Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-04-2009
- GS/GSA Club
- 2CV Special
Bij mijn GSA zijn de cilinderkoppen eraf gegaan om de olie lekkage aan de retourleidingen op te lossen.
Cilinderkoppen niet uiteen genomen want ze zagen er goed uit.
Dus enkel dichtingen vervangen samen met distributieriemen en spanners.
Citroën garagist alles weer in elkaar gezet, motor lekt geen olie meer, maar maakt verschrikkelijk huilend geluid als hij warm staat (bij koude motor klinkt hij normaal).
Citroën garagist alles weer open gemaakt, alles weer dicht, maar geluid blijft. Het zijn niet de spanners die te hard aangespannen zijn.
Lang verhaal kort: Citroën garagist weet het niet… en de rekening volgt…
Heeft er iemand een idee?
filmpje met geluid op:
http://www.youtube.com/watch?v=-uuNZPJvFpE&feature=youtu.be
Ex: 2CV6, CX 22 TRS, BX GTI 16V, Xantia V6 Activa ( )
Mijn eerste idee is een stukje koelblik wat tegen het vliegwiel aanloopt… Of de fan, v-snaar of dynamo die ergens tegenaan loopt..
Maargoed, dan zou hij het ook koud moeten doen natuurlijk.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoeft niet. Uitzetting…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Er sleept iets aan. (Tsjok, tsjok tsjok-geluid) Het tempo van het slepen lijkt overeen te komen met de rondgang van een D-riem.
Ik ben eens een van de afstandsbusjes vergeten die achter de voorste koelbak horen te zitten, dat leverde hetzelfde resultaat op.
Het janken lijkt op een versleten dynamolager / veel te strak gespannen V-snaar.
Verder klinkt ie mechanisch heel netjes, dus ik denk niet dat het blok weer uit elkaar hoeft.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-04-2009
- GS/GSA Club
- 2CV Special
Ik dacht in eerste instantie aan een lager van de spanrollen, het klinkt soms een beetje als een lager wat versleten is. Maar de garage zegt mij dat er niets fout is met de (nieuwe) spanrollen.
Ex: 2CV6, CX 22 TRS, BX GTI 16V, Xantia V6 Activa ( )
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
SDV schreef:
Lang verhaal kort: Citroën garagist weet het niet… en de rekening volgt…
wacht even hoor. Jij brengt een auto zonder raar geluid weg voor het herstellen van een olielekkage en na reparatie zit er een raar geluid in wat er eerst niet in zat… de garage zegt nu “jammer joh, ik weet het niet maar hier is de factuur” ?
Beetje vreemde gang van zaken. Garage heeft, ook in België, gewoon een resultaatverplichting. Dus moet ie het gewoon even gaan oplossen. Zo simpel is het.
Overigens, als de distributieriem te strak gespannen is gaat hij bij een warme motor ook janken. Dat komt omdat de motor dan zoveel uitzet dat de spanning nog veel grote wordt. Dus dat zou ook nog een mogelijkheid zijn!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
het is echt een zwaar huilend geluid, met andere woorden hij moet ergens aan trekken, wat te zwaar draait. begin simpel haal de rriem van de dynamo er even af, kan wel eventjes, dus niet lang.
Ik ben een beetje vreemd in dit deel van het forum, maar heb in de jaren 70 professioneel heel veel aan GS-en gewerkt.
Dit is het typische geluid van een te strakke distributie riem. De spanning van de riemen kan je makkelijk voelen bij het tandwiel van de koppen, daar kan je( uiteraard bij stilstaande motor) met je vinger aan de achterkant de riemspanning voelen.
Kan ook zijn dat er nwe riemen op gegaan zijn, die niet perfect zijn.
Spanrollen maken een ander geluid.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dan moeten de riemen wel veel te strak staan want normaal rekken ze wel een beetje op en hoor je niks meer.