij het voorraadvat
Maar, welke dingen zijn verder nog zinnig om te checken?
Naar mijn idee kun je zonder dingen los te halen vinden of de remmen lekken.
Als je namelijk stil staat zonder en met remmen zou er een verschil moeten zijn in de tijd tussen aanslaan vd drukregelaar, toch?
Weet ik niet… Als ik het rempedaal intrap, hoor ik direct de HD regelaar… Dat heeft ie al tijden.
Tijd voor een nieuwe voorraadbol dus.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90