Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mja, de term ‘beter’ is nogal divers te interpreteren. Beter als in goedkoper? Vast wel. Beter als in slijtvaster? Vast wel. Idem voor grip, grip op nat, afrolgeluid enz.? Vast wel. Alleen heeft elk merk en type banden weer andere karakteristieken. Dus waar hecht jij het meeste waarde aan.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Je hebt helemaal gelijk.
Ik bedoel meer de prijs/kwaliteit verhouding.
Ik ben wel tevreden met mijn uniroyal banden. Niet zo stil als de michelins geloof ik, maar erg goed in de regen.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
De Autoweek deze week was qua zomerbanden wel interessant. Kwam eigenlijk uit dat de relatief hoge prijs van de Michelin Energysavers zich ook wel weer terugverdiend qua levensduur. Ze eindigen allin in de top 3.
Overigens kwam de Uniroyal Rainexpert er inderdaad ook prima uit.
De test van de C5 (beetje offtopic) met 5 ton geeft de burger ook moed!
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Bedankt, ik zal ook eens informeren naar de uniroyal.
We hebben in dit land toch best veel regen.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Xant is voorzien van nieuwe michelins.
Vandaag nieuw probleemje. De achterruitverwarming doet het niet meer. Rekening is ok.
Ik verdenk de bedrading in het rubber rechtsboven in de achterklep, een dikkere rode draad is daar gebroken.
Is dat de plus van de verwarming toevallig? Ik vind er geen goede min in de buurt om het met een lampje te testen.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Nadat ik mijn post had verstuurd realiseerde ik mij dat ik met een lampje ook van draad naar draad kan meten.
En inderdaad: bij ingeschakelde achterruitverwarming zag ik het licht!
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
In een ander topic hebben jullie misschien gelezen dat de kachelventilator weer naar behoren werkt. 2 nieuwe transistors waren genoeg. Nu nog de binnenverlichting nakijken, maar dan eerst ontdekken hoe de glaasjes moeten worden verwijderd. Ik ben zo lomp dat ik ze gerust kapot maak, want ze zitten heel netjes vast.
In de tussentijd wil ik aan jullie vragen of jullie mij kunnen helpen aan het onderdeelnummer van de sensor op de versnellingsbak. Omdat mijn km tellerwijzer er af en toe mee stopt, maar tegelijkertijd de cruisecontrol, lijkt die gesneuveld te zijn.
Dus wie kan mij helpen aan het nummer?
Ik heb de xant nu ruim 2 jaar en hij bevalt mij heel goed. Zowel qua uiterlijk als rijeigenschappen.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Vandaag bij een dealer geweest. Hij vertelde mij dat als de km tellerwijzer uitvalt plus de cruisecontrol en ook het aantal kms niet meer wordt bijgeteld dat alleen de sensor en het asje vervangen ( zie post 36) niet voldoet. Dan zou de aandrijving in de bak ook moet en worden vervangen. Bij een handgeschakelde bak is dat simpel, maar bij een automaat moet de bak open. Vrij kostbaar.
Klopt dat verhaal? Bij mij worden de km’s namelijk ook niet bijgeteld en ik heb een automaat.
Wie kan mij helpen?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dat geloof ik niet zo erg, op een automaatbak als het de 4HP18 is zit een behuizing die met 1 boutje vast zit. Die kan kapot en ook makkelijk vervangen. Heb je al een ander dashboard uitgeprobeerd? Bij de XM is het probleem volgens mijn mening, bijna altijd de stekker van de draadboom op het dashboard, bij de xantia heb ik geen ervaring met uitgevallen km.teller.
Als de kmteller en cc er mee nokken verdwijnt de speedpuls tijdelijk. Daarmee kan je in feite al uitsluiten dat het aan de tellerbak ligt. Ik denk eerder aan een brakke stekker verbinding. De sensor op de bak kan ook gaar zijn, maar weet zo niet of die los vervangen kan worden.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Sensor en asje zijn vandaag vervangen. Ik hoop nu van het teller- en cc probleem af te zijn.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Het lijkt allemaal weer goed te werken. Wel prettig kan ik ook het verbruik weer eens checken. Zeker nu de wijzer van de benzinemeter niet meer helemaal bovenin komt te staan en de tank toch vol lijkt te zijn.
Heeft iemand dat probleem ook wel eens gehad en was toen de oorzaak?
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Vandaag een grote beurt en nieuwe apk bij 261.000 km. Ze mag weer tot 23 juni 2015. Wel 2 aandachtspunten: de middendemper wordt een beetje dun en 2 retourleidingen bij de voorremmen verdienen aandacht. Moet me daar even verder in verdiepen. Ik maak mij geen zorgen. Onderdeelnummers zijn welkom.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Nadat demper en remleidingen zijn vervangen, weer de nodige km met de Xantia afgelegd. Het verbruik valt mij alleszins mee, 1 op 11, 1 op 12 is haalbaar. Hele fijne auto, maar het rammelen bij oneffenheden ging mij steeds meer tegenstaan.
Bij de laatste APK nog goed naar spelingen laten zoeken, maar alles in orde. Gisteren had ik een afspraak bij JO, om de versnellingsbak te spoelen, daar ook het probleem voorgelegd. Ook zij troffen nergens speling aan, das positief. Uiteindelijk bleek de geleidepen van de remklauw linksvoor de boosdoener. Wat vet erop en nu rijden Jan en Nel weer heerlijk stil rond.
Mocht het de kop weer opsteken weet ik nu waar ik moet beginnen met zoeken.
Volgende klus wordt de airco. Er is een slang lek, hiervoor heb ik, op advies van JO, een afspraak in Haarlem gemaakt.
Jullie horen weer van mij