Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Hoi allemaal,
Wat mij vanmorgen opviel was dat bij een koude, stationair draaiende motor, de koeling fans continue aan en uit gingen. Ongeveer 10 seconden aan, dan weer 20 seconden uit. De motor was nog <50 graden… Dit bleef de auto gedurende de hele rit doen, de fans zijn dus aan het koelen ongeacht de motortemperatuur.
Heeft iemand enig idee hoe ik kan testen wat de oorzaak is?
Waar zitten de temperatuur-sensoren die deze fans aansturen? Of gaat dat niet zo eenvoudig?
Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heeft jouw auto airco?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Ja, mijn XM heeft airco / climate control.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Klinkt een beetje als het euvel wat Gert had aan z’n V6: de bruine stekker van het koelsysteem die slecht contact maakte. Maar de drie relaisblokjes achter één van de koplampen staan er om bekend storingen te geven. Is al vaker over geschreven.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ik heb het al vaker geschreven maar het kan geen kwaad het verhaal te herhalen:
De bruine sensor meet de koelwatertemperatuur en dit signaal gaat naar de Bitron module. Deze stuurt de relais aan waardoor de fans op halve of volle kracht gaan draaien, afhankelijk van de gemeten temperatuur.
De fans gaan ook bij een koude motor draaien op halve kracht als de airco is ingeschakeld. Hierbij heb ik wel ontdekt dat niet alle Bitron module uitvoeringen dit doen.
De relais zullen uit zichzelf nooit schakelen, dat doen ze altijd op commando van de Bitron module. Komt het meetsignaal van de temperatuur slecht door, bijvoorbeeld door een defecte sensor of een slechte verbinding, dan zal de module onterecht de fans schakelen.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik vind het gekke wel(en ik neem aan dat de airco is ingeschakeld) dat die koelvin steeds uit gaat.
Als de bedrading van de bruine sensor brak is moeten beide ventilatoren juist op volle snelheid gaan draaien en niet uit gaan. Weet uit mijn hoofd niet meer hoe het ook alweer precies zat met die 3 relais. Zou in ieder geval deze even eruit halen en flink schoon poetsen en uiteraard inspuiten met vaseline.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Nee hoor. Als de bedrading brak is, dus soms niet en soms wel contact maakt door het trillen van de motor dan zullen de ventilatoren bij een koude motor juist aan en uit gaan.
En voor wat betreft dat verhaal dat met ingeschakelde airco de fans altijd draaien. Ik heb een aantal TCT’s gezien waarbij dat juist niet gebeurde. De Bitron kijkt bij deze auto’s echt alleen naar de koelwatertemperatuur.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Wanneer ik A/C aan zet, springt direct de fan aan. Wanneer ik de A/C uit zet, gaat dan ook direct de fan weer uit. Er is dus duidelijk een link tussen de A/C en het overmatig aanslaan van de koelingsfan.
Iemand enig idee waardoor dit kan komen?
De fan slaat trouwens gewoon netjes aan wanneer de A/C uit staat en de watertemperatuur +/- 95 graden overschrijdt. De bekabeling e.d. lijken mij daardoor prima in orde.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Als je de airco aanzet dan horen de fans op halve snelheid te gaan draaien om de werking van de airco te verbeteren (er moet voldoende lucht door de condensor stromen om een beetje goed te werken).
Airco uit en de motor temp nog niet te hoog dan gaan de fans ook weer uit.
Als dat steeds even gebeurt kun je controleren of ook de airco compressor op dat moment aanslaat.
Wellicht is de voeding naar je climate control niet helemaal lekker. Het komt vaak voor bij de Xm met airco dat zekering F2 geen goed contact maakt in zijn voetje. Daardoor krijg je te veel warmte ontwikkeling en smelt de zekeringhouder langzaam weg…