Sinds afgelopen vrijdag zijn mijn vriendin en ik de trotse eigenaren van een mooie Saxo. Hij rijdt perfect en de schrik sloeg ons dan ook om het hart toen de Saxo na de tweede rit niet meer wilde starten. Wat bleek: de auto heeft een startblokkering. Het sleuteltransponderlampje lichtte op en knipperde. Na opnieuw proberen ging het lampje uit en startte de auto zonder morren. Ik las hier op het forum dat er in de sleutel blijkbaar een chip zit die communiceert met het contact zodat de startblokkering/beveiliging wordt opgeheven. Het frappante is dat het probleem - knipperend lampje en even de blokkering niet kunnen opheffen - zich niet altijd voordoet en zich snel laat oplossen na een of twee keer opnieuw proberen.
Ik las in een topic uit 2010 het volgende: ‘Het is vrij normaal dat je af en toe even je sleutel opnieuw in het contactslot moet steken om de startblokkering op te heffen. Daar zou ik me dan ook niet teveel zorgen om maken.’ Dat zal ik dan ook maar niet doen en zolang er nog geen zoemer die aangeeft dat het contacttransponder defect is (aldus de handleiding) afgaat als het lampje vind ik het eigenlijk wel best, maar het zit me toch niet helemaal lekker. Goed, de auto en de sleutel zijn natuurlijk al 16 jaar oud. Er moet toch nog een keer een nieuwe sleutel bijgemaakt worden omdat er maar een sleutel bij zat, dus ik wil tegen die tijd kijken of het met die sleutel beter zal gaan. Wat denken jullie? Maak ik me teveel zorgen en moet ik gewoon gaan geniet van de Saxo of moet ik er toch even bij stilstaan?
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Bij onze 1997 Saxo 1.6 SX Automaat was ook een startonderbreker gemonteerd. Zo een met een toetsenbordje. Dat was nogal een gedoe dus wilden we die er uit hebben.
De truc is als volgt :
- toetsenbordje demonteren maar kabels aangesloten laten
- code invoeren en motor starten
- stekker met kabels van het kastje losmaken met draaiende motor
- motor uitzetten en direct opnieuw starten
- KLAAR
- kabel niet verknippen maar in zijn geheel onder het dashboard bevestigen (met trekbandjes).
Lijkt me dat jullie systeem op vrijwel gelijke wijze te demonteren is. Vraag dit wel eerst aan een specialist omdat een foutmaken betekend dat je wagen voorlopig niet meer start (en het een hoop extra moeite kost dit weer voor elkaar te krijgen).
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Wim, dat is iets heel anders. Dat heeft deze Saxo niet.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mijn 15 jaar oude saxo heeft hetzelfde. Na een paar keer doet hij het weer. Ik maak me er daarom niet druk over.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Met mijn Xantia heb ik het heeeeel af en toe, eigen schuld.
Als je de sleutel te snel in het contact stopt en als een speer wilt starten heeft de transponder in de sleutel niet genoeg tijd om de startblokkering uit te schakelen.
Oplossing: instappen, sleutel erin, 1a2 sec wachten en starten, niks aan de zeis.
Groeten Theo
Dankjulliewel voor de antwoorden. Het gaat inderdaad om een startonderbreking zonder toetsenbord. Fijn om te lezen dat het vaker voorkomt en dat het wellicht eerder aan mijn ongeduld ligt dan aan de auto zelf. Mijn vriendin heeft er gisteren mee gereden en heeft geen enkel probleem ondervonden. Dus ik ga me er niet meer druk over maken.