Beste,
Ik heb via een vriend een zeer nette xantia van 94 op de kop kunnen tikken met 270.000km op de teller!
In eerste instantie was ik nu niet om te zeggen dolenthousiast maar moet eerlijk toegeven dat ik meer en meer jullie liefde begin te begrijpen!
Nu ik ben volledig nieuw in citroen familie en heb er jammer genoeg geen boekje bij gekregen.
De vriend had mij gezegd bij aankoop dat de voorste bollen moeten vervangen worden omdat het membraam erin stuk is en ik moet eerlijk zeggen dat de wagen op en neer wipt(veert omhoog bij de kleinste bult) over de weg. Gelukkig heb ik een gordel aan!! Nu kan ik deze bollen wel vervangen maar ben er nog niet uit of ik wel de juiste bestel, weet ook niet of ik een hydractive heb of niet?
Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt.
Jeroen
Ps is een 1.9 diesel met 69pk
Welkom bij de familie zal ik maar zeggen.
Kijk hier ook eens, je kunt je ook aanmelden ( zou ik zeker doen ). Je vind hier een schat aan informatie betreffende de Xantia.
http://forum.xantiaclub.net/index.php
Succes,
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, hier ook meer dan genoeg info te vinden dus wees welkom! Een xantia 1.9d van ‘94 heeft geen hydractief systeem. Je kunt dus de “normale” bollen aanschaffen. Maar, het kan ook geen kwaad om er een paar verse achterbollen onder te zetten of ze opnieuw op druk te laten brengen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Welkom! We zijn gek op foto’s.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Welkom hier
Waar woon je ergens?
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Wel even een paar versere achterlichtjes erin, net ding verder!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Mijn vader had er vroeger ook zo een. Een lekker luie 1.9D maar dan in het wit. Wel een bijzonder fijne auto inderdaad. Nieuwe bollen erop en je wordt nog meer enthousiast.
Ga je dat zelf doen, die bollen? Dan even goed opletten wat je doet.
Oh ja als je toch bezig bent doe dan ook even nieuwe LHM. Deze zal dan ook meer bruin zijn dan groen. Kan je een hoop ellende besparen.
wel ik zou ze inderdaad zelf willen monteren, na research te doen blijkt dat ik de laagste stand moet nemen en de motor draaiend houden voor een paar minuten. heb sleutel met riem aangeschaft om de bollen los te krijgen.
de hlm is pas bijgevuld, thx voor de tip
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Bijvullen is wat anders dan vervangen. Als je LHM bruin moet het hele vat leeggehaald worden. Vat schoonmaken en dan nieuwe erin. Als het zwart is zal je na een half jaar weer even moeten verversen.
Met motor laten draaien heb ik nooit gedaan. Wel even de ontlastschroef/bout een kwartslag los maken. Deze zit op je drukregelaar bij de 5e bol. Bij een platte bol kan je er op wachten dat je een LHM douche krijgt als je die loshaalt dus let daar op. Goed vast houden en een doek eronder.
Als de bollen te vast zitten even los tikken met een beitel en hamer.
Dat van die drukregelaar wist ik niet dus zal deze maar even zoeken
Kan het zijn dat deze aan de motor onderaan zich bevind?
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Had je mijn link gezien met de beschrijving hoe je de veerbollen wisselt etc?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
@Timo ja maar deze is opeens weer verdwenen?