Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Veel Citroën-liefhebbers verzamelen ook schaalmodellen. Er zijn interessante modellen in 1:87 en in 1:43, maar pas vanaf 1:18 komen veel details tot leven. Nu stellen we je Christophe Goujon voor, die in 1:4 werkt. Wat goed is, valt in die schaal nog meer op, maar wat verkeerd is ook. Daarom maakt Christophe zijn maquettes perfect, niets minder dan dat.
Wie de schaalmodellen van Christophe Goujon bekijkt, ziet in een oogopslag dat hier geen hobbyist aan het werk is, maar een professional. Inderdaad ondersteunt Christophe als zelfstandige maquettemaker al jarenlang de ontwikkeling van nieuwe modellen door ontwerpstudio’s en automerken. Toen in 1995 zijn zoon geboren werd, was voor Christophe direct duidelijk wat hij hem wilde meegeven: een trapauto in een kwaliteit zoals nooit eerder gezien was. Een Renault 4 Torpédo Sinpar stond model en werd nauwkeurig viermaal verkleind.
Voor Christophe was de Renault 4 als keuze vanzelfsprekend. Zijn eerste auto was een Renault 4 en deze Franse “volkswagen” sprak hem nog altijd zeer aan. Na die eerste zouden er nog vele volgen. Wat bleef, was de perfectie in ontwerp en uitvoering en de schaal 1:4. Net als zijn beroepsmatige maquettes werden zijn modellen van polyester gegoten in zelf vervaardigde mallen. Christophe ging ermee naar beurzen en naar R4-meetings. Renault Classic, de klassiekerafdeling van Renault, merkte hem op en vroeg hem modellen te maken van de R4 in al zijn varianten en ontwikkelingsfases. Zo ontstond een serie maquettes van de eenvoudige R3 uit 1961 tot de laatste R4 GTL uit 1992. De serie was precies op tijd klaar om in 2011 de 50-jarige Renault 4 passend te vieren.
Niet alleen Renault zelf, ook vele R4-liefhebbers waren onder de indruk van de verbluffende gelijkenis. Zij wilden hun eigen exemplaar in schaal 1:4 gerealiseerd zien. Inmiddels heeft Christophe ongeveer veertig Viertjes bij tevreden klanten door heel Europa ondergebracht. Zo werden niet alleen alle commerciële modelvarianten gemaakt, maar ook de militaire Sinpar en zelfs aangepaste versies uit films en televisieseries. Als je alles al eens gedaan hebt, komt de vraag: “Wat nu?”
Op de vraag: “Wat nu?” volgde in 2012 nog een vraag: “Als ik eens een 2CV ging maken?” Net als de Renault 4 was de Citroën 2CV een stijlicoon, een auto die Frankrijk mobiel heeft gemaakt en een model dat een lange carrière achter zich heeft en zodoende veel modelvarianten kent. Christophe leende de 2CV van een vriend om de maten te nemen, om negatieven in 1:1 te maken en op basis daarvan mallen in 1:4 te bouwen. Er is immers niet alleen een mal voor de carrosserie nodig, maar ook mallen voor de bumpers, voor de deurgrepen, de koplampen, de velgen, enzovoorts. Vier maanden heeft Christophe nodig gehad voordat zijn eerste 2CV in 1:4 af was.
Net als bij de R4 heeft Christophe nu ook bij de 2CV mallen voor vele modelvarianten. De liefhebbers kunnen dus precies hun eigen Eend kiezen en dat zelfs precies in hun eigen kleur. Alles aan Christophe’s maquettes ontstaat in eerlijk handwerk bij hem thuis in Saint-Ouen-les-Vignes (tussen Tours en Orléans), behalve het spuitwerk. Dat is uitbesteed aan een professionele spuiter die met originele autolakken werkt. Tien 2CV’s heeft Christophe al aan klanten afgeleverd. Wanneer ook alle 2CV-varianten gerealiseerd zijn, is de Volkswagen Kever een volgend dankbaar onderwerp.
Wie behalve een 1:1 2CV in de garage ook een 1:4 2CV in de woonkamer wil hebben, moet rekenen op een prijskaartje van 1.500 euro. Gezien het aantal uren werk en het absoluut perfecte resultaat, kan dat echt niet veel genoemd worden. Op de vraag of we zijn creaties ook op de ICCCR 2016 mogen zien, was Christophe’s antwoord helaas ontkennend. Het bezoeken van beurzen en evenementen is te omslachtig en te duur geworden. Wie meer wil zien, kan wel terecht op Christophe’s 2CV-blog of op zijn Facebook-pagina.
tekst: RensKorevaar, foto’s: Christophe Goujon
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gaaf hoor!
PS via de hoofdpagina zag ik niet deze column..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Heel mooi gedaan,op de laatste 2 foto’s kan ik bijna niet zien dat het om een model gaat; chapeau!
Met z’n vieren in je Eendje.
Echt ongelooflijk mooie modellen…....
Heb zn modellen al veel gezien,ze blijven top…
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ziet er goed uit,gewoon net echt
Maar wat ik me af vroeg,zijn het lege modellen?
Dus zonder motor en interieur?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Als de motor net zo gedetailleerd was als de buitenkant zou ie getoond zijn, denk je niet ? En het interieur lijkt niet aanwezig, getuige de niet doorzichtige ramen.
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zo is het. Iemand met het perfectionisme van Christophe zou voor de motorruimte een veelvoud nodig hebben van de tijd voor het exterieur. Denk ook maar eens aan alle mallen om de delen onder de motorkap te kunnen gieten. Dat is onbegonnen werk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Op CitroMobile zullen de 2CV-Vrienden een echte 2CV Sahara tentoonstellen én een exemplaar in 1:4 van Christophe Goujon!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuk detail voor het weekend!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Christophe gaat racen op Spa-Francorchamps:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb de Sahara gezien op Citromobile: PRACHTIG!
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Echt fantastisch werk! En ik vind voor zoiets 1500 euro geen geld!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
als je dat bedrag kan neerleggen is het idd geen geld… Aangezien het werk dat daar in kruipt.
zijn stuk voor stuk juweeltjes en soms op foto niet van de echte te onderscheiden.
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Christophe heeft een AZAM gebouwd die hebberig maakt:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In het artikel wordt steeds gesproken van een schaal 1 op 4, maar klopt dat wel? De maten die Christophe Goujon zelf, op zijn Facebook-pagina, opgeeft voor een 2CV zijn: 115 cm lang, 45 cm hoog en 42 cm breed. Bij mijn weten is een Eend geen 4,60 m lang en ook geen 1,80 m hoog.