Merci, zuigerveren waren al besteld dus die komen er sowieso in.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Hier mijn vorderingen ook maar weer eens laten zien. Afgelopen week een beetje vakantie gehad, dus weer wat langer dan een verloren avond aan de BX kunnen werken. Alles is inmiddels schoon en alle onderdelen zijn ook al binnen. Het is nu tijd voor het opbouwen van de motor. Ik was begonnen met de cilinderkop, daar zijn alle pakkingen en klepseals vervangen, en de kleppen ook weer gesteld, daar keer ik behoorlijk tegenop maar is allemaal goed gegaan.
Morgen is het tijd om het onderblok te gaan monteren, deze is reeds schoon gemaakt en de nieuwe zuigerveren zitten al op de zuigers
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Schauw!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik ben héél benieuwd hoe dit blok straks loopt
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Tof om te volgen dit… ik ben ook benieuwd hoe dit gaat lopen. Succes met de klus!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Vandaag weer wat verder gekomen, na enige tegenslag. Dacht ik alles netjes bewaard te hebben, heb ik dus blijkbaar 2 lagerkapmoeren kwijt gemaakt Verder is wel alles gelukt, de zuigers zijn gemonteerd en de oliepomp zit er ook weer op, het begint weer een beetje op een motor te lijken
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Goed bezig! Voelt vast goed om zelf een blok te reviseren, zeker als het blok straks perfect loopt.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Ja ik vind het echt heel leuk om te doen!
En of de motor straks goed loopt is natuurlijk de volgende vraag.
De carburateurs ga ik sowieso niet zelf afstellen, dat is me veel te complex. Dat ga ik laten doen op een Dyno, dan weet ik ook gelijk hoeveel PK ik eruit ga halen
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Trouwens, wat voor mistlampen heb jij gemonteerd?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Ik heb er Cibié mistlampen op zitten. Die werden af-fabriek ook geleverd op de GT/Digit.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Dan neem ik aan dat jij ze ook op de originele manier bevestigd heb? Ik wil namelijk wel mistlampen op m’n RS zetten, maar zit nog een beetje te denken over hoe ik ze moet bevestigen (mede omdat de Marchals die ik heb groter zijn dan de originele).
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Ja klopt, dat is ook wel het mooiste. Ze vallen dan een klein beetje naar binnen. Hoeveel groter zijn die van jou dan?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik heb ze niet bij de hand liggen, maar ik geloof dat ze iets groter zijn. Zou wel moeten gaan dus. Ik ga van de week wel ff kijken. Dank voor je reactie
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Weer wat verder gekomen na een tijdje niet meer aan de bx gewerkt te hebben. De planning was om de bx klaar te hebben als het seizoen weer zou beginnen. Op 1 maart weer kunnen rijden was eigenlijk wel nodig na meer dan een jaar stil te hebben gestaan. Nu raad je het natuurlijk al, een maart is het helaas niet geworden.
Er kwam opeens een verhuizing tussen, want op zich natuurlijk ook geen slecht nieuws was. Op dat moment zijn er alleen wel andere prioriteiten, dus werd de bx even op een lager vuurtje gezet. Maar nu krijg ik langzaam weer tijd om aan de bx te werken. Vorige week zondag begonnen om de carburateurs uit elkaar/schoon te maken. En ik was in de volle overtuiging dat de moeilijkheid van een standaard bx Solex carburateur toch wel het toppunt was, maar helaas blijkt een Dellorto toch net nog een stukje ingewikkelder te zijn.
Afgelopen zondag de zelfs bij de bx geweest en de motor kunnen demonteren. Hierna moet de stuurbekrachtiging er nog in komen, en dan begint het eind een klein beetje in zicht te komen. Ik heb maar geen planningen gemaakt, want ik ben bang dat ook die niet gehaald gaan worden
Nog een paar plaatjes van de demontage:
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace