Hallo,
Vorig jaar een prachtige oranje dame uit 73 aangeschaft. De dame is in redelijke staat, maar vooral aan de voorkant zit behoorlijk wat roest.
De voetenbak is aangetast door roest, de raamrand bestaat uit meer gaten dat ijzer en de ophanging van de motorkap is ook flink aangetast.
Is het mogelijk (of aan te raden) om de hele voorkant te vervangen? Ik neem aan dat de carosserie dan los moet van het chassis? En als je de hele “voorkant” van de carosserie haalt (vanaf de voetenbak tot dakrand) - hoe zorg je er dan voor dat de rest niet vervormd, bouw je een frame er om heen?
Iemand verder nog goede tips om een en ander aan te vliegen - waar moet ik aan denken, wat moet ik wel en zeker niet doen?
Groeten,
Robert
Het is gebruikelijk, in de koets een aantal staalprofielen (L of vierkant, als het maar star is) te lassen zodanig dat de positie van vooral de A- en B-stijlen niet meer kan veranderen. Gewoon met gezond verstand tijdelijk langs- en dwarsverband maken, ca. 20 cm boven dorpelhoogte. Dat is zeker nodig als je vloerplaten, dorpels of de hakkenplank gaat losslijpen. Lijkt in jouw geval misschien overdreven, maar bedenk dat je al doende hoogstwaarschijnlijk nog wat meer narigheid zult tegenkomen.
Welkom hier.
Sowieso is het slim om deel voor deel te vervangen. Dus eerst raamlijst met scharnier en dan pas de voetenbak.
Succes.
je kan een compleet voorruitframe kopen, daar zit het scharnier van de motorkap bij aan. Dat deel draagt niet direct bij aan de stijfheid of de constructie, kan zo vervangen worden.
Een hele voetenbak is meer een operatie; koets van het chassis, etc. En als je het jezelf makkelijk wilt maken: koets op de kop en van onderaf werken. Er zijn ongetwijfeld sleutelaars die dit kunnen meot de koets er op, maar ik was zelf toch al met een complete restauratie bezig.
Voor alleen de voetenbak hoef je niet een versteviging in de koets te maken. Zo lang de dorpels aan de A-stijl blijven zitten kan het niet echt verkeerd gaan. De truc hier is om de A-driehoekjes aan het schutbord en aan de dorpels te laten zitten, dan de voetenbak vervangen, en pas als die er in zit de A-driehoekjes vervangen. Zo blijft het verband mooi in de koets. Het schutbord zelf is stevig genoeg; als je dat op zijn plaats zet dan ‘til’ je de voorkant van de koets wel weer naar het oude nivo.
Ga je ook nog dorpels en vloerplaten vervangen dan wordt het een ander verhaal. Bij een sleutelaar in Dalfsen staat een demontabel frame wat je zo in je eend kan schroeven. Als je belangstelling hebt stuur maar een PB-tje.
Op het 2CV forum staan de wereld aan fotoverslagen van restauraties zoals jij beschrijft.
Succes!.
Gr Rob
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ben ook aan een eend koets aan het werk. Ik heb hem van het chassis af omdat er een ander chassis onder moest. Nu kunnen we lekker de boden doen!
in een middag is de hut los…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor de tips tot zo ver!
Inmiddels is de body los en kunnen we gaan kijken hoe groot de “schade” onderaan echt is.
Wel een mooie tip om de body op z’n kop te leggen om zo makkelijker te kunnen werken.
Zodra we echt aan de slag gaan zal ik een paar foto’s mailen om jullie op de hoogte te houden!
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Als je je rubber matten op de grond legt kan je daarop de koets op de dakbogen plaatsen en voorkom je (mogelijke) lakschade ...
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;