Goede avond !
Om me even voor te stellen, ik ben Sandra en al 7 jaar in het bezit van een Citroen Saxo 1.1 met helaas veel ellende haha
Ik hoop eigenlijk dat iemand mij kan helpen zodat ik ongeveer weet waar het probleem kan liggen.
Mijn Saxo heeft al sinds 2 jaar problemen, zodra ik richting een stoplicht rij en mijn koppeling indruk, gaat mijn toerental ver naar beneden (toerental rond de 400 a 500).
Op het moment dat ik stil sta gaat de auto onregelmatig lopen en een enkele keer slaat de motor uit. Ik kan hem dan wel gelijk starten.
Wat ik ook wel eens doe, is even gas bijgeven als ik stil sta en dan gaat meestal (niet altijd) het toerental weer naar de 900 a 1000 en loopt de auto weer stationer.
Wel moet ik erbij vertellen dat het niet elke dag is. Sommige dagen heb ik er geen last van en als ik er last van heb, is het niet bij elke keer de koppeling indrukken
Wat ik ook nog moet melden is, dat heel soms met rijden op de snelweg, ik soms een schokje voel. Alsof de auto nog geen 1 seconde stopt met gas geven (dit is heel soms).
Ik ben hier natuurlijk al mee naar een auto garage geweest en heb de auto als eerste laten uitlezen.
Hier kwam een storing gaskleppenhuis. Deze is daar vervangen door een gebruikte.
Helaas was het daarna niet opgelost en ben ik verder gaan rijden met het vervelende probleem.
De auto krijgt elk jaar netjes zijn onderhoudsbeurten.
Ook is verleden jaar de koppakking, distributieriem en de waterpomp vervangen.
-Het gaskleppenhuis is schoongemaakt.
-Bougies vervangen.
-Vacuum slangen zijn in orde.
Wie heeft er een idee of suggestie?
Het betreft om een benzine auto met 130.000 km op de teller.
Ik ben erg gehecht aan mijn auto en hoop dat ik het probleem nu eindelijk kan verhelpen.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hangt het er in dit geval even vanaf welk type 1.1 er onder je kap ligt. Wat is het bouwjaar van je Saxo? Heeft de motor een grijs of een zwart kleppendeksel?
Als je een grijs kleppendeksel (multipoint) hebt dan is je stappenmotor de eerste verdachte. Die zorgt voor de luchttoevoer als de gasklep gesloten is. Reageert dat ding niet of te langzaam, doordat hij vervuild is of defect, dan krijgt de motor dus kortstondig geen lucht en slaat hij af.
Meer hierover kun je vinden bij http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220636/.
Heb je een zwart kleppendeksel (monopoint) dan horen we het graag, dan kan de oorzaak wellicht elders zijn.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Als eerste bedankt voor de reactie.
Het betreft om een Saxo 1.1 (injectie) uit het bouwjaar 1998 en met een zwarte kleppendeksel.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hmm, het ontbreekt me net even aan kennis van de 1.1-blokken en hun manier van stationair-regeling om daar iets zinvols over te kunnen zeggen helaas
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Was nog een topic over, spijtig genoeg geen feedback van de TS http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227474/
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ja, dat had ik al door gelezen, alleen kom ik ook zo helaas niet verder
Valt wel op dat er meer Saxo’s zijn met dit vervelende probleem.
De arbeidskosten liggen helaas te hoog voor wat de auto nog waard is
Aangezien het waarschijnlijk een zoekwerk gaat worden.
Mocht er toch nog iemand een idee of suggestie hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag.
ff meedenken; verdachte zijn : gasklep-potentiometer stappenmotor of heel lullig de klep om de inlaatlucht verwarmd of koud binnen te halen, die werkt ook op vacuum
In rust ligt de gasklep toch tegen de aanslagschroef?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Het wegvallen van vermogen op de snelweg is waarschijnlijk de klopsensor. Deze sensor meet adv trilling van het motorblok of de verbranding nog wel op het juiste moment plaatsvindt. Als dat te vroeg is (voordat de zuiger helemaal bovenaan is) krijg je ‘klop’ instabiliteit. Wat de elektronica vervolgens doet is de gastoevoer (tijdelijk) wat terugschroeven. Als de connectie van de stekker niet helemaal lekker is, denkt hij af en toe dat er klop optreedt terwijl dat niet het geval is. Bij mij was dat opgelost door de stekker van de sensor los te halen (midden onder het motorblok bij een 1.4VTS) en even met WD40 te behandelen.
Overigens kan die behandeling geen kwaad voor alle andere stekkers die je kan vinden op/aan je motorblok. Franse auto’s zijn geen elektronische wonders en de stekkers zijn vaak slecht.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij wordt niet de gastoevoer verminderd, maar het ontstekingstijdstip verlaat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat zou ook nog kunnen, het effect is echter ongeveer hetzelfde als de maatregel genomen wordt terwijl er geen klop optreedt.
Bedankt voor de reactie`s allemaal.
Weet iemand waar de klopsensor ongeveer zit? dan kan ik als eerste even de stekker schoonmaken.
En kan ik eventueel de boordcomputer resetten, door de accu los te koppelen? Zo ja hoe werkt dit?
paso schreef:ff meedenken; verdachte zijn : gasklep-potentiometer stappenmotor of heel lullig de klep om de inlaatlucht verwarmd of koud binnen te halen, die werkt ook op vacuum
In rust ligt de gasklep toch tegen de aanslagschroef?
Dat heb ik even nagevraagd en dat klopt.