Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gisteren na een kleine zoektocht een C3 1.4HDI sensodrive uit 2005 gekocht!
De van oorsprong Belgische auto moet nog op NL-kenteken gezet worden en een APK krijgen, daarna kan ik hem ophalen.
We hebben er gisteren uitgebreid mee gereden en ik kon er niet veel “raars” aan ontdekken, schakelde soepel en reed prima, motor liep mooi rustig.
“Alleen” waarschijnlijk een lekke verstuiver…
Ik heb de verkoper hierop gewezen, maar hij wilde hier niets aan doen.
Omdat de prijs er naar was uiteindelijk besloten om toch tot de koop over te gaan.
Hij staat nog op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/757465651
Zelf ben ik geen groot voorstander van allerlei extra`s, maar deze zit naar mijn idee “propvol”, als ik het goed heb is het een “exclusive” en is deze versie in Nederland niet geleverd.
Het lijstje opties uit de advertentie:
ABS
achterbank neerklapbaar
airbag bestuurder
airbag passagier
airbags zij
airconditioning
alarm met afstandsbediening
armsteun voor
automaat
boordcomputer
centrale vergrendeling
cruise control
elektrische ramen voor
getint glas
gordelspanners
in hoogte verstelb. stoel(en)
mistlampen voor
nieuwstaat
radio/cd-speler
stuurbekrachtiging
Klopt niet helemaal;
de “airco” moet zijn “climate control”,
de (fabrieks) radio/cd-speler heeft ook nog een cd-wisselaar
en er zit een panoramisch schuifdak in…
Ik was wel enthousiast!
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Inmiddels rijd ik een week of 2 met de C3 en ik vind het verbruik wat hoog, daarnaast viel me vanavond ineens iets vreemds op;
Wat het verbruik betreft; de eerste keer tanken kwam ik op een verbruik van 1:15,
de tweede keer op 1:20.
De boordcomputer gaf (toen ik hem kocht) een gemiddeld verbruik van 4,8 / 100 aan,
die heb ik op 0 gezet en deze geeft nu 5,3 / 100 aan.
Wat mij vanavond opviel;
Als ik constant (op de cruise control) 120 rijd (in de 5) schommelt het actuele verbruik tussen de 6 en 7,5 liter per 100 kilometer. Geef ik gas bij, dan ZAKT het verbruik…
schakel ik terug hetzelfde verhaal; bij 120 in de 4 zakt het verbruik naar 3,5 - 4 liter per 100 kilometer…
Volgens mij niet echt logisch…
Iemand hier die daar een plausibele verklaring voor heeft?
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
En we hebben maar eens een begin gemaakt met het verwijderen van de verstuiver.
Na alle “horror verhalen” over hoe vast deze verstuivers kunnen zitten was ik aangenaam verrast dat hij er vrij makkelijk uitkwam!
(Even snel zo; de foto`s zijn via de linkjes te bekijken)
https://drive.google.com/file/d/0B0rZbNAl9wZ0Y2FtVmJCRnAtYzg/edit?usp=sharing
Er zat wel heel veel troep en koolaanslag op en omheen, dus dat eerst maar eens zo goed mogelijk schoongemaakt:
https://drive.google.com/file/d/0B0rZbNAl9wZ0QlRRa3M3MG5mOTQ/edit?usp=sharing
En de verstuiver:
https://drive.google.com/file/d/0B0rZbNAl9wZ0UmRoZFBGMTF6NTQ/edit?usp=sharing
Morgen verder…
Mooi werk! Maarrem, bij mij werken de plaatjes niet?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wellicht heb je nog wat aan mijn ervaringen.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219910/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Wat een ellende!
Ik was er bang voor maar gelukkig was ik met een avond klussen zover dat ik de verstuiver eruit had en de ring ook…
De rest lekt niet dus die blijven zitten;
Iets wat niet stuk is moet je niet gaan repareren is mijn motto…
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gelukkig heb ik niet veel te vertellen;
Ik had geluk;
De verstuiver was er snel uit en gisteren met nieuwe ring en houder gemonteerd.
Alles uit het boekje…
Ook direct groot onderhoud uitgevoerd;
Nieuwe distrubutieriem & waterpomp,
Verse olie & filters, nieuw luchtfilter en interieurfilter.
Brandstoffilter ligt nog in de kofferbak.
Multiriem was ik vergeten te bestellen, die volgt in de loop van de week.
Gelijk de C3 aan de lexia gehad en een lijstje oude foutcodes gewist.
Is er iemand die wat meer ervaring heeft met de lexia?
Ik heb de chinese variant en vroeg me af of en hoe ik hiermee de koppelingsmotor in de demontagestand kan zetten en weer terug e.d. ik kon die mogelijkheid niet vinden en dat kan handig zijn, mocht de koppeling een keer vervangen moeten worden…
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Multiriem is inmiddels ook vervangen,
nu binnenkort maar eens aan de slag met de minder belangrijke zaken;
-deurvanger vervangen, die is stuk,
-binnenverlichting deed het gisteren ineens niet meer bijnhet ontgrendelen van de deur (lampje?),
-cd wisselaar is stuk (vervangen of vervangen door een usb aansluiting),
-dakje opent niet.
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Ik zie in een van de foto’s ook een serie 1 CX staan. Is die ook van jou ?
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Nee helaas;
Ik huur met 2 andere mannen een loods waar wij onze voertuigen stallen en onderhouden
De CX op de achtergrond is de donor van 1 van mijn sleutel collega`s…
Mijn collectie is “beperkt” tot het rijtje uit mijn handtekening, 2 motoren en onze Saxo diesel die te koop staat.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Afgelopen woensdag de airco laten vullen en nu weer een heerlijk frisse C3!
Alleen zit ik nu met een vreemd probleem wat zich vandaag ineens voordeed;
Koud start de C3 probleemloos en in dit geval is er niets aan de hand.
Als de motor even gelopen heeft start de C3 erg moeizaam en vervolgens werkt de stuurbekrachtiging niet of in ieder geval slecht…
Vandaag veel gereden en het probleem deed zich steeds voor…
Iemand een idee waar ik de oorzaak moet zoeken?
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Voor de apk moet er een gebroken veer achter vervangen worden en helaas heb ik de verkeerde meegekregen.
Op de onze zitten “rechte” schroefveren en ik heb een “bolle” (eivorm) meegekregen.
Nu weet ik dat de bolle vorm meer comfort geeft, dus ik twijfel wat te doen;
2 rechte of 2 bolle veren…
Iemand advies?
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Inmiddels zitten er achter 2 “rechte” veren op.
Nu is er een veer voor gebroken;
Alles nieuw besteld (voor beide kanten), maar ik krijg de bovenste moer van de schokdemper niet los;
Ingespoten met kruipolie en dit goed in laten trekken en vervolgens met een ringsleutel en een inbus in de schroefdraad los proberen te draaien met als resultaat; de top van de schroefdraad breekt…
Is er een andere manier om de “draad” tegen te houden zodat deze niet meedraait als ik de moer losdraai?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst natuurlijk de veren spannen met een verenspanner omdat je anders volle druk op de moer hebt van de veren én een veer voor je smo*l krijgt als je de moer wel los krijgt…
Daarna nog eens kijken of je de moer los kunt krijgen. De veer moet dus met een veerspanner zo samengedrukt worden dat er géén spanning meer op de veerschotel en de moer staat. Lukt het met je ratel/dop of ringsleutel niet, dan de luchtsleutel er even op.
maar nogmaals: je MOET een goede verenspanner hebben anders gaat het niet en is het écht gevaarlijk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Veel spanning staat er niet op; de onderkant komt al wel los…
Maar buiten dat krijg ik er geen spanner op;
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10206204292896720&id=1546474067&set=gm.878981438809619&source=48&refid=18&_ft_&__tn__=E
(Lukt even niet on vanaf mijn mobiel op een andere manier een foto te posten.)
Dan inderdaad de luchtsleutel maar eens ophalen…