Hallo ik ben nieuw hier. Ik zal me even voor stellen: ik ben man 65 jaar, gehuwd 2 kinderen en woon in Drenthe en rij al sinds 1982 citroen. oa: BX, xantia, xara picasso en daarvoor Begin 1970 dyane 3x.
Het punt waar ik nu voorsta is; kiezen voor een andere trekker.Ik heb nu een xara picasso 1,6 hdi 110 uit
2005 de c4 picasso die erop volgde vind ik niet geschikt ( te zwaar en te duur.
Nu heb het oog laten vallen op een c4 hdi 92 pk 2011.Vraag: is deze geschikt om een caravan van 1100 kg te trekken wbt motor vermogen? Zo niet, is het verantwoord om hem te laten chiptunen, en zo ja, kennen jullie een goed bekend staand bedrijf (liefst in drenthe).
groet Beertje
Welkom op dit leuke forum….....ik heb zelf een 1.6 HDI C4 gehad met een 110 pk motor…en deze trok de caravan gewoon goed. Met de 92 pk denk ik dat je aan de krappe kant zit, maar misschien heeft iemand anders hier ervaringen mee.
Peter
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
PM in je mailbox met adressen in Drenthe
Wim
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Mijn c4p met de 110 pk variant trok de caravan beter dan de c3p met de 92 pk variant…
Dus de 110 pk variant zou mijn voorkeur genieten…
Maar waarom koop je een 92 pk versie en vevolgens zou je gaan chippen?
Koop dan meteen de 110 pk variant
Dat laatste kan ik me helemaal in vinden…ga gewoon voor de 110 pk…..heb je gewoon een goede caravan trekker
een 90pk versie mag 1350 kilo trekken, de 115pk mag meer trekken, wanneer je de caravan boven de 1350 mag beladen zou ik de 90pk sowiso laten staan.
Heb er zelf geen ervaring mee maar de 90pk zal het ook prima doen. Het is maar net welke eisen je er aan stelt. Vroeger ging men ook op pad met minder vermogen….
Wanneer je met de combinatie naar het buitenland gaat (bergen) zou ik persoonlijk voor de 115pk versie kiezen omdat je anders wellicht vermogen gaat missen. De 90pk zal zich kunnen redden maar met een 115pk hou je iets gemakkelijker de gang er in. Wanneer je in het redelijk vlakke nederland blijft zal de 90pk zeker voldoende zijn. Verwacht gewoon geen topprestaties.
Nederland: 90pk prima
Buitenland: 115pk kiezen
Mag de caravan beladen boven de 1350 wegen: 115pk kiezen
Wanneer je echt een leuke 90pk hebt gevonden en eigenlijk geen fijne 115 kunt vinden en de combinatie wel naar het buitenland wilt sturen. Chippen doet echt wonderen, zou ik dan zeker doen. Je brengt de 90pk dan op hetzelfde nivo als de 115, misschien zelfs wel iets er overheen. Een 115 pk is in de basis wel zuiniger overigens….
Let op, niet mijn ervaring maar wel mijn mening…..
Je huidige xsara heeft 110pk en 240nm koppel
De genoemde c4 heeft 90pk en 230nm koppel
De c4 mist dus eigenlijk maar 10nm ten opzichte van je huidige auto. Wanneer je over je huidige auto meer dan tevreden bent als trekkend voertuig zal de 90pk versie voor jou waarschijnlijk ook voldoende zijn. Mocht blijken dat het je toch tegenvalt is chippen altijd nog een mogelijkheid. Koppel is belangrijk bij het voorttrekken van zware lasten. Kleine kanttekening die ik moet maken is dat het maximale koppel van de xsara wel iets eerder vrij komt (xsara bij 1750 toeren, c4 bij 2000 toeren)
Pk’s tellen ook wel mee hoor maar koppel is belangrijk bij het voorttrekken, bij deze nog een aanvulling over pk’s:
Bij de c4 heb je dus minder paarden(pk) dan bij de xsara, maar de paarden van de c4 zijn dus per stuk wel wat sterker (nm). De xsara heeft een grotere groep paarden en kan de lasten dus goed verdelen, wanneer alles eenmaal in beweging is kunnen de vele paarden er dus goed de gang in houden. De c4 heeft iets minder paarden maar deze zijn wel sterker, ze krijgen het spulletje dus eigenlijk even gemakkelijk in beweging maar de groep paarden is iets kleiner dus ze lopen misschien wat minder snel….
Conclusie is eigenlijk dat de 90pk het wel kan doen maar dat het met een 115pk c4 net even iets flotter en gemakkelijker gaat. Het is maar net welke eisen je steld. Stel je geen hoge eisen en ga je eigenlijk maar 1x per jaar op vakantie, kies dan gewoon de auto die je voor handen komt.
kijk misschien ook eens op caravantrekker.nl
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik vraag mij eigenlijk af of chiptunen schade aan de motor of aandrijflijn kan veroorzaken.Of is het zo dat de hdi motoren eigenlijk in alles de zelfde motor is, maar dat de ene een ander afgesteldmotor managment heeft dan de ander.
Ik vraag mij eigenlijk af of chiptunen schade aan de motor of aandrijflijn kan veroorzaken.Of is het zo dat de hdi motoren eigenlijk in alles de zelfde motor is, maar dat de ene een ander afgesteldmotor managment heeft dan de ander.
Chippen komt tegenwoordig steeds meer voor. Fabrikanten houden vaak een vrij grote marge aan. Heb zelf ooit een alfa romeo laten chippen, best bestede euro’s ooit.
De moderne motoren worden vaak nog erg schraal afgesteld ook om aan milieu eisen te voldoen, door het chippen lopen de motoren in sommige gevallen nog echt mooier ook.
Levensduur van de motor zou ik niet zo over inzitten.
Wederom grotendeels mijn mening, ik ben er niet zo bang voor, gewoon lekker laten chippen
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
En dan wordt vervolgens de vraag: Waar/Door wie laat je je PSA DV6D blok via ODB remappen?
Ik heb een adres waar (aan de wielen gemeten) 85 pk opgetild wordt naar 107 pk, op basis van een zelf geoptimaliseerde mapping.. Maar dat kost best een paar knaken.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 10-12-2011
- C3 1.2 PureTech 82 Collection
Hier misschien: http://www.scholtmeijertuning.nl/chiptuning-citroen-c4-page/
Heb er verder geen ervaring mee.
Nog ff een antwoord op de andere vraag
De 110 pk is uitgevoerd met een 2-massa vliegwiel. De 90pk heeft een “normaal” massief vliegwiel.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
En de 110 pk variant heeft een turbo met variabele geometrie, voor zover ik weet.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…