Na 25 jaar met mijn ‘71-er GS te hebben gereden met een niet originele 1130 cc vond ik het tijd om weer een originele 1015 motor te monteren met de aluminium luchtinaten. Gelukkig nog zo’n blok kunnen vinden en in orde gemaakt. Nieuwe pakkingset, ringen van de olieretourpijpjes vervangen, nieuwe distributieriemen, de cilinderkoppen voorzien van nieuwe klepseals etc, etc. en het blok gemonteerd. Eerst even rondgestart zonder aangesloten ontsteking om de nieuwe olie goed rond te pompen en daarna de ontsteking aangesloten.
Bij de eerste startpoging was het resultaat na 10 seconden een fontijn van olie vanuit het olie filter…..Shit! De rubber afsluitring van het filter kwam een stuk onder het filter vandaan, dus dacht ik dat ik het filter niet goed had gemonteerd, wat ik al vreemd vond. Na het filter weer goed te hebben gemonteerd de tweede poging; wederom hetzelfde resultaat; weer de afsluitring een stuk onder het filter uit en opnieuw een motoroliebende…. De motor drukt dus de olie langs het filter de motor uit. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Ik heb op het onderblok na eigenlijk alles los gehad , inclusief de oliepomp, carterontluchting, hd pomp etc.
Ik ben benieuwd wat er mis gegaan kan zijn..
Gr. Michel.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat de oliedruk veel te hoog is. Ik weet even niet meer waar dat zit bij een gs, maar iedere motor heeft een oliedrukventiel dat er voor zorgt dat de druk niet te hoog wordt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Of, hoe loopt de olie in een oliefilter? Als dat van buiten naar binnen gaat zou ik eerst een nieuw filter proberen.
Gr. Wim.
Het oliefilter is nieuw uiteraard, wellicht zit het terugslagklepje in het filter vast om te zorgen dat het staande filter gevuld blijft bij stilstand.
Ik zal nog eens een nieuw oliefilter proberen.
Ik heb wel een aantal vreemde “nieuwe"oliefilters meegemaakt in de loop der jaren, eentje zonder schroefdraad, heel raar opdraaien als je het niet in de gaten hebt, ook eentje die helemaal leeg was! en één met scheef draad, je weet t nooit.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zonder te meten blijft het gissen. Mijn advies: meet de oliedruk. Zowel bij koude als bij warme motor en controleer wat je meet met de opgegeven waarden in het werkplaatshandboek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Da’s lastig als de motor er binnen een halve minuut al de 4 liter olie eruit geperst en de bende die daarmee gepaart gaat….
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan zit er dus iets dicht waardoor de druk zo hoog oploopt. Weet je waar het overdrukventiel zit?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat zal ik eens opzoeken, daar zit Inderdaad vermoedelijk het probleem.
Ik hoop dat het een beetje toegankelijk is zonder het blok te hoeven splitsen…
Ga maandag eerst eens een purflux/org. filter erop schroeven ipv het fram-filter wat er nu op zit.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Er zit in de voet waar het oliefilter op komt toch een overdrukventieltje?
Nummertjes 3 t/m 6 plus toebehoren.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Juist! Dat is hem! Als die blijft hangen krijg je een mega oliedruk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Zit dat overdrukventiel bij het motorblok als ik me goed herinner niet in het gedeelte waar het oliefilter op geschroefd zit?
Wanneer na demontage van het oliefilter de restolie weggehaald is zie je volgens mij een gat met daarin een klepje gemonteerd.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zie het bovenstaande plaatje idd
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik zie het!
In de tijd dat ik na het lezen van de vraag ver in mijn geheugen zat te graven hoe het ook al weer zat stond het mooie plaatje al gepost!
In de tijd dat jullie de berichten gepost hebben heb ik inderdaad het wpl-handboek erbij gepakt en het oliedrukventiel wat inderdaad onder het oliefilter zit gedemonteerd. Het zat niet vast door vuil o.i.d. Ik zal het eens goed reinigen en terugplaatsen, kijken wat dit oplevert.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Wordt vervolgd..
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ook geen gebroken (en daardoor wellicht te kort) veertje ofzoiets?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91