[C4-2] Warme luchtstroom ontwasem opening
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 10 augustus 2011 02:38 PM

Al sinds ik mijn nieuwe C4² heb, heb ik last van een ‘warme gloed’ die je voelt. Het voelt alsof de zon op de voorruit staat en je bovenlichaam verwarmd, maar dit voel ik dus ook als de zon niet schijnt. Ik kon in het begin niet goed plaatsen waar het vandaan kwam, maar nu ben ik er achter gekomen.

Ook al heb ik de automatische airco aanstaan op bv 18 graden, er blijft behoorlijk warme lucht stromen uit de sleuven voor het ontwasemen van de voorruit (in het dashbord naast de lichtsensor, omcirkeld met rood in het plaatje), terwijl uit de naar de pasagiers gerichte luchtroosters koele lucht stroomt.

Alleen als ik via de handmatige bediening de luchtstroom naar de voorruit zet dan komt er na een tijdje koele lucht uit de sleuven. Zet ik de luchtstroom er vanaf, dan komt er gelijk weer warme lucht. Erg vreemd. Omdat het deze herfst, euh sorry zomer niet zo warm is, heb ik er gelukkig nog niet veel last van. Maar die dag dat het wel 30°C was, bleef de warme lucht toch stromen.

Zijn er meer mensen die hier ook last van hebben, of eens willen kijken of dit bij hun C4² ook het geval is? Het zou wellicht een verkeerd afgestelde regelklep kunnen zijn. Afijn, volgende week woensdag een afspraak met de dealer voor een nieuw navigatiescherm en software update. Als de monteur toch een stuk dashboard moet loshalen kan hij wellicht ook even naar de luchtstroom kijken.

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010

- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Gepost: 10 augustus 2011 05:31 PM
  [ # 1 ]

Dit klinkt als een ‘oud’ euvel wat we hebben gehad met de C4 generatie van voor 2011.

Issue was toen inderdaad dat de kachel warmte de ruimte in blies doordat de tanden op de wieltjes versleten waren op de verwarming unit en gemodificeerd moesten worden.

Het lijkt erop maar ik denk dat slijtage niet aan de orde is met jouw C4 maar eerder in de electronica van de climate control gezocht moet worden…

Helaas geen idee verder.

Profiel  
 
knarfield
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 06-01-2007

- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Gepost: 10 augustus 2011 07:55 PM
  [ # 2 ]

JLFME

Nu je er over begint ... Ik heb me hetzelfde ook al een paar keer verbeeld in mijn nieuwe C4. Je voelt inderdaad warmte, net zoals jij schrijft, terwijl de lucht uit de roosters koel/koud is. Ik dacht dat het aan mij lag.

Laat even weten of ze wat vinden bij de dealer.

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 11 augustus 2011 12:10 AM
  [ # 3 ]

Ik heb er vanmiddag op gelet maar kan dit niet bevestigen. Buitentemp. was 20-21 graden, had airco li en re ingesteld op 18 gr. Koude luchtstroom zowel via roosters als op voorruit.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 11 augustus 2011 08:56 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de feedback. Vanmorgen 16°C buiten temperatuur, airco ingesteld op 20°C. Eerst vanuit alle roosters warme lucht. (logisch natuurlijk, om de auto op te warmen). Na een tijd begonnen de roosters koude lucht te blazen, terwijl bij de voorruit continue een lichte (maar behoorlijk warme) luchtstroom naar buiten komt. Afijn, de auto gaat woensdag de 17e naar de garage. Mocht men iets vinden, dan zal ik dat natuurlijk delen hier.

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
michel64
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-06-2011

Gepost: 17 augustus 2011 11:04 PM
  [ # 5 ]

hoi
klinkt net zo vreemd als mijn probleem met de koeling/verwarming. begin dit jaar een nieuwe c4p7 gekocht. het zou zomaar kunnen zijn dat de computer die dit regeld niet juist is afgesteld. zo heb ik het probleem dat als ik smorgens de auto start, altijd eerst 2 minuten koude lucht krijgt, daarna komt de verwarming in en heb je kans op condensplekken op de voorruit. nu natuurlijk niet te zien omdat het te warm is, maar in het voorjaar heb ik daar geregeld last van. de garage kan het probleem niet vinden en mogelijk gaat de auto nog naar citroen nederland voor onderzoek. ik zal eens kijken of het probleem met warme lucht naar de voorruit bij ons ook is. het is me afgelopen vakantie in frankrijk wel opgevallen dat er ook een verschil in temperatuur kan zijn tussen de middelste roosters en die langs het raam.

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 19 augustus 2011 06:33 PM
  [ # 6 ]

Op het moment dat ik bij de garage arriveerde, functioneerde alles naar behoren. Dus geen warme luchtstroom uit de middelste roosters. Nu zal ik een keer moeten terug gaan als het euvel zich weer voordoet.

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
michel64
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-06-2011

Gepost: 19 augustus 2011 10:39 PM
  [ # 7 ]

gisteren nog vergeten om door te geven. ik had het ook uitgeprobeerd. de airco stond aan en bij de voorruit kwam warme lucht uit de roosters bij de ruit. eigenlijk niet hinderlijk, maar was toch warmer dan de lucht die uit de andere roosters kwam. ook bij de voeten kwam koude lucht.

ik zou me best wel voor kunnen stellen dat het moet, want zo’n grote ruit kan behoorlijk warm worden. als je deze plaatselijk behoorlijk gaat koelen, dan kun je zo een barst in je ruit krijgen. eigenlijk vergelijkbaar met een beroren ruit, die mag je ook niet met warm water ontdooien.

ik moet zeggen dat het me niet stoort, maar vreemd is het wel. je probeerd immers de auto van binnen te koelen, als dan ook nog ergens gewoon warme lucht naar binnen komt, moet de airco alleen nog harder werken.

Profiel  
 
lewedorper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 31-08-2013

Gepost: 01 september 2013 09:16 PM
  [ # 8 ]

Dit is wel een oud topic, maar ik vroeg me af of iemand er al een oplossing voor heeft?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn C4. Soms lijkt het alsof je met de kachel aan rijd terwijl hij zou moeten koelen.

Groet Marijn

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 02 september 2013 09:32 AM
  [ # 9 ]

Nee, er is helaas geen oplossing. Dit was schijnbaar ‘normaal’. Het komt bij mij ook niet altijd voor. Het enige wat je kunt doen is de airco handmatig bedienen en dan de lucht via boven laten stromen. Dan komt er na een tijdje wel koude lucht uit.

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook