Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Van de voorpagina
De Fun-Factor!
Gert ‘GWHENDRIKS2’ heeft plezier in het rijden met een Citroën. Daarom heeft hij er drie: een Xsara VTS, een BX DIGIT en een XM V6. Drie heel verschillende Citroëns, maar met een belangrijke overeenkomst: de fun-factor. Wat zijn nou de verschillen en de overeenkomsten tussen de drie dames van Gert? We kijken bij Gert mee over het stuur.
Winter 2014, een barre winter met temperaturen die tot min 20 lopen. Gemeentes die schreeuwen om meer strooizout. De Elfstedentocht staat op het moment dat ik dit schrijf, op het punt van beginnen. Realiteit of pure fictie? Dat laatste is het geval: de winter 2014 is er eentje waarin je je afvraagt: “Waarom staan de dames met een hoge funfactor op stal?”
Voordat je denkt dat dit een 18+ verhaal is, kan ik je verzekeren dat het over dames gaat die op vier wielen de nodige funfactor hebben. Ik heb het dan over de XM V6 twaalfklepper en ‘de karakterbak’, de BX DIGIT. Om te laten zien wat ik nou bedoel met de funfactor, ga ik mijn dames eens vergelijken met een redelijk moderne wagen. De ‘Xsaar’ is daarvoor de geschikte kandidaat.
We gaan even terug naar de zomer van 2013. Met een glimlach bekijk ik wat er in mijn hand ligt: drie sleutels met ieder een hangertje eraan met dubbele chevrons erop. Hoe fijn is dat, want je weet zeker dat je op plaats van bestemming komt. Driemaal is immers scheepsrecht!
Aangezien de Xsara de jongste wagen van het stel is, heeft ze uiteraard centrale vergrendeling. Maar wacht eens, de XM en de BX hebben dat ook! Nou ja, de BX ook… Het staat op het lijstje van: “dat moet nog even gerepareerd worden.” Dus hier moet ik ouderwets met de sleutel het portier openen.
Ik neem plaats in de bestuurdersstoel van de BX. Sommigen monteren liever een GTi-interieur, omdat dit véél beter zit. Ik vind de originele stoel daarentegen heerlijk zitten, waarbij ik citeer wat ons moeders zei: “Deze stoel zit fijner dan die van de Xsara!” Een schokkende conclusie! Er zit toch wel een verschil van bijna 20 jaar tussen BX en Xsara. De beste stoelen zitten echter in de XM. Een fijne zwart leren stoel, die elektrisch verstelbaar is. Zit je in de Xsara en de BX te klungelen met hendels, gaat het hier in de XM via een knopje vanzelf naar de gewenste positie. Wat denk je van de armleuning in de XM? Jazeker, ook elektrisch in hoogte verstelbaar. Hoezo decadent?
Tijd om de dashboards te vergelijken. Waar de BX type 1 en de XM Serie 1 nog lekker recht-toe-recht-aan zijn qua vorm en eigenzinnigheid, is de Xsara sierlijk, maar wel saai gevormd. De tellerbak van de Xsara is voorzien van een sportieve witte toerenteller en snelheidsmeter en ook van water- en olietemperatuurmeters. Die laatste mis ik in de V6 (de 24-klepper heeft er wel een). De BX heeft geen van beide, maar wel een STOP-lamp die brandt als de motor te heet wordt. Deze BX heeft wel een digitaal dashboard en dat is toch het mooiste van alle drie!
Nu ik toch nog in de BX zit, wil ik gelijk even de radio aanzetten. Dat is geen modern geval, maar een ouwe radio met draaiknoppen en cassettedeck. Geen super geluidje, maar door de krakende speakers waan je jezelf in de jaren ‘80. Voor het geluid zal je echter in de Xsara moeten gaan zitten. CD’tje erin, nummer 2 van het album ‘Hybrid Theory ‘ van Linkin Park erop en genieten van het geluid. Hierbij wordt de drum extra versterkt door de actieve subwoofer. Als muziekliefhebber wil je beter geluid dan de standaard speakers. Hoewel: de XM heeft standaard al een erg goed geluidssysteem. Mijn eerste auto waar het geluid origineel al goed is. Toch wil ik wel het een en ander gaan veranderen, want er is ruimte genoeg in de kofferbak van de XM: er kunnen zes kratten bier in. In de BX gaan er vier en in de Xsara slechts een! Dat komt vooral door de dubbele bodem en de actieve subwoofer.
Na de kofferbak gaan we de motorruimte bekijken. In de BX ligt een 1,9 liter motor, die van de BX best een rappe auto moet maken. Aangezien de tweede trap van carburateur nauwelijks wordt gebruikt, zit er spinrag in de tweede venturi. In de XM zit de motorruimte vol met het machtige V6 blok wat toch ó zo gemakkelijk sleutelt! Maar het is wel goede gespreksstof op feestjes. Begin je erover dat je een V6 hebt, dan krijg je alle Duitse automerken te horen. “Nou nee, een Citroën”, antwoord je dan, en je krijgt iedereen stil! De Xsara heeft slechts een 1,6 liter zestienkleppen motor, maar met een leuk open luchtfilter. Deze maakt een zuigend geluidje, zodra je als het ware een betonblok op je gaspedaal neerplant. Dit neemt niet weg dat het roffeltje van de V6 nog net wat leuker klinkt, zoals: ”Hoor mij nou! Ik heb power!” Daar kun je al vanuit gaan, zodra de kick-down in werking treedt. De motor komt dan tot leven, wat een waar feest is voor je oren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vervolg
Over het rijgedrag van de dames gesproken. Het is verdomd moeilijk om niet in slaap te vallen in de XM, zo soepel gaat ze over drempels en andere oneffenheden heen. Totaal comfortabel rijden en geen indruk van: ik heb een V6, dus ik moet continu op de linkerbaan. Nee, het is genieten van het interieur en de sublieme rij-eigenschappen van de XM. Met de Xsara is het bij iedere drempel op de rem en niet te hard er overheen. Het zou ten koste gaan van de ophanging of je gebit. Alle oneffenheden voel je, maar het ligt wel strak op de weg. Dus dan kom het ‘petjessyndroom’ af en toe naar boven als je op een goed wegdek rijdt. Even de toerenteller hoog opjagen en dan hoor je in een tunnel het luchtfilter zuigen… Nee, dan is het puur relaxen in de BX. Rustig over polderwegen zweven en bedenken hoe je de rit nog langer kunt maken. Als je dan het interieur en het dashboard bekijkt, krijg je spierpijn in je kaken van de glimlach. Dit is genieten, zo hoort een echte auto te rijden!
Als ik uitstap en de XM en de Xsara bekijk, moet ik zeggen dat qua uiterlijk toch de BX op nummer een staat. Er is zo veel gedaan om het uiterlijk zover te krijgen, tot een blessure in mijn schouder toe. Voorlopig even geen wielen opknappen voor mij… Nummer twee wordt de XM. Het is een wagen voor erbij, maar ze heeft leuke karaktereigenschappen en ik wil er ooit mijn stijl aan toevoegen. Dan de Xsara. Daar is het mee begonnen. Niet de liefhebberij, die begon al toen ik nog een jochie was. Het is niet alleen mijn eerste Citroën, maar ook de eerste waar ik mijn eigen stijl op toepaste, van een fase 2 naar (zal ik maar zeggen) fase 2,5.
Nu ik het zo bekijk, zijn ze eigenlijk alle drie leuk om te zien. Ze hebben ieder hun eigen funfactor, maar de BX en XM hebben iets wat de Xsara niet heeft: hydraulische vering. Dat maakt de BX en XM dé dames met een funfactor voor in de zomermaanden. Piet Paulusma, laat de zomervoorspellingen maar komen!
Tekst en foto’s: GWHENDRIKS2, redactie: Penny Lane
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het enthousiasme spat eraf!!
Ik denk dat je de verschillende karaktereigenschappen van je dames goed hebt verwoord!
Ik zelf heb zowel een BX 1.9TZI als een XM 2.9V6 24V gehad en kan me vinden in je ervaringen.
Het zou leuk zijn als er meer van dit soort reviews op het forum zouden verschijnen…..
Dat heb ik nu met de eend…de XM ...en de C5….. de eend is mijn meer dan byzondere ‘BIJ’auto (o.a. mee naar Spanje wereld eendenmeeting gereden).....de XM voor het comfort en het echte Citroen gevoel…...de C5 is een andere generatie, waarvan ik er nu 5 gereden heb en elke keer weer op terugkom…de dagelijkse auto…het is gewoon luxe dat we dit kunnen doen, en ervan te mogen genieten…..zo zijn er heel veel mensen op dit forum met hun favoriete auto’s…en dat maakt het ook mooi…..
Leuk verhaal.
Zo’n triootje heb ik sinds kort dan ook. Ik heb niets met het nieuwe spul en mijn jongste dagelijkse auto is dan ook inmiddels 22 lentes jong.
De drie dame’s verschillen hemelsbreed van elkaar. Toch zijn het, althans voor mij, echte Citroëns. Dat is een gevoel dat voor eenieder anders zal zijn. Ik heb het bij deze auto’s en het voelt goed.
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
johnfred schreef:Het enthousiasme spat eraf!!
Ik denk dat je de verschillende karaktereigenschappen van je dames goed hebt verwoord!
Ik zelf heb zowel een BX 1.9TZI als een XM 2.9V6 24V gehad en kan me vinden in je ervaringen.
Het zou leuk zijn als er meer van dit soort reviews op het forum zouden verschijnen…..
Ik hoop dat het inderdaad het stimulans is,voor andere om zulke leuke columns/revieuws te schrijven. Het idee kwam door het stukje van Han S over de verschillen van de Ds en Jaquar.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
kloes schreef:Citoens zijn toch niet voor een groot publiek bedoelt, dus waarom die populaire harde vering…?
Nou, bij Citroën denken ze daar heel anders over. Die willen gewoon auto’s verkopen. Het liefst héééél veel auto’s verkopen zelfs.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
kloes schreef:Ik snap zoals je over de Xsara schrijft. Ik heb zelf een C4 en ook die is stuiterhard.
Een Xsara is niet te vergelijken met een C4, een Xsara is veel zachter geveerd en stukken lichter.
Ik denk dat ik over de meeste drempels het hardste met de Xsara kan, en dan is mijn huidige Xsara harder geveerd dan mijn vorige, die ging overal helemaal makkelijk overheen.
Op de snelweg wint een XM of CX het natuurlijk, maar echt oncomfortabel zijn ze niet. Daarbij is de wegligging ook nog best ok.
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wellicht ook de moeite waard, mijn Xsara is voor 40mm verlaagd…
Puur voor het uiterlijk..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik kom toch dagelijks een hele berg DS3’s en C4 Picasso’s tegen. De C5 ook nog best veel.
De C1 natuurlijk het meeste…
De DS4 wat minder, maar ziek ook ook wel rijden. De DS5 daarin tegen, toch ook nog elke dag wel een aantal.
Het wordt wel steeds triester op de weg…...vlak bij mij reden tot voor kort nog een paar mooie CXen rond, maar die zijn dus echt dankzij onze regering van de weg af. Verder zitten we hier relatief dicht bij een Citroen vestiging, dus regelmatig zie ik dus een DS5 (die vindt ik wel mooi) voorbij rijden.
Als ik met mij eend in de wijk rijd vindt iedereen dat leuk, alleen sterft dit beeld helaas uit.
Wat mij wel opvalt is dat ik ook steeds meer positief wordt aangesproken als ik ergens met de XM geparkeerd sta.
We zullen het ermee moeten doen ben ik bang.
Peter
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
kloes schreef:Ik begrijp nog steeds niet waarom die nieuwe Citroens (en andere merken) zo hard afgeveerd moeten zijn. Citoens zijn toch niet voor een groot publiek bedoelt, dus waarom die populaire harde vering…? Die DS-lijn om ‘andere merken rijders’ naar Citroen te lokken vind ik maar raar.
Bovenstaande doet me vermoeden dat je al lange tijd geen media berichten meer gelezen, gehoord of gezien hebt. De autoindustrie zit al jaren in een crisis met dalende verkoopcijfers, massa ontslagen en overnames door de Chinezen. Citroen is sinds de zevertiger jaren het bijzondere broertje van Peugeot dat al jaren met rode cijfers de boeken vol schrijft. Het hydropneunmatische systeem in Citroens is veel duurder dan conventionele vering en die is sinds 1955 enorm verbeterd. Zie ook http://www.citroen-forum.nl/nieuws/overig/quo_vaditis_sphaerae
Citroens zijn niet voor een groot publiek bedoeld ? Hoe kom je daar nou bij. André Citroën zijn doel was juist auto’s voor de massa. De eend is een massa auto, de AX, BX, ZX, Saxo en Xsara hebben ook hun steentje bijgedragen. OK, de CX, XM en C6 hebben een exclusieve status maar daar ging dan ook zwaar geld bij.
De DS lijn is een van de marketing methoden die de verkopen bij Citroen heeft opgestuwd naar redabiliteit. Daarom bestaat Citroen nog als merk. PSA/Citroen is geen vriendenclub met fabrikage faciliteit maar een autofabriek die winst wil maken. Dat wij met hun producten vriendenclubs oprichten doet aan dat feit niets af.
Als je de nieuwe Citroens niets vind, even goede vrienden. Geniet van het oude spul zolang het kan. Zolang Citroen als merk bestaat is er kans op nog zo’n icoon als de DS of Traction maar dan moet er wel winst gemaakt worden.
Vive la Marque
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;