1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
drukregelaar revideren
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 02 augustus 2014 03:14 AM

Eerst even wat plaatjes:

de drukregelaar met het kunsstof ‘huisje’ eraf

Afbeelding Bijlagen
IMG_0075.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 02 augustus 2014 03:23 AM
  [ # 1 ]

het kunststof huisje (met slangaansluiting) met wat eruit gekomen is:
2 imbussen, 2 metalen ringetjes, een sterke springveer, een metalen dopje en een rubberen ring (die in de ronde uitsparing op de bovenste foto hoort)

Afbeelding Bijlagen
IMG_0081.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 02 augustus 2014 03:25 AM
  [ # 2 ]

het revisie setje:

2 rubberen ringen, 2 kogeltjes van verschillende maat en een heel klein ringetje

Afbeelding Bijlagen
IMG_0082.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 02 augustus 2014 03:29 AM
  [ # 3 ]

de ruimste van de twee ringen moet in de ronde uitsparing op de bovenste foto;

de dikkere van die ringen, hoort denkelijk als pakking tussen het kunsstof kapje en de metalen behuizing van de drukregelaar;

maar waar kan ik het mini-ringetje en de twee ijzeren kogeltjes kwijt? het zal toch wel ergens goed voor zijn …

Profiel  
 
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 02 augustus 2014 03:50 PM
  [ # 4 ]

Goh, weet niemand dit ...
Dat is jammer, want door tijdnood ben ik dan gedwongen om de regelaar met alleen de nieuwe grotere ringen weer terug in elkaar te zetten.

Groet, Roel

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 augustus 2014 04:57 PM
  [ # 5 ]

Ik heb hem nog nooit open gemaakt, maar ik heb gehoord dat de kogel achter de ontlastbout zit….

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 02 augustus 2014 05:19 PM
  [ # 6 ]

Ik heb m ook nog nooit uit elkaar gehaald, maar het lijkt mij dat het kogeltje achter de veer hoort te zitten in een soort zitting. Het zou kunnen dat het oude kogeltje daarin vast zit en als je er een tik op geeft dat het dan los komt.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 02 augustus 2014 09:35 PM
  [ # 7 ]

Als je nou ook even de voorraadbol eraf schroeft, dan zie je daar een plaatje met een boutje en daaronder kun je een kogeltje vinden.

En idd. onder de ontlastschroef zit ook een kogeltje.
Ik vermoed dat dat kleine rubber ringetje van foto 3 de afdichting van de ontlastschroef is, dat zie je vanzelf als je die er helemaal uit draait.

Profiel  
 
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 03 augustus 2014 12:38 PM
  [ # 8 ]

aha, weer drie stapjes verder, ik kan wieder weiter knutselen

Profiel  
 
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 09 augustus 2014 02:51 AM
  [ # 9 ]

al het bovenstaande klopt,

Hier de plaatjes ter illustratie,
het ene kogeltje onder de ontlastschroef, ik meen de grootste en het ringetje hoort daar ook:

Afbeelding Bijlagen
ontlastbout.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 09 augustus 2014 03:09 AM
  [ # 10 ]

en onder de veerbol hoort het andere kogeltje:

Afbeelding Bijlagen
en-daar-moet-het-tweede-kogeltje.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 09 augustus 2014 03:10 AM
  [ # 11 ]

en zo zit het weer op z’n plek:

(uitleg voor dummy’s, maar dat ben ik ook)

Afbeelding Bijlagen
onder-de-voorraadbol.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 09 augustus 2014 09:14 PM
  [ # 12 ]

Het plastic kapje dicht echter nog steeds niet goed af dus? Weet je zeker dat het daar vandaan komt? Niet een ring vergeten bij de voorraadbol?

Profiel  
 
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 11 augustus 2014 10:38 PM
  [ # 13 ]

Precies, na alles goed drooggepoetst te hebben zette ik er een 500W lamp op om goed te kunnen kijken: de afdichting of liever de naad onder het kapje, daar licht het lhm-groen op …

ik heb het misschien niet zorgvuldig genoeg gedaan, want die twee ringen zitten tegen elkaar en om dat goed op z’n plek te hoeden was nogal lastig door de druk die je op die springveer moet zetten om het kapje er weer op te schroeven …

ik zal het denk ik nog een keer over moeten doen, op goed geluk of is er misschien een handigheid zodat het wel ‘feilloos’ gaat?

bedankt voor alle goede inlichtingen so far trouwens …

Profiel  
 
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 09 februari 2015 05:00 PM
  [ # 14 ]

dit is trouwens opgelost hoor, uiteindelijk met een kant en klaar gerevideerde drukregelaar van Chyparse;

er moest nog een ringetje in in het binnenste van, zie bovenste foto, de gietijzeren behuizing rechts; daar moet een gaatje geboord worden om aan de bovenkant iets los te krijgen waardoor de nieuwe ring erin kan in het binnenste van het gietijzeren, voor mij een brug te ver om te doen op dat moment …

Afbeelding Bijlagen
IMG_0179-2-web.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 09 februari 2015 05:07 PM
  [ # 15 ]

op deze foto dus pal onder de zichtbare ring, maar daarvoor moet eerst het binnenstuk, binnen de ring, eruit gedraaid worden …

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook