goedemorgen
wat zijn nou de voor of nadelen tussen een 8v en een 16v motor.
ben benieuwd naar jullie reactie,s.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Tussen een 8v en 16v motor zitten wat jaartjes ontwikkeling: een 16 klepper is nieuwer dan een 8 klepper. Een 8v heeft over het algemeen een enkele nokkenas waar een 16v een dubbele nokkenas heeft. De in- en uitlaatkleppen hebben dan ieder een eigen nokkenas. Je zou dus kunnen zeggen dat een 8v simpeler is. Wat het grote voordeel is van 4 kleppen per cilinder is dat er tijdens de uitlaatslag van de motor meer uitlaatgas weggezogen wordt en dat tijdens de inlaatslag meer verse lucht aangezogen kan worden. En bij een verbranding is het zo dat meer verse lucht is een betere verbranding is meer vermogen. Dit is ook de reden om een turbo toe te passen; deze perst lucht in de cilinder. Tevens wordt er dan vaak een intercooler gebruikt om de lucht te koelen zodat de lucht ‘krimpt’ (dichtheid neemt toe) en er dus weer meer lucht in de cilinder kan.
Ik hoop dat dit je een beetje geholpen heeft.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
een 16 klepper is zuiniger in het verbruik, met zijn brandstof, maar dan moet je wel een beheersbare rechtervoet hebben, want ja een 16 klepper is ook beduidend sneller, alleen komt een 16V wat later op gang dan een 8V, waar door de 8V wat soepeler rijd,
tim93 duidelijk en technisch verhaal . beremans het rustige en het soepele . van de 8v motor heb ik ook ervaren . na een rit in een 16v. dank voor jullie bijdrage.
De 16V motoren van Citroen hebben hydraulische klepstoters, je hoeft nooit kleppen te stellen.
Bij de 8V benzine motoren zoals in de Xantia, is het wel nodig om de kleppen te stellen, wat een tijdrovend karwei is.
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar….Bij hydraulische klepstoters wel op tijd de olie verversen. Door een vuiltje kan het gebeuren dat een klepstoter niet meer functioneert.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb zowel 16v motoren als 8v gereden maar mijn voorkeur gaat naar de 8v ivm het Koppel bij lage toeren dat verschik is erg merkbaar.
en qua verbruik maakt het niet zo veel, dat ligt in mijn geval gewoon aan mij rechter voet.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb een nieuwe 8v xantia gehad. Na 15.000 km moest ie terug wegens kantelen van de zuigers. Onder garantie nieuwe zuigers gekregen. Na 20.000 lpg ingebouwd, bij 70.000 kop gaar dus onder garantie een nieuwe kop. Bij 130.000 km wéér geen klepspeling meer. Slecht starten, geen vermogen. Kleppen gesteld en dat iedere 40.000 km herhaald. Dat was dus ieder jaar!
Daarna een 2.0i 16v. Nooit meer gedonder gehad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De combinatie 8v en LPG is idd nooit een gelukkige geweest, dan kun je beter voor een 16v kiezen. Op benzine echter zijn het prima motoren, onverwoestbaar. Rij er al vijf jaar mee tot volle tevredenheid.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ik heb een 1,8 16V gehad en nu een 2.0 8v turbo
de 16v was misschien iets feller, maar hield niet van lage toeren (lees 2000) dat moest ie echt leren…
de 8v rijd veel relaxter, weinig schakelen… en behoorlijk snel! Nu is het ook een 2.0 turbo maar toch
de 16V liep 1 op 11,12 en mn 8v 2.0 1 op 10/11
Mazda 323 sedan
Fiat panda
Ford escort
Mazda 323 P
Renault scenic
Citroen Xantia 1.8 16V
Xantia Activa CT
Huidig Saxo 1.1
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik prefereer persoonlijk ook de 8v. Heerlijk lui rijden en veel koppel onderin. En als die de terugroepactie gehad heeft, geen kantelende zuigers meer zoals bij mijn Xantia. Maar bijv. die van Jochem is niet terug geweest voor de kantelende zuigers waardoor die koud klinkt als een tractor, maar staat toch bijna op 3 ton. En wat Jochem ook al zei, LPG vermijden bij de 8v blokken, die houden daar echt niet van.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
hoe vaak moet je eigenlijk kleppen stellen bij zon 1,8 8V op benzine ?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker “veel” koppel lees ik.. nou, 153 nm bij 3000 toeren vind ik niet veel eigenlijk. Het enige voordeeltje is dat die 153 nm bij 3000 toeren vrijkomen, tegen 155 nm bij 4250 toeren van de 1.8 16v.
Dat ouwe XU blok van de 8v stamt uit 1982 trouwens. Niet echt modern te noemen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het 8V blokkie in mijn Xantia heeft 206 Nm bij 1900 tpm
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
waterman schreef:Lekker “veel” koppel lees ik.. nou, 153 nm bij 3000 toeren vind ik niet veel eigenlijk. Het enige voordeeltje is dat die 153 nm bij 3000 toeren vrijkomen, tegen 155 nm bij 4250 toeren van de 1.8 16v.
Dat ouwe XU blok van de 8v stamt uit 1982 trouwens. Niet echt modern te noemen.
Toch, als ze qua karakter een beetje lijken op de XU 1.9 monopoint, dan zijn ze idd heerlijk lui te rijden met, gevoelsmatig iig, lekker veel koppel onderin (itt tot bijv. de 1.9 multipoint).
Dat verschil is ook mooi te merken tussen de 1.6 16v en de 1.4 8v in de saxo van mijn vriendin. Waar de 16v er vanaf 4000 toeren eigenlijk pas aan begint te trekken merk je dat het vermogen bij zo’n 8v eigenlijk veel constanter is.