Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik ben met een groepje van het forum 2 weken op vakantie geweest naar de Bretagne in Frankrijk. De Xantia mocht ook mee als vakantiebak! En dat heeft die naar volle tevredenheid gedaan! Zonder problemen. We hebben 3498 km gereden. En wat is het toch genieten op die Franse wegen. Het Franse land was alleen niet zo goed voor het verbruik, dat was wel wat meer dan in Nederland. Ik zat elke keer zo tussen de 1 op 10 en de 1:11, in Nederland is dat altijd rond de 1:13. Verder ben ik ook nog de 2 ton gepasseerd, dus hij is weer flink gekelderd in dagwaarde.
Wat foto’s.
Eerst vakantie-klaar gemaakt:
De 2 ton gepasseerd:
De Franse wasbox:
Bij het huisje zat een mooie garage
Nog wat Franse plaatjes:
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vraag me af waarom dat verbruik zo hoog ligt, bij mij ligt het vaker veel lager op vakantie. Lange afstanden vaak zonder file met een warm blok is gunstig voor het verbruik.
Of had je er iets achter hangen?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Of de Nederlandse pomp is wat optimistisch?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Berg op berg af, volle bak personen + bagage. Dat speelt zeker mee. Vooral die heuvels op was soms hard werken met 5 man in de auto. Ik heb het dan niet over de heen- en terugreis, die heb ik niet berekend. Maar de ritjes ín Frankrijk.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Berg op en af zou ongeveer hetzelfde moeten zijn als vlak rijden
Tenzij je op een bepaalde tank meer klimt dan daalt natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik vind het gezegend.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Leuke fotootjes Timo!
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik had af en toe wel eens last van een typische kachelradiateur geurtje in de auto. Met name als ik de kachel aanzette, daarna verdween het na enkele minuten weer. Maanden geleden heb ik ook één keer uit het niets opeens compleet beslagen ramen gehad. Kortom, de kachelradiateur zat er aan te komen. Ik denk toch wel dé nachtmerrie van elke Xantia rijder, aangezien het complete dashboard eruit moet. Ik wilde de kachelradiateur graag vóór de winter vervangen hebben, want je zal net zien dat die met -10 opeens gaat, en de stoom uit je roosters komt. Nee bedankt. Afgelopen 2 weken heb ik lekker met het kacheltje aan gereden, en natuurlijk is er dan niks te ruiken. Dus ik begon al te twijfelen, zal ik al dat werk nou wel doen? Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt, donderdag gaat die vervangen worden. Ik had mooi een paar dagen vrij van mijn werk, dat kwam mooi uit.
Allereerst woensdagavond de koelvloeistof afgetapt. Dat ging prima, al blijft het bij een Xantia een zooitje worden als je dat doet, omdat het ‘fijne’ kraantje boven de balk zit, waardoor de koelvloeistof via de balk en allerlei motorplaten werkelijk alle kanten op stroomt. Gelukkig een zeil gekocht hiervoor, om het zo veel mogelijk op te vangen. Daarna het koelsysteem gelijk lekker doorgespoeld met water. Wat een zooi komt er dan nog uit! De koelvloeistof die er uit kwam was nog mooi helder, maar met het water kwam nog een hoop meuk mee.
IMG_1808 by Timo1990NL, on Flickr
IMG_1812 by Timo1990NL, on Flickr
Donderdagochtend zouden Jochem en Bob rond 10 uur deze kant op komen om mij te helpen. Het is nogal veel werk door het complete dashboard wat er uit moet, dus extra hulp is nooit verkeerd! Ik was alvast begonnen met de paravanplaat die vastgekit zit los te halen en het ruitenwismechaniek los te halen. Gelukkig is de paravanplaat heel gebleven, jeeeeh!
IMG_1816 by Timo1990NL, on Flickr
Daarna zijn we begonnen met het dashboard en alles wat daaromheen zit los te halen. Niet moeilijk, wel veel werk!
IMG_1814 by Timo1990NL, on Flickr
Na toch wel 1,5 a 2 uur loshalen etc, kwam die daar!
IMG_1817 by Timo1990NL, on Flickr
IMG_1818 by Timo1990NL, on Flickr
IMG_1819 by Timo1990NL, on Flickr
Daarna moet de stang losgehaald worden, en de kabelgoot van de kabelboom losgehaald worden. Om de kachelradiateur eruit te krijgen, moet het kachelhuis namelijk losgehaald worden.
IMG_1825 by Timo1990NL, on Flickr
Toen kwam er een tegenslag. De kachelradiateur zat zó ongelooflijk vast op het koppelstuk van de koelslang, dat na wat wrikken om het koppelstuk van de kachelradiateur te krijgen het complete koppelstuk in stukken sprong. Dit koppelstuk is één geheel met een koelslangset. Die had ik natuurlijk niet liggen, grrrr. Goddank had Jochem voor het geval-dat zijn oude koelvloeistofslangen met koppelstuk meegenomen. Daar hebben we het koppelstuk tussenuit geknipt en er in mijn koelvloeistofslangenset tussen gezet, toppie!
IMG_1821 by Timo1990NL, on Flickr
IMG_1822 by Timo1990NL, on Flickr
IMG_1826 by Timo1990NL, on Flickr
-Hieronder verder-
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
-vervolg-
Toen kon de oude kachelradiateur eruit gehaald worden. Het was nog de originele, uit juni 1993. Duidelijke zaak dat die (beginnend) lek was:
IMG_1823 by Timo1990NL, on Flickr
Toen de nieuwe kachelradiateur in het kachelhuis geschoven en we konden weer inbouwen. Het kachelhuis zit weer op z’n plek:
IMG_1827 by Timo1990NL, on Flickr
En het dashboard kon er ook weer in:
IMG_1828 by Timo1990NL, on Flickr
En na alle vakjes, klepjes, ditjes en datjes weer terug gezet te hebben, zat alles weer in elkaar! Ook meteen alle dashboardlampjes + lampje van de aansteker vervangen! Van het dashboard begonnen ze achter elkaar kapot te gaan.
IMG_1829 by Timo1990NL, on Flickr
Toen begon het testdraaien. Afvullen, en laten lopen om te ontluchten. Én daar was tegenslag nummer 2, ondanks de nieuwe o-ringen zéék de koelvloeistof tussen de aansluiting kachelradiateur - koppelstuk vandaan. Neeee! Maar plots stopte het ook weer. Wij hadden stille hoop dat het zich gewoon even moest ‘zetten’. Maar helaas, elke keer als er gas gegeven werd, zeek er een straal koelvloeistof tussenuit. En nu? Het was inmiddels kwart voor 6 ‘s avonds, de Brezan en andere automaterialenzaken waren al dicht om iets van vloeibare pakking te halen. Wij gelijk bellen naar wat andere Citroënvrienden om te vragen of zij toevallig een tube vloeibare pakking in huis hebben. De ene nee na de andere, verdomme dit schiet niet op. En gelukkig één van de laatste die we belde had nog wel een tube liggen. Wij ‘s avonds nog even op en neer van Zeist naar Capelle om de vloeibare pakking op te halen. Inmiddels was het al tegen 10 uur toen we weer in Zeist waren en een klein beetje vloeibare pakking tussen de aansluitingen smeerden. Ik heb het de hele nacht laten drogen en vanochtend het zaakje weer afgevuld en ontlucht. En gelukkig kon ik tegen de middag een lekvrije en heerlijk warm wordende Xantia naar buiten rijden!!
IMG_1831 by Timo1990NL, on Flickr
Ik weet niet of ik het snel nog een keer zelf zou doen. Het loshalen van alles en weer vast zetten viel me alles mee, maar die tegenslagen van dat koppelstuk en dat de boel daarna nog lekt was gewoon even jammer. Nu ga ik genieten van mijn reukvrije kacheltje.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed werk.
Heb je het nieuwe radiateurtje wel even uitgewassen voordat je het hebt geplaatst? Anders krijg je nog tijden lang zo’n meur van hete snijolie uit je kachel. Vraag me maar eens hoe ik dat weet
Overigens heb ik mijn kachelunit niet los gehad. Het is wel even opletten, maar het radiateurtje kan er pijnlijk precies uit zonder de kachelunit te lossen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik heb mijn eigen (aftermarket) kachelradiator nooit uitgewassen, en ook nooit last gehad van dat luchtje. Had jij een originele gebruikt?
Sowieso kan ik iedereen sterk aanraden voor een originele kachelradiator te gaan i.p.v. een goedkopere aftermarkt. De maatvoering van de aansluiting en het nokje voor het palletje is toch net wat minder nauwkeurig dan die van een originele. Dat was ook te merken aan hoe stevig het koppelstuk aansloot op de originele radiator, de aftermarket zat toch wel wat ruimer, vandaar waarschijnlijk ook de lekkerij. Ik heb hier zelf mee te maken gehad bij mijn eigen Xantia, en gebeurde nu weer bij die van Timo. Had ik nu maar vantevoren al vloeibare pakking meegenomen…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
japv schreef:Ik heb mijn eigen (aftermarket) kachelradiator nooit uitgewassen, en ook nooit last gehad van dat luchtje. Had jij een originele gebruikt?
Nee. En stínken!
Overigens bij het plaatsen werkelijk nul problemen gehad met een aftermarket radiateurtje. Plopte er zonder moeite in. Koppelstuk er weer op en ook meteen lekvrij.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik heb hem niet schoongemaakt. Hij is al een paar keer goed heet geweest, maar ik ruik tot nu toe niks!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou ja: beter!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
japv schreef:Sowieso kan ik iedereen sterk aanraden voor een originele kachelradiator te gaan i.p.v. een goedkopere aftermarkt. De maatvoering van de aansluiting en het nokje voor het palletje is toch net wat minder nauwkeurig dan die van een originele.
Nokje wijkt inderdaad iets af, daarom schiet het vroeg of laat ook een keer los en is het aanbevolen om het te borgen met een tyrap.
Hebben jullie originele O-Ringen gebruikt ? Want het is een afwijkende maat, die koop je niet bij een O-Ringen boer, is of te groot of te klein.
Toch mooi om de kabelboom achter het dashbord te zien, een stuk netter (en minder) dan bij een type-2