1. Introductie
Hallo allemaal, na een tijdje meelezen op het forum is het tijd om mezelf en vooral mijn auto eens voor te stellen.
Ik ben Niels, woon in Krimpen a/d IJssel en ben de eigenaar van deze Citroën GSA X1. Deze X1 komt uit 1982 en is origineel geleverd in België, op 22-12-1982.
We kwamen de auto tegen na een bezoek aan de inmiddels ex-Citroën dealer (Jacobs) in Overpelt, België. Na een tip van een van de mede forummers ben ik met mijn broer Bram (Citrofreak Bram op CiFo) op een vrije dag eens bij de betreffende dealer geweest, waarbij deze GSA in de showroom stond te blinken. Wegens de verkoop van het pand ging ook deze GSA in de verkoop, samen met een Lomax en een C4 uit 1932.
Zo stond de GSA er in de showroom bij.
(geleend van een topic elders, bedankt)
De GSA is in ‘82 geproduceerd, waarna de auto jaren in de familie van de eerste eigenaar gebleven is. Na een tijd is de zoon van de eerste eigenaar in de GSA gaan rijden. Tenslotte is de auto (rond het jaar 2000) in de showroom van de Citroëndealer terecht gekomen.
De eigenaar het garagebedrijf heeft (aantoonbaar) 2.200 kilometer gereden tussen 2001 en 2014, waardoor de huidige kilometerstand uitkomt op 50.600! De GSA blijkt in een zeer goede staat te zijn: geen roest te bekennen, een fantastische kilometerstand, zelfs de lak is in een mooie staat. Uiteraard kan de auto technisch een flinke onderhoudsbeurt gebruiken, vanwege het vele stilstaan. Daarnaast is er nog een lijstje met verbeterpunten: het RA scherm is wat beschadigd, enkele minimale puntjes in lak mogen bijgewerkt worden en de stof van de bestuurdersstoel heeft z’n beste tijd gehad.
Hoog tijd om de GSA naar Nederland te halen. 7 februari 2014 was het zover, en hebben we de X1 opgehaald met de beige Xantia van Bram, (http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224299/)
De GSA op de trailer
De GSA achter de Xantia
Na het ophalen is de auto uiteraard meteen in de stalling geparkeerd, het Nederlandse kenteken zal binnenkort aangevraagd worden.
De eerstvolgende zaterdag maar even een semi-klassieke radio ingebouwd
Vervolgens zijn we eens gaan kijken op welke punten de auto technisch aangepakt moet worden. Later meer!
Proefrit met de auto
Citroën GSA X1 ‘82
http://www.citroengsa.nl
En
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224808
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 01-09-2003
- GS/GSA 1130 Break
- C3 1.4 Différence
Hoi Niels, dat is zo te zien een mooi GSA. Fijn, dat er weer een gered is door een liefhebber.
Nu nog lid worden van de GS/A club?
En het is echt een leukerd!
Mazda 323 sedan
Fiat panda
Ford escort
Mazda 323 P
Renault scenic
Citroen Xantia 1.8 16V
Xantia Activa CT
Huidig Saxo 1.1
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Leuk ding! Veel plezier ermee!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Charlie schreef:Hoi Niels, dat is zo te zien een mooi GSA. Fijn, dat er weer een gered is door een liefhebber.
Nu nog lid worden van de GS/A club?
Bedankt heren! Komt in orde Charlie!
Citroën GSA X1 ‘82
http://www.citroengsa.nl
En
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224808
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
leuke wagen! mevrouw Jacobs heeft me er uitgebreid over verteld
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Leuk broer, en ook hier: Welkom!!!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mooi verhaal. Doet me denken aan de manier waarop ik aan mijn eerste GSA (Geeskje) ben gekomen. De vorige eigenaar had d’r overgenomen van een autobedrijf waar ze ingeruild was, heeft er wat klein onderhoud aan verricht maar is nooit echt aan rijden toegekomen. De eigenaar dáárvoor heeft d’r in 2000 geïmporteerd uit Zuid Frankrijk en er een jaar of twee mee gereden. Ze stond al een paar jaar stil in de garage toen ik d’r in 2008 overnam. Daardoor was (en is ze nog steeds) behoorlijk roestvrij. Rijden doet ze op dit moment helaas als een dweil, daarom staat ze in Berlikum om de voortrein eens goed onder handen te nemen. Waarschijnlijk zijn de onderste draagarmrubbers zwaar over datum. Voor de rest is ze technisch helemaal bij. Gelukkig heb ik nog twee GSA’s en een Dyane die wél strak door de bochten gaan, dus ik weet waar ik het voor doe.
Zo trof ik haar destijds aan. In een keurige, volgens mij zelfs verwarmde, garage:
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Keurig Niels.
Fijn dat ze rijdt!!!!
Midfriesland schreef:Mooi verhaal. Doet me denken aan de manier waarop ik aan mijn eerste GSA (Geeskje) ben gekomen. De vorige eigenaar had d’r overgenomen van een autobedrijf waar ze ingeruild was, heeft er wat klein onderhoud aan verricht maar is nooit echt aan rijden toegekomen. De eigenaar dáárvoor heeft d’r in 2000 geïmporteerd uit Zuid Frankrijk en er een jaar of twee mee gereden. Ze stond al een paar jaar stil in de garage toen ik d’r in 2008 overnam. Daardoor was (en is ze nog steeds) behoorlijk roestvrij. Rijden doet ze op dit moment helaas als een dweil, daarom staat ze in Berlikum om de voortrein eens goed onder handen te nemen. Waarschijnlijk zijn de onderste draagarmrubbers zwaar over datum. Voor de rest is ze technisch helemaal bij. Gelukkig heb ik nog twee GSA’s en een Dyane die wél strak door de bochten gaan, dus ik weet waar ik het voor doe.
Zo trof ik haar destijds aan. In een keurige, volgens mij zelfs verwarmde, garage:
Mooie wagen! Altijd leuk die zorgvuldig bewaarde auto’s.
Zeker blij mee Dirk, bedankt voor je tips tijdens de (de)montage. Binnenkort een update en ‘n kort verslag van het technisch onderhoud van de GSA.
Niels
Citroën GSA X1 ‘82
http://www.citroengsa.nl
En
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224808
2. Technische update
Tijd voor een update: dit keer het technische gedeelte.
Na de eerste proefrit hebben we besloten de GSA maar meteen in perfecte technische staat te brengen.
Zodoende werd de auto naar Krimpen a/d IJssel gereden, waar de klus gestart kon worden.
Het to do lijstje:
-Demontage motor
-Vervangen van alle vloeistoffen en filters
-Vernieuwen van alle pakkingen, plaatsen van hoge kwaliteit O-ringen etc.
-Nieuwe riemen en spanrollen
-Plaatsen van een nieuwe koppeling
-Afstellen en cleanen carburateur
-Afstellen ontsteking
-Schoonmaken van alle delen onder de kap
Start van de demontage, in een bekende garage voor veel mede forummers
De demontage kon beginnen, gelukkig was er een brug vrij in de garage, waardoor het demonteren van het motorblok eenvoudig te doen was. Tijdens de demontage zijn we gelukkig geen problemen tegengekomen. Met een hoop hulp van mijn vader was de demontage zo gebeurd. Hij was tijdens de introductie van de GS en GSA werkzaam bij een Citroën dealer, waarna hij zijn eigen garage startte. Na de demontage van het blok hebben we de GSA naar een loods met wat meer hobbyruimte gereden.
De GSA zonder motorblok
Da’s toch even wennen
De twee weken na de demontage hebben we zo nu en dan eens wat tijd besteed aan de klus.
Gelukkig waren alle technische delen in perfecte staat. Op zo’n moment zie je de lage kilometerstand meteen terug aan de auto.
De Citroëndealer heeft 2.000 kilometer geleden alle riemen nog vernieuwd, maar dat is ondertussen alweer ongeveer 14 jaar geleden!
Het plaatsen van de nieuwe pakkingen was erg goed te doen en zeker aan te bevelen. Daarnaast werd een kleine LHM lekkage verholpen, de lekkende LHM was het beste te vergelijken met oude motorolie. De spanrollen werden ook geen moment te vroeg vernieuwd, en de koppeling heeft ook zijn beste tijd wel gehad. Voor het idee een foto:
De versleten drukgroep
Het gloednieuwe exemplaar
Na het vervangen van de delen, het stellen van de kleppen, het timen van de riemen, het vernieuwen van de koppeling etc. was het tijd om de motor weer in z’n steunen te hangen. Op de foto is goed te zien dat alle delen (vooral het LHM reservoir en de beschermplaat rond de ventilator) er weer tiptop bij staan. Als laatste hebben we natuurlijk de carburateur gecleaned en afgesteld, en de ontsteking afgesteld.
Montage van de motor
En eindelijk mochten de bokjes onder de X1 vandaan. Tot zover het technische project.
De huidige to do lijst ziet er zo uit:
-Kentekenkeuring, daarna kunnen de zomerritjes beginnen!
-Plaatsen van een ‘nieuwe’ bestuurdersstoel
-Montage van een nieuwe sierstrip op de rechter achterdeur
-Vervangen van de binnenspiegel
-Herstellen van de kras op het RA scherm (langere termijn)
Binnenkort zal de kentekenkeuring ingepland worden, zodat de auto voorzien kan worden van een Nederlands kenteken. Staat op de planning voor deze maand (April) omdat we van plan zijn met de GSA’s naar CitroMobile te komen dit jaar!
Citroën GSA X1 ‘82
http://www.citroengsa.nl
En
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224808
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Leuk verslagje, goed bezig. Die ventilator beplating, heb je die gespoten of was even afstoffen voldoende?
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Mooi werk Niels!!!!
Veel succes verder.
Bedankt heren!
Heb die kap inderdaad even gespoten. Eens kijken of ik morgen tijd heb om ‘n andere stoel te plaatsen zodat het interieur weer strak is!
Citroën GSA X1 ‘82
http://www.citroengsa.nl
En
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224808
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Heb je er 1 gevonden???
Ja, zelfs 2 stuks!
Citroën GSA X1 ‘82
http://www.citroengsa.nl
En
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224808