Hey,
Nadat ik mijn alternator heb laten herstellen en deze terug heb gemonteerd in de wagen.
Is bij het starten van de motor de distributie riem gaan beginnen te piepen.
Ik heb hem een beetje losser gezet (spanning van de v-riem voor de alternator)
Maar dat veranderd niets.
Soms stopt ei met piepen en soms is het weer eens harder of zachter.
Wat ik mij afvraag is, moet ik ook verplicht de waterpomp laten vervangen als ik mijn distributie riem laat vervangen? En de garagist verteld me dat het die distributie riem is. Maar kan dat niet ergens anders aan liggen?
Ik vindt ook niet terug wanneer deze voor het laatst is vervangen geweest.
ik vindt ook niet direct een sticker onderaan de motorblok.
Groetend
Axel
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Een piepende distributie na werk aan de dynamo? Uh… Dat lijkt me heel vreemd, dat zal eerder een te slappe V-snaar zijn, ookal heb je die al wat bijgesteld. Een distributieriem piept niet, die knapt of verspringt alleen Ben je niet in de war met het begrip multiriem i.p.v. distributieriem?
Als de laatste vervanging van de distributieriem niet te achterhalen valt dan zou ik die wel laten vervangen. Als die door ouderdom knapt heb je je motor in de soep liggen. Waterpomp meevervangen is niet verplicht, maar wel aan te raden. Idem dito voor de spanrol(len).
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Mee eens: Distributieriem zal niet piepen want het is een V-snaar. Mogelijk dat een spanrol een beetje piept, maar dat lijkt me in dit geval onwaarschijnlijk.
Hebben ze niet de multiriem naar de hydrauliekpomp los gehad om de riem van de dynamo te vervangen? de riem naar de HDpomp is normaliter wat eerder geneigd te gaan piepen.
Waterpomp meenemen bij een distributieriemwissel is een goed plan. Soms gaan waterpompen lekken als er een nieuwe riem opzit. Een waterpomp kost maar een paar tientjes.
Hoi,
Bedankt voor de snelle reactie jullie 2
Ik zal zien om die spanner en die waterpomp ook mee te laten vervangen.
Het moet sowieso gebeuren. Zelf al is het gepiep niet van de distributie ga ik deze toch laten vervangen.
Groetend
Groetend
Axel
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Zou heel goed de spanrol van de distributie kunnen zijn. De waterpomp zou ik na al die jaren ook gelijk doen. Dat zijn de kosten niet.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dennis van der ven schreef:Zou heel goed de spanrol van de distributie kunnen zijn. De waterpomp zou ik na al die jaren ook gelijk doen. Dat zijn de kosten niet.
Hey, bedankt.
Ik heb ook opgemerkt dat als ik de hydraulische pomp los koppel
(de riem eraf haal) en deze probeer te draaien met de hand.
Dan is deze niet te draaien.
Is dat normaal?
Groetend
Groetend
Axel
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Ja dat is normaal. Die pomp moet max 160 bar druk opbrengen. Dat lukt niet met de hand. Die snaar moet ook echt strak staan wil hij niet slippen.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN