Hallo liefhebbers,
tijdens het opruimen van de garage van mijn overleden schoonouders zijn we een Citroen GSA X3 tegen gekomen. Deze stond nagenoeg helemaal weggestopt onder de dozen, stro en andere rommel.
We hebben met veel moeite de kentekenpapieren en de sleutel weten te vinden. Blijkbaar kan de accu niet zo goed tegen een paar jaartjes stilstaan want die doet het niet meer. Ons vermoeden is dat deze wagen al sinds begin jaren 90 stil staat. Mijn schoonvader heeft de motor regelmatig met de zwengel rondgedraaid maar dit is sinds 4 jaar niet meer gebeurd. Mijn vraag is eigenlijk of het nog zin heeft om deze auto te koop aan te bieden of maar direct door de lokale sloper op te laten halen. Ga nou niet meteen roepen dat je er 25 euro voor biedt, want daar vraag ik nu even niet om.
Het kenteken is afgegeven op 09-12-1982 kleur is iets van staalblauw, motor is een 1300 en is naar mijn idee belastingvrij. De Km-stand weet ik zo niet en heb ik ook niet zo snel kunnen vinden.
Aangezien de wagen altijd binnen heeft gestaan, is hij nog redenlijk vrij van roest.
Kan iemand mij een goed advies geven ?
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Foto’s zouden ook al de een en en ander kunnen zeggen..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Ik denk dat het zeker de moeite loont om deze te koop aan te bieden, al dan niet voor stukken. Foto’s zouden hier wel veel kunnen verduidelijken over de staat van de GSA.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ik ben duidelijk niet alleen
Helemaal mee eens. Komend weekend ben ik daar weer en maak ik een paar plaatjes.
Een GS(A) met weinig roest is zeldzaam!
En als je je schoonvader nog een “laatste eer” wilt bewijzen zou ik hem zeker niet naar de sloop brengen.
Kennelijk had ie toch een speciaal plekje in z’n hart voor die auto.
Als je overweegt om hem zelf op te knappen moet je wel weten dat er wel werk in zit.
Benzine is waarschijnlijk stroop geworden. Dus tank spoelen en leidingen vervangen.
Was de accu nog aangesloten? Dan is mogelijk de bedrading die permanent op de stroom aangesloten staat vergaan. Niet alles, maar bijvoorbeeld dashboardklokje.
Oppassen dat er niet iets in brand vliegt.
Veerbollen zullen plat zijn, waarschijnlijk moeten ze vervangen worden. Misschien kunnen ze nog bijgevuld, hangt van de restdruk af.
Verder goed naar de banden kijken of ze niet uitgedroogd zijn.
Als er geen zon op heeft gestaan bestaat de kans dat ze nog bruikbaar zijn, die oude Michelins waren duurzamer dan de moderne. Nieuwe Michelins zijn behoorlijk duur voor GS…
Remmen en zo vallen over het algemeen mee als ie niet buiten heeft gestaan.
Succes! Maar niet slopen!
Alleen in België is ie geloof ik helemaal belastingvrij als ie 30 is…
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Graag! Ik ben ernstig benieuwd
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vrijwel alles staat of valt met de staat van bodem, dorpels, leidingwerk en kofferbakwanden. Is dat allemaal netjes dan heb je best kans dat het beestje nog goed verkoopbaar is. De markt is klein, dus verwacht niet dat-ie vervolgens binnen een paar dagen weg is. Staat de auto op Nederlands of op Belgisch kenteken?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Nederlands kenteken.
Ik zal zaterdag eens kijken wat de staat is van de genoemde zaken.
Een gsa is altijd de moeite waard!
wat je er ook mee doet, niet naar de schroot brengen. dat is zonde van de steeds moeielijker te krijgen onderdelen die dan verloren gaan. Een sloper zal ze namelijk niet bewaren omdat er voor hem geen handel in zit. Het zou me trouwens niets verbazen als de gsa nog in een goede staat blijkt te zijn, op die manier ben ik 5 jaar geleden ook aan mijn gsa gekomen. Ong zelfde verhaal. En dat is een prima auto waar ik nu nog regelmatig veel plezier aan beleef
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
H@ns schreef:
Alleen in België is ie geloof ik helemaal belastingvrij als ie 30 is…
Geheel niet, ongeveer 35€ per jaar is de rijtaks voor een oldtimer, vanaf 25 jaar (30 voor legervoertuigen)
De regels om ermee te mogen rijden zijn pas versoepeld.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Heb afgelopen weekend even een paar foto’s gemaakt. Achteraf gezien jammer dat ik de km-teller niet goed op de foto heb gekregen (het was erg donker). Volgens mij staat er 88.000 km op de teller.
Volgende week ga ik terug met een accu om te kijken of de wagen nog wil starten en de vering omhoog wil komen.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dat ziet er helemaal niet slecht uit!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Nou, met die dorpel is wel wat gebeurd volgens mij…
Als je geluk hebt is ie gelast, maar het zou zomaar eens een polyester matje kunnen zijn…