Guttogut, ik ben weer wat begonnen hoor ...
Voor ik de bx weer kan laten keuren, cq de schorsing opheffen, zal ik de hd-pomp moeten vervangen, die is nl. steeds harder gaan lekken (de accumulator eraan althans).
Vanmiddag gekeken en ik weet niet hoe ik verder moet ...
La voiture op bokken gezet, drukloos gemaakt,
Ik zie de treiterslang die ik los kan maken,
twee HD leidingen die met een steeksleutel 9 resp. 12 losgedraaid kunnen worden,
een bout bovenop, die aan een bevestigingsplaatje/beugel zit;
Maar ik zie niet hoe het verder in elkaar zit, dynamo losmaken misschien, ik kan verder nergens bij zo op het gezicht en weet niet hoe te beginnen.
Een andere pomp heb ik al in huis,maar misschien had ik een andere moeten hebben,
maar de serienummers erop lijken te kloppen: 588679 resp. 588684 (zit er nu op)
Roel, je hebt het over de pomp, maar je laat een foto zien van de drukverdeler (debietregelaar?) en de HD regelaar.
Wat wil je vervangen?
Als het een beetje lekt helpt het soms ook al om de wartels van de leidingen een beetje aan te draaien…
oeps
Ik wil vervangen wat er op de foto te zien is, hetgeen waaraan de 5de bol zit gemonteerd, de drukverdeler en de hd regelaar dus.
Blijkbaar gebruik ik daarvoor de verkeerde term.
(de lek is te groot voor alleen wat aandraaien, het zweet continu lhm uit de behuizing, er lijken haarscheurtjes in het huis (gietijzer) te zitten, bij mijn weten de ‘accumulator’)
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gebruik wel leidingsleuteltje (ringsleutel met een opening) in plaats van steeksleutels.
Steeksleutels slippen eerder weg en dan heb je ronde nippels waar weinig meer mee valt te beginnen.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
En is het niet simpeler om gewoon het O-ringetje te vervangen achter de lekkende wartel?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Vergeet ook niet de ontluchtbout los te draaien voordat je wartels los gaat maken. Kan je een foto maken waar de drukregelaar precies lekt? Vaak is het bij het kapje wat me 2 inbusboutjes vast zit aan het gegoten gedeelte.
Het is heel moeilijk te zien waar het lek precies zit,
maar m’n vermoeden is idd. dat het het kunsstof kapje met de 2 imbussen is (en die springveer erin)waar die dikke slang op zit die ik toevallig eens bij je heb meegenomen;
Maar ik weet nu niet meer hoe ik daar toen bij kon komen ...
Het kan ook zijn dat het van nog iets hoger lekt, dat lijkt tenminste soms zo, maar dan weet ik helemaal niet wat daar nog loopt omdat het er erg krap en donker is.
Goh, vanmiddag eindelijk weer bezig geweest met de drukrelaar, want de bx moet persé weer de weg op;
alle slangen nagekeken, nieuw o-ringetjes om de leidinguiteinden, goede slangenklem erop, de hele mikmak maar hij blijft druppelen ...
Kant het zijn dat er tussen de ijzeren regelaar en het kunststof ’ huisje’ waarop die dikke slang gemonteerd zit, dAt daar een pakking thuishoort?
Lijkt me best aannemelijk, maar bij de twee die ik uit elkaar heb gehad, zag ik dus niks zitten wat op een restant van een pakking leek ...
Weet iemand dit?
Ja, daar hoort ook een rubberen ring tussen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Dank je,
En weet je misschien hoe dik dat rubber moet zijn, en of zo’n ding nog ergens in de handel is?
Of wordt het zelf op maat snijden uit bijv een stuk fietsband ...
Roel
Gewoon bij de dealer of bij Chyparse halen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90