Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Ja Kees, die Francois Lecot moet een snelle jongen geweest zijn. Met die T45 bus en 21 man aan boord (met bagage) 2600 kilometer afleggen in 96 uur is best een kunst vanuit Polen via Tjechie en Duitsland naar Monaco.
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Zeker een bijzondere man, dat was hij…
Ja… en in 1984, dus 30 jaar geleden was ik zelf
ook een beetje Francois Lecot door ook
Parijs, Moskou, Parijs te rijden… in de 15 Six H.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
http://www.youtube.com/watch?v=u_NfAHfZWfs - Parijs Moskow Parijs 1984 deel 01
http://www.youtube.com/watch?v=wKbhXy32lr8 - Parijs Moskow Parijs 1984 deel 02
http://www.youtube.com/watch?v=8YhFYEVvjj0 - Parijs Moskow Parijs 1984 deel 03
http://www.youtube.com/watch?v=ualKr2pJgEI - Parijs Moskow Parijs 1984 deel 04
http://www.youtube.com/watch?v=zufjHOFvQds - Parijs Moskow Parijs 1984 deel 05
http://www.youtube.com/watch?v=Yzig7Q1u_Z4 - Parijs Moskow Parijs 1984 deel 06
http://www.youtube.com/watch?v=1_bdsazMlsc - Parijs Moskow Parijs 1984 deel 07
http://www.youtube.com/watch?v=zpcxEFIaglc - Parijs Moskow Parijs 1984 deel 08
http://www.youtube.com/watch?v=VWMxnb5WAX8 - Parijs Moskow Parijs 1984 deel 09
http://www.youtube.com/watch?v=QksV8nxC4CQ - Parijs Moskow Parijs 1984 deel 10
200 minuten VHS video van begin tot bijna eind
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Apropos Francois Lecot was nog beter dan ik hierboven aan gaf : 2456 kilometer in 59 en een half uur
... en onder anderen over dit soort wegen :
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Nog een mooi stukje Rallye Monte Carlo historie over de Citroen ID19 die in 1959 winnaar over all werd.
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Wim,... grote klasse de film van Parijs, Moskou, Parijs.
Heb ik nooit eerder gezien, ik zal per dag een paar films bekijken.
De filmer Rudie Seydel rijdt nog dagelijks in zijn traksjon hier door Assen.
Leuk om dit evenement weer eens onder de aandacht te brengen.
Jammer, dat zoiets niet meer georganiseerd wordt, het was echt een avontuur.
Zelf reed ik met een witte 15 Six Hydr. met daarachter een witte Constructam Coral caravan.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Dus Rudie Seydel en jijzelf zitten in Assen ? Ik werk in Assen tussen het oude en het nieuwe politiebureau. Klein wereldje.
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Nee…. in Beilen, ofwel het Laren van Drenthe.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
van de voorpagina
20e Rallye Monte-Carlo Historique
Dit weekend wordt de Rallye Monte-Carlo voor het WRC verreden, waarin de Citroën C3 WRC zijn debuut maakt. Volgende week start ook de 20e Rallye Monte-Carlo Historique. Die is waarschijnlijk goed voor nog meer spektakel en die is zeker goed voor nog meer Citroëns!
De 20e Rallye Monte-Carlo Historique (van 25 januari tot en met 1 februari 2017) wordt een bijzondere uitgave. Diverse startplaatsen van weleer zijn in deze editie opgenomen. Er starten voor deze rally 10 deelnemers in Lissabon, 10 in Glasgow, 10 in Stockholm, 10 in Kopenhagen, 80 in Bad-Homburg, 90 in Barcelona en ook 90 in Reims. Daarmee lijkt deze historische rally meer op de uitgave van 1967, nu vijftig jaar geleden, dan de huidige WRC-rally.
In 1967 werden de auto’s niet alleen bestuurd door markante topcoureurs, maar ook door publiekstrekkers zoals de toen en nu immens populaire Franse zanger Johnny Hallyday. Ook ik was er al bij toen Johnny Hallyday met zijn Ford Mustang Amsterdam aandeed om zijn stempelkaart op het grote Scheldeplein voor het RAI-gebouw te laten stempelen. Alleen al voor hem zag het daar toen zwart van de mensen. In de editie van 1967 deed ook Nederlands toenmalig beste autocoureur Rob Slotemaker mee. Hij reed, jawel, in een Citroën DS 21.
In 2017 staan er acht Citroëns op de startlijsten. Met nummer 73 start Antoine Raymond zijn DS 21 helemaal in Lissabon, met nummer 128 start Alain Callon in Barcelona zijn CX 2400 GTi. In Reims starten de andere zes Citroëns. Met nummer 15 rijdt Damien Ancellin een DS 23, dan komen de nummers 54 Bruno Viet, 212 Alain Neyme en 220 Jean-Paul Paolin met elk een CX 2400 GTi en met nummer 273 Philippe Robic in een bescheiden GS als strijdwapen. Bijzonder vind ik de deelname van nummer 338: een heuse Citroën Traction 11 BL met aan het stuur Claude Goyet. Nu mogen er tot en met 1979 gebouwde auto’s deelnemen. Veel CX’en GTi van dat bouwjaar of vroeger zijn er niet meer, dus zij worden opgekocht en gekoesterd. Stel je voor dat er een kapot gereden zou worden! Als in de toekomst deze limiet opgetrokken wordt, zullen er ook weer Visa’s Trophée, Chrono, Mille Pistes en GTi gezocht worden om aan het historisch rallyrijden te kunnen deelnemen. Daar verheug ik me nu al op.
In Reims starten niet alleen Citroëns. Een andere bijzondere deelnemer is Françoise Conconi. Zij heeft een indrukwekkende staat van dienst en reed in 2015 nog met Bob Neyret in een Citroën DS 21 Parijs-Peking. Nu navigeert ze de topper Jean-Pierre Copola in zijn ex-fabrieks Alpine A110 light-body groep 4. Hij eindigt vrijwel altijd bij de top en wist al eens te winnen in een Alpine A310. Ook Daniel Elena (de vaste navigator van Sébastien Loeb, nu weer samen in de Dakar-rally) staat aan de start, met een Volkswagen Golf GTI. De opmerkelijkste deelnemer was eerst de baas bij Nissan, daarna bij Alpine (goede smaak!) en Renault, en nu al enige tijd bij PSA Peugeot Citroën, dus is niemand anders dan Carlos Antunes Tavares. In zijn garage staat een Dallara Formula V6 Nissan World Series, die hij inzet in het Boss GP-kampioenschap, maar voor deze uitdaging zal hij een Peugeot 104 ZS rijden. Onderschat zo’n apparaat met Carlos aan het stuur nou niet! Hij heeft al sinds 1980 een autosportgeschiedenis in diverse disciplines.
Natuurlijk komen er nog veel meer interessante auto’s aan de start en ook elk ander merk maakt me blij: echt alles. Deelnemers met een FSO Polonez 1500LS, een Wartburg 353, een Zastava 1100, een Seat 127, Austins 1800, Taxi of A 35, maar ook met een GAZ Volga M21 vind ik allemaal top. Zij komen niet voor de overwinning, maar wel voor het avontuur. Een avontuur wordt het, helemaal als er voldoende sneeuw in de Alpen ligt. Eerst gaat het hele deelnemersveld naar Monte-Carlo en dan voor twee nachten naar Valence. Daar wordt een rondje Ardèche gedaan met diverse topproeven uit de rallygeschiedenis. Terug op weg naar Monte-Carlo wordt de Col de Turini met zijn wilde omgeving een afsluiting om van te smullen.
Op vrijdag de 27e zal ik in het Parc des Expositions van Reims de keuring bijwonen en natuurlijk ook om 19 uur de start. Daarna ga ik het thuis verder op internet volgen. Wil je de Rallye Monte-Carlo Historique 2017 ook volgen, kijk dan op de site van de Automobile Club de Monaco. Daar vind je de volledige deelnemerslijst en nog veel meer.
tekst en foto’s: Visa GTI 115
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Live uit Reims
Onze speciale verslaggever Kees “Visa GTI 115” is in Reims bij de start van de 20e Rallye Monte-Carlo Historique, keurt alle deelnemende Citroëns, fotografeert de piloten tot Carlos Tavares, de CEO van PSA, aan toe en brengt het allerlaatste nieuws over historisch rallyrijden.
Het is altijd weer leuk om naar de Rallye Monte-Carlo Historique te gaan, dus vertrekken we donderdag om 6 uur richting Reims. We rijden eerst even langs Stenay om een hotel voor april te reserveren, tanken en gaan dan weer verder naar Campanile Tinqueux.
Om foto’s te maken van de deelnemende auto’s waar niet al te veel mensen omheen staan, moet je vroeg op pad, dus sta ik vrijdag al om half negen voor de deur te trappelen bij het voor velen bekende Parc des Expositions aan de Allee Thierry Sabine in Reims. Op dat moment kan je de auto nog beneden vlak voor het gebouw parkeren. Nog niet iedereen, maar het grootste deel van de deelnemers staat al binnen. Vlug wat mooie plaatjes maken nu het nog stil is! Maar stil dat duurt nooit zo lang: om 10 uur is de hal waar de keuring plaatsvindt behoorlijk gevuld met allemaal liefhebbers. Het zijn inderdaad allemaal 65+’ers, die autoliefhebber zijn en alle tijd van de wereld hebben.
Onder de vele deelnemers is een aantal coureurs die tot de top van vroegere tijden behoort. Het is mijn bedoeling deze lieden in het vizier te krijgen. Als eerste traceer ik in een onopvallende outfit Carlos Antunes Tavares geheel alleen. Ik spreek hem aan en vraag of hij voor zijn rallywapen wil gaan staan, zodat ik een foto kan nemen. Dat lukt prima; ik denk dat ik de eerste ben die hem hiermee lastigvalt, maar het lukt en hij vindt het zelfs wel leuk. Hij was voorheen de hoogste baas bij Renault/Alpine en sinds enige tijd de allerhoogste baas van PSA ofwel Peugeot-Citroën. Hij rijdt met een Peugeot 104 ZS, met extra vitamines en in polyester uitgevoerd. Slim: zo’n ding is vederlicht! Hij heeft startnummer 4. Velen weten niet wie deze man is en dus valt hij voor de meesten niet op. Echter hij heeft een lange autosportgeschiedenis achter zich en is zelfs nu nog steeds actief in het Boss GP-kampioenschap met voormalige F1’s en ander snel spul uit die tijd.
Onder de aanwezigen is ook nog personeel van hem: Daniel Elena, die minder dan twee weken terug nog met Sébastian Loeb tweede werd in de ”Dakar” met een Peugeot. Daniel dacht: “Laat ik ook zelf eens rijden” en bestuurt een werkelijk top geprepareerde VW Golf GTI met nummer 47. Er is nog meer Citroën-personeel in de vorm van Françoise Conconi. Zij reed ooit vele rally’s met Michelle Mouton in een Fiat 131 Abarth en andere auto’s. In 2015 reed ze met haar Citroën DS 21 nog Parijs-Peking. Ook Bob Neyret reed deze rit in een DS: beiden zijn aangekomen.
Carlos Antunes Tavares, Françoise Conconi en Daniel Elena gezamenlijk op de foto, zelfs dat lukt. Ik ben net aanwezig wanneer ze toevallig samen in gesprek raken; geluk dus. Ook Daniel Elena bij zijn VW Golf GTI weet ik op de plaat te zetten. Françoise Conconi heeft deze keer haar Citroën DS 21 thuisgelaten. Ze is werkelijk een Franse top-navigatrice en zit dit keer naast favoriet Jean-Pierre Coppola in een - heel goede keus - Alpine A110 1600 Light Body Groep 4, een ex-fabriekswagen.
Ook hij is er weer, de inmiddels 89 jaar oude Willy Cave uit Engeland, die in zijn leven menigeen de goede wegen op heeft weten te sturen. Je begrijpt dat ik weer uren geniet om in deze ambiance rond te kunnen lopen. Werkelijk alle merken zijn vertegenwoordigd en ook heel leuke, zoals een DB HBR5, Matra Djet, Simca 1200S, Saab 96, Wartburg, Austin 35 een Londense Austin Taxi, Simca 1100 TI, Triumph TR2, Austin Healy 3000, Lotus, en van Citroën een DS 21, een CX GTi en een GS 1220. Ook Lancia en Porsche zijn natuurlijk ruim vertegenwoordigd.
Na 14 uur worden de ruim 130 deelnemende wagens verplaatst en opgesteld voor het Hôtel de Ville, waar in de avond om 19 uur de eerste, een Ford Escort, van start gaat. Stilstaande auto’s zijn leuk, maar ze zien rijden natuurlijk ook. Ik zorg dat ik om 19 uur bij een stoplicht verderop in de stad op het place des Droits de l’Homme sta, niet ver vanaf Champagne Pommery en tegenover Champagne Veuve Clicquot. Na het lange wachten laten ze allemaal de rallyauto’s brullen als ze bij het groene licht wegrijden, daarbij aangevuurd door een hele groep liefhebbers. Na enige tijd verdwijnt ook de laatste auto in de nacht op weg naar Monaco. Wij verdwijnen richting Campanile, om zaterdag ruim 300 foto’s rijker weer huiswaarts te keren en thuis het evenement via internet verder te volgen.
Bekijk de Rallye Monte Carlo Historique op de site acm.mc. Ook op YouTube zijn al diverse leuke filmpjes te zien. Reacties plaats je natuurlijk hier.
tekst en foto’s: Visa GTI 115
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zou “onze speciale verslaggever” Visa-Kees een nieuwe camera hebben? De foto’s zijn nog spetterender dan anders. Zou dat ook het geheim zijn waarmee het hem gelukt is om iedereen zo braaf te laten poseren?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Uitslag 20e Rallye Monte-Carlo Historique
Na aankomst van de dagetappe van Valence naar Monte-Carlo is de woensdagavond er voor de laatste twee etappes in het donker: de start is om 21 uur. Proef 14 wordt traditiegetrouw gereden tegen en vanaf de Col de Turini en daarvoor is nog de proef 13 Luceram-Lantosque. Ze worden beide gewonnen door de Belgische equipe Michel Decremer en Yannick Albert, die ook al de proeven 8, 9, 10, 11 en 12 op hun naam geschreven hadden. Zeven proeven op rij winnen is wel een heel bijzondere prestatie. Donderdagmorgen zijn ze om 1:20 uur weer terug en uiteindelijk de winnaars van deze 20e Rallye Monte-Carlo Historique 2017. Ze hebben deze gereden met een Opel Ascona 2000.
In ons verhaal hiervoor hebben we het gehad over een aantal opvallende mensen. We bekijken hun prestaties. De 6e plaats is voor Daniel Elena en Olivier Campana met hun VW Golf GTI. De 107e plaats is voor Carlos Tavares en Laurent Vallery-Masson met hun Peugeot 104 ZS. Grote tegenvaller is de equipe met de Alpine A110 1600, Jean Pierre Coppola en Françoise Conconi: ze behalen de 181e plaats.
En dan de Citroëns… De 1e Citroën behaalt plaats nummer 69. Het zijn Antoine Raymond en Jean-Claude Lamorlette met de DS 21. De 2e Citroën is de GS 1220 op de 85e plaats voor Philippe en Jean-Marc Robic. De 3e Citroën bereikt plaats 122: Damien Ancellin en Didier Buhot met hun Citroën DS 23. Op de 144e plaats staat de Citroën DS 21 van Jean-Philippe en Marie-Pierre Mourenon. De 3 Citroëns CX 2400 GTi: Alain Neyme en Dominique Moutel 136e, Alain Gallon en Marc Gelibert plaats 229, Jean-Paul en Meriel Pailini worden 262e. De laatste Citroën is de Traksjon 11 BL van Claude en Chantal Goyet op plaats 273. Ook zijn er 52 deelnemers helemaal niet tot aan de eindstreep geraakt. Maar ja, ik weet zeker dat de meeste deelnemers al weer uitkijken naar de 21e editie in 2018.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ik zou wel een nieuwe camera willen hebben.
Ik heb dus een hele oude een van eerste digitale camera’s.
Ik heb hem al 15 jaar en is een Canon EOS D60 met nog een metalen kast.
En toen ooit van een beroeps fotograaf over genomen.
Maar ik ben van een generatie,zolang hij het doet vind ik het goed.
Alhoewel het een heel onhandig ding is t.o.v. iets moderns.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Mooie foto`s!
Kees, volgens mij geniet jij daar op en top!