Weet iemand of je de remslangen van een Xsara op een Xantia kan gebruiken?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zeker niet : slangen en rubbers voor LHM en DOT remolie zijn niet compatibel !!
Weet ik uit ervaring
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dankjewel voor het snelle duidelijke antwoord.
Jammer, ik zag op de sloop een paar Xsara’s met nette remslangen, maar slechts 1 Xantia met slechte slangen. Misschien ga ik nog op een andere sloop kijken, anders toch maar nieuwe kopen voor €49 incl. verzenden bij Winparts…
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Rubber-delen van de sloop? Joost mag weten hoe oud die zijn en hoe snel die scheurtjes gaan vertonen… Beetje verkeerd bezuinigen wat mij betreft.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Je moet natuurlijk wel even kijken hoe rubberslangen van de sloop er uit zien. En ja, als je pech hebt blijken ze toch ouder dan je dacht en moet je ze na een paar jaar al weer vervangen. Maar, zelfs dan is het nog steeds goedkoper. Bovendien vraag ik me af of ik over een paar jaar nog steeds in deze Xantia rij. Er komt als een auto boven de 18 jaar oud is een keer een moment dat je moet kiezen of je tegen alle economische logica in h’m blijft onderhouden zodat het een oldtimer wordt, of dat ie naar de sloop gaat. Ik vind het niet nodig dat als ik h’m naar de sloop breng dat er dan nog bijna nieuwe remslangen op zitten. Doordat andere mensen dat wel doen hoeft dat ook niet, want ik haal de remslangen van hun sloopauto. Op die manier hoop ik het moment dat mijn Xantia om economische redenen naar de sloop gaat nog lange tijd uit te kunnen stellen.
Je zal niet blij zijn als een sloop slang op de snelweg met een noodstop klapt.
Ook al zie je geen scheurtjes, intern kunnen er ook scheurtjes zijn die je niet ziet.
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
De kans dat een sloopremslang die er van buiten goed uitziet op de snelweg klapt is precies even groot als de kans dat je huidige remslangen klappen. Uiteraard kan je beter nieuwe gebruiken, maar tweedehands exemplaren hoeven niet per definitie levensgevaarlijk te zijn.
Eveneens ben ik tevens ook.
Per definitie niet maar voor die paar tientjes zou ik het risico niet willen nemen.
Groetjes Harry
Een nieuw remslangetje kost c.a. € 15, daar ga je toch niet voor op de sloop je handen vuil maken.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik ben het met Knäckor eens…. Op de een of andere manier breekt er altijd paniek uit wanneer de woorden sloop en remmen in één verhaal zitten. Maar inderdaad als de slangen er optisch goed uit zien kunnen ze weer even mee. Net zo goed als wanneer je een gebruikte auto koopt. Dan ga je toch ook niet op voorhand alle “vitale” remdelen vervangen onder het motto “Het zijn wel je remmen”
Overigens ben ik het er ook mee eens dat je voor die paar tientjes net zo goed nieuwe kunt monteren, maar ik kan (gelukkig) niet in iedereen zijn portemonnee kijken.
@ZX1.4i, Waar koop je een remslang voor €15? Bij Winparts is het incl. verzenden €49 voor twee stuks.
Ik had in m’n hoofd dat ze nog duurder waren toen ik op de sloop ging kijken. Ik vind sleutelen op de sloop bovendien altijd wel leuk en een mooie oefening voor het sleutelen aan mijn eigen auto. Op de sloop hoef je niet bang te zijn per ongeluk een naburig onderdeel te mollen. Maar, als ik half Zuid-Holland door moet gaan rijden op zoek naar een sloop-Xantia met nog goede slangen, dan ga ik misschien toch liever nieuwe bestellen. Als iemand goedkopere remslangen dan bij Winparts weet houd ik me aanbevolen.
Wat betreft de veiligheid ga ik er maar van uit dat als oude slangen die er nog goed uit zien zo levensgevaarlijk zouden zijn, dat er dan wel een uiterste houdbaarheidsdatum op de slangen zou staan en dat als die verlopen was dat dan ook een APK-punt zou zijn.
Wat dacht je hier van:
http://www.mister-auto.nl/fl/remslang/citroen-xantia-break-x2-1-8-i-16v-110pk_v9071_g83.html
Ik heb dit op mijn kenteken opgezocht, dus mss niet voor jouw wagen passend. Het prijsverschil past wel!
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
En dan kom ik deze tegen:
http://www.besteonderdelen.nl/auto-merk/auto-onderdelen-citroen/xantia-estate-x2/9071.html
Lijkt me dat een nieuwe slang via een web-shop net zo duur is als een van de sloop, zonder extra risico qua ouderdom.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
als je een tweedehands auto koopt, vervang je ook niet de remslangen omdat ie ook tweedehands zijn.
Maar ik heb zelf zoiets, bij mij gaat er gewoon nieuw op, is iets duurder maar scheelt vaak extra werk om naar de sloop te rijden, en gaat langer mee, en nieuwe onderdelen sleutelt makkelijker.
Ik hou meestal de grens van 25euro aan, daaronder koop ik per definitie nieuw, daarboven ga ik evt een afweging maken. Maar remslangen zou ik nieuw kopen
Goede raad is voorraad
Dankjewel! Op mister-auto.nl en besteonderdelen.nl zijn remslangen inderdaad zo goedkoop (respectievelijk €26 en €29 incl verzenden) dat dit deze hele discussie een beetje overbodig maakt. Ik vraag me wel af hoe de prijsverschillen zo groot kunnen zijn. Is de ene fabrikant veel duurder dan de andere? Of zijn de winstmarges van de webshops zo verschillend? En hoe goed zijn die goedkope slangen? (Of is dat een rare vraag voor iemand die net nog 2ehands slangen wilde gaan monteren?:-)
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Niks geen rare vraag.
Uit mijn ervaringen in de DS-wereld blijkt dat soms oud en gebruikt véél langer heel blijft als nieuwe vervangers.
Zo zijn de achterste remslangen van mijn DS nog origineel (of op zijn minst 27 jaar oud)...
Voor zitten geen remslangen, de remklauwen zitten onafgeveerd tegen de versnellingsbak gemonteerd.
:smt210