24 van de 36
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
   
Gert z’n V6: Adieu!
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 29 juni 2013 02:02 PM
  [ # 346 ]

Dan ben ik benieuwd welke sensor de temperatuur van het koelwater registreert en daarmee de bitron van info voorziet.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 29 juni 2013 04:39 PM
  [ # 347 ]

De bruine sensor is voor de Bitron.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juni 2013 04:44 PM
  [ # 348 ]

Bij m’n 2.1 TD zaliger was het inderdaad ook de bruine.
Als ik daar de steker van af trok, gingen de ventilatoren naar volle snelheid.

Steker eraf is gelijk aan draadbreuk.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 29 juni 2013 05:17 PM
  [ # 349 ]

Misschien is dit wat.
hiero

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 29 juni 2013 05:35 PM
  [ # 350 ]

Ah kijk, dat helpt, dankjewel Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 30 juni 2013 10:36 AM
  [ # 351 ]

Wat gebeurt er eigenlijk op het dashboard als die fan’s aanslaan?

Komt er een melding van high temp oid op je display ? Wat geeft je water temp meter aan ? Realiseer je dat die twee hun info niet van dezelfde sensor krijgen. Met andere woorden… Je watertemp wijzertje kan gewoon braaf op 90 staan terwijl je display aangeeft dat je een te hoge watertemp hebt.

Ik zou echt in dit geval gewoon de 3 sensoren vervangen. Kost je iets van 50-60 euro meen ik.  Het zit of in je kabels of in een van die sensoren. Aangezien die sensoren ook al een redelijk leven achter de rug hebben kan vervanging sowieso geen kwaad. Mocht eea dan nog raar doen dan kun je altijd nog gaan zoeken in de kabels en hun aansluitingen.

Dat het in een van die 2 laatste opties zit is nu wel duidelijk en aangezien de vervanging van de sensoren een eitje is EN dat die gewoon nog te koop zijn is dat de kortste klap en heb je er enkel voordeel van. Mocht het er dan NOG steeds zijn dan kun je met de K klus aan de gang met het stuk voor stuk checken van je kabel aansluitingen. IS het weg na nieuwe sensoren ben je klaar…

Wat kies je dan… een paar tientjes voor nieuw spul en dan ws klaar of zoeken zoeken zoeken…

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 juni 2013 10:41 AM
  [ # 352 ]

Sensoren zijn al een keer vervangen:

GWHENDRIKS2 schreef:

...
Tijdens de apk heb ik ook de nodige gedaan waaronder ook de bruine sensor   vervangen omdat de fan weer idioot aanslaat, net of je continu op top snelheid rijdt en de auto op een parkeerplaat stil zet met draaiende motor..

Dat laatste lijk me vreemd in een dorp rij ik echt geen topsnelheid Confused

Maar goed de fan probleem dus;


Ondertussen zijn er al 2 van de 3 vervangen:

wimb schreef:

Als je het niet zelf weet, gewoon naar Gert de Jong brengen.

Ter info voor de puzzelaars:
De bruine sensor is voor de Bitron module die de fans aanstuurt.
De groene is voor de ECU.
De blauwe is voor het metertje op het dashboard.


.......

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 30 juni 2013 06:02 PM
  [ # 353 ]

Denk dat lucht in het koelsysteem ook van dit soort spookdingen kan geven. Anders is die bruine sensor gewoon brak of maakt slecht verbinding.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 30 juni 2013 08:35 PM
  [ # 354 ]

Zojuist de juiste schema’s gekregen van het verloop van de kabelboom voor de V6..

Ik hoop dat ik binnenkort samen met jochem weer verder kunnen kijken wat nu precies de oorzaak is..

 

(Ik zelf post nu effe niks bijzonder, omdat het verwarrend over kan komen, als ik weer met is komt, wat later weer veranderd bij wijzen van!)

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 juni 2013 09:02 PM
  [ # 355 ]

Gert, als ik het zo allemaal lees denk ik aan een draadbreuk die regelmatig contact maakt. Dat wordt zoeken….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 02 juli 2013 01:14 PM
  [ # 356 ]

Vanmiddag met een boel nieuwe schema’s nogmaals naar het misterie van de V6koeling kijken samen met Jochem..

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 02 juli 2013 08:21 PM
  [ # 357 ]

En met goed gevolg! Oorzaak gevonden: de stekker van de bruine sensor (die de bitron van temperatuurinfo voorziet) maakte slecht contact. Als ik, met de auto op contact en de airco uit, wat aan de stekker jutterde dan hoorde je de drie relais bij de koplamp tikken en de fan sloeg vaak vol aan en af. Stekker omhoog gevist, de twee contactplaatjes een tikkie bijgebogen, stekker weer terug. Nu nogmaals jutteren aan de stekker, maar nu bleef de fan netjes uit. Daarna de motor een tijd stationair laten draaien en de beide fans sloegen na een tijdje netjes aan op halve kracht. De meter kwam amper boven de 90 graden uit. Ze gingen pas volle kracht draaien even nadat ik de motor na een tijd uitzette maar het contact aanliet. Gingen ook na een paar minuten weer netjes uit. Voor nu verklaar ik dit probleem genezen, mocht het weer terugkeren dan vervang ik de stekker wel.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 juli 2013 09:16 PM
  [ # 358 ]

Mooi dat het waarschijnlijk opgelost is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 juli 2013 10:02 PM
  [ # 359 ]
René Jongejan schreef:

Op basis van de metingen van japv krijg ik de indruk dat de problemen mogelijk worden veroorzaakt door ergens een slechte verbinding in het circuit van de temperatuursensor.
Omdat deze een temperatuursafhankelijke weerstand heeft, leidt elke slechte verbinding tot mismetingen, waardoor de Bitron op de meest vreemde momenten besluit de ventilatoren in of uit te schakelen.

Mijn vermoeden was dus juist. Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 02 juli 2013 11:46 PM
  [ # 360 ]

Zo als Jochem al aangaf, is het probleem gevonden en verholpen.


Deze stekker is de boosdoener:



Zit een beetje onder de slangenklem aan de bruine sensor..


Hier nog wat foto’s:

Wachtend tot de fan weer op 12Volt draaide, na de ingreep..


In goed gezelschap…

Jochem, nogmaals super super bedankt! Na een maandje is het gemaakt, nouja afkloppen op het hout… Laughing


Als het opgelost blijft, ga ik me bezig houden met het volgende project: de veerschotels uit voorzorg vervangen.


Wordt vervolgt!

Profiel  
 
 
24 van de 36
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook