Airbag lampje blijft aan
ekran
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 01-12-2013

Gepost: 14 december 2013 03:51 PM

Excuses alvast als ik nummer 100 ben die dit meldt, ik heb het forum doorzocht zover als ik kom maar ik heb geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag. Daarom stel ik hem gewoon. Een link naar een topic wat het behandelt is voor mij ook een voldoende antwoord hoor Smile

Het lampje van de airbag (de Saxo heeft er maar 1) blijft branden, en is nooit uit of uit geweest sinds we de auto hebben. Vandaag naar de dealer geweest en de monteur gaf me de bekende oplossing aan: doorsolderen die draden onder de stoelen. Als het dan nog niet weg is kunnen we er altijd naar kijken.
Ik blijf me over de service van deze dealer verbazen: kan er zo binnen lopen en monteurs doen kleine reparaties en advies om niets. Top!
Maargoed. Ik heb de soldeersels van de vorige eigenaar losgeknipt en de draden voorzien van stekkerverbindingen zoals ik die ook bij mijn motor gebruik: zit goed vast en prima contact. Dat was de passagierskant.
Nu wil ik de bestuurderskant ook doen, maar zie dat de draden omgekeerd zitten.

Klopt dat? Klopt dat niet? Zou dat de reden kunnen zijn dat het lampje continu aan staat (want storing)?
Twee foto’s: de eerste is de bewerkte passagierskant, de tweede is de nog doorgesoldeerde bestuurderskant. Ik heb in een topic hier gelezen dat iemand anders dit ook had met een Saxo, maar heb niet kunnen opmaken of het klopt of niet. Er kan ook nog iets met de verbindingen van de airbag-ECU zijn heb ik gelezen… Die zit “ergens onder de vloerbedekking van de middenconsole”. Waar zoek ik die precies voor ik de halve auto uit elkaar sloop? Moet het buiten doen, gericht zoeken is met deze temperaturen wel prettig!

Tussen 2 haken: de soldeerverbindingen waren netjes geïsoleerd.

Passagier:

Bestuurder:

Profiel  
 
ekran
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 01-12-2013

Gepost: 15 december 2013 10:06 PM
  [ # 1 ]

Niemand nog een suggestie over de kleurcodering van de draden? Geen schema bij de hand…

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 16 december 2013 12:02 AM
  [ # 2 ]

Kleurcodering links en rechts hoort gelijk te zijn. Net bij m’n eigen Saxo gecheckt, en volgens mij zit het bij jouw bestuurderskant verkeerd om.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 december 2013 01:38 AM
  [ # 3 ]

Dat is gewoon een drukcontact, open of toe, draden maken niet uit.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
ekran
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 01-12-2013

Gepost: 17 december 2013 09:55 PM
  [ # 4 ]

Okay, als de draden niet uitmaakt dan ben ik bang dat ik het ergens anders moet zoeken… Van dat drukcontact kan ik me wel iets bij voorstellen: aan of uit, dan zou de codering inderdaad niet uit moeten maken.
Maar niet geschoten is altijd mis, wie niet waagt die niet wint, wie niet friemelt krijgt geen kind. Nietwaar?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 december 2013 10:49 PM
  [ # 5 ]

Inderdaad het kan geen kwaad ze wel te wisselen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 18 december 2013 04:31 AM
  [ # 6 ]

kun je hem meteen doorpiepen met je multimeter, dan kun je je zitcontact al uitsluiten!

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
ekran
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 01-12-2013

Gepost: 22 december 2013 10:38 AM
  [ # 7 ]

Wisselen van de draden aan de bestuurderskant geen succes. Helaas. Zitcontact 2cvMaarten? Bedoel je dan de contacten voor de gordelspanner? Meer contacten dan die zitten er niet. Draden komen uit de bodem en gaan dan naar de gordelspanner toe.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook