Hey prowl, Ja ik zag hem vandaag staan, en ik vind hem echt Heeel gaaf! alleen het is een 1.6 dus waarschijnlijk een wegenbelasting schaal hoger? vandaar dat ik liever een 1.4 heb dat is toch net wat voordeliger voor me: )
** Leuke BX 1.4 Gezocht**
JeffreyM schreef:Hey prowl, Ja ik zag hem vandaag staan, en ik vind hem echt Heeel gaaf! alleen het is een 1.6 dus waarschijnlijk een wegenbelasting schaal hoger? vandaar dat ik liever een 1.4 heb dat is toch net wat voordeliger voor me: )
Net toch maar een mailtje gedaan…. :$ haha
** Leuke BX 1.4 Gezocht**
mosterd na de maaltijd: ik kocht zonder enige sleutelervaring (behalve aan m’n Puch en Zundapp destijds …) een 14TE, type 2;
idd is een 14 (TE = très economique, dus erg eenvoudig) praktisch als je nog het een en ander wilt leren: het meeste is mechanisch en met enig boerenverstand en technisch inzicht te begrijpen;
zoals je waarschijnlijk weet is er de onderverdeling in type 1,2 en drie;
type 1 is de meest klassieke, maar eerlijk gezegd ook het meest onderhoudsgevoelig, bovendien rotten die m.i. veel sneller;
vanaf type 2 is het euvel dat franse auto’s rotten waar je bij staat een eind verholpen; type 3 is al weer een stukje geavanceerder
mijn advies voor een beginner: een 14, zo eenvoudig mogelijk en let er op dat het vanaf type 2 is; type 1 is prachtig en authentiek, maar lastig …
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Mijn ervaring is, dat de type 3 na 1989 juist het meeste roesten. De BX-en die in mijn beleving de besten waren, waren de type 2 vanaf 1986 tot en met juni 1989. Puur kijkend naar het roesten.
Even een tipje. Ik zelf zou een BX met een 150 motor die een keer uitwaait niet zomaar aan de kant schuiven. Gewoon nog een keer proberen. Maar ja ik vind zelfpersoonlijk de 150 motor fijner dan de TU. Kwestie van smaak.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
die motor die uitwaaide is gewoon pech hebben, zou de bx er niet zomaar voor aan de kant zetten als ie verder strak is en goed onderhouden. wel een mooi punt om op af te dingen
mijn ervaring is dat de bx-en van 87-88-89 het hardste zijn. late type 3 (1991/1992/1993) heb ik zien roesten als een gek ook met kmstanden van 120.000km. nadeel van de type2 is de niet-gecoate leidingen, maar die zijn ondertussen al vervangen in meeste gevallen. In het begin zal elke bx een investering vergen om hem goed en betrouwbaar te krijgen hou daar sowieso rekening mee. De uitzondering daargelaten. en distributieketting vs riem: die riem is niet zo’n probleem bij een 1.4 en daarna rij je weer jaren met zo’n riempje.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
JeffreyM schreef:Hey prowl, Ja ik zag hem vandaag staan, en ik vind hem echt Heeel gaaf! alleen het is een 1.6 dus waarschijnlijk een wegenbelasting schaal hoger? vandaar dat ik liever een 1.4 heb dat is toch net wat voordeliger voor me: )
Die 7,40 per maand..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Vroegere 1.6TZi was 945kg op kenteken (bouwjaar 1990), latere 1.6TGi/TZi 972kg (1991/1992). In sommige gevallen is de belasting dus gelijk. Mijn 1990’er was 945kg, mijn latere chic en progress waren 972kg. Als het dus per se op die 7,40 aankomt kun je daar ook een 1.6 voor rijden voor dezelfde belasting als een 1.4.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Op de BX Club Nederland facebook pagina staat een witte Cannes aangeboden
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
16V erin hangen prowl?
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Dan zou ik wel een cannes willen hebben ja, anders niet
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Heylow,
Question, ik zoek mijn blok te vervangen van mijn 14RE maar lees nu dat er dus verschillende types zijn. ik vermoed dat ik de TU heb maar hoe kan ik dit zeker weten?
Iemand een idee of lijst met verschillen?
Groetend
Axel
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Axel, je valt naar mijn idee in herhaling en weet je het antwoord op jouw vraag al.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231544/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Er zijn inderdaad nogal wat verschillende uitvoeringen van de 1.360 liter motor.
Carburateur of Monopoint, gietijzer of niet.
Heb je de VIN van deze auto? Of weet je de ORGA?
Dan kan ik in Service.Citroen voor je opzoeken welke je nu hebt.
Groet,
JW
Edit: ik zie nu de posting hierboven, inmiddels geplaatst. Die van mij is dus wellicht overbodig…...
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
René Jongejan schreef:Axel, je valt naar mijn idee in herhaling en weet je het antwoord op jouw vraag al.
Woaw inderdaad fotos staan er wel neit meer bij is van heel lang geleden.
Groetend
Axel
JW schreef:Er zijn inderdaad nogal wat verschillende uitvoeringen van de 1.360 liter motor.
Carburateur of Monopoint, gietijzer of niet.Heb je de VIN van deze auto? Of weet je de ORGA?
Dan kan ik in Service.Citroen voor je opzoeken welke je nu hebt.Groet,
JWEdit: ik zie nu de posting hierboven, inmiddels geplaatst. Die van mij is dus wellicht overbodig…...
Hoi,
Vin is VF7XBER0015ER8902
Ik heb iemand die een TU heeft maar monopoint, ik denk dat ik een carbu heb maar ben nu niet zeker, ik kan het verschil niet zien.
Noch als het een gietijzeren is of niet. (moet er eens een magneet tegen houden).
Ik wil hem 1 op 1 vervangen, vroeger dacht ik er een 16 in te steken maar dat hoeft neit, nu is die ook efectief defect, en wil ik hem graag 1 op 1 vervangen.
Groetend
Axel