Hey,
Mijn saxo is afgekeurd op de CO. ( moet geloof ik tegen de 0.3 eindigen )
-bougies zijn al vervangen
-Katalysator is nieuw, nieuw type die dus meer dan normaal tegenhoud.
-Ik heb de buis die op het gasklephuis zit al verlengt, zodat de filter tegen mijn grill aan zit.
-De filter op de buis is vervangen
-de Lambda sonde heb ik sinds 2013 nieuw op de auto. Maar goed de lambdawaarde was al goed.
-Getankt met BP 98, daarbij ook injectorenreiniger doorheen gegooid.
-5 dagen gereden, op een warme motor even in de toeren gejaagd voordat ik naar de APK moest.
Direct gemeten bij de garage, CO waarde boven de 2.0!
Voordat ik 98 injectorenreiniger heb gebruikt zat hij met het verleggen van de filter buis nieuwe filter op 0.55, dus ik had gehoopt dat ik met injectorenreiniger op 0.30 zou uitkomen.
Helaas!
Mijn idee tot nu toe;
Vanaf het uitlaatspruitstuk moet alles goed zijn. Immers nieuwe KAT + lambdawaarde is goed.
Filter + Filter buis moet ook goed zijn, immers net vervangen.
Injectoren + Bougies zijn goed.
In het motorblok/management gaat er naar mijn inziens iets niet goed, het enige wat ik mij kan bedenken is het mengsel wat ingespoten word te rijk is. Maar ik weet niet of dit invloed heeft op de uiteindelijk meting van de CO.
Kan iemand bevestigen of ik in de goede richting zit, of eventueel nog tips heeft om door de co meting te komen.
Zelf denk ik dat ik mijn blok ga laten afstellen.
Gr.
HilleVTS
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
naar mijn weten kan je niks afstellen aan een blok, als alle compenenten naar behoren werken, moet het co gehalte kloppen, hoe is je olie verbruik??? als dit teveel is lukt het haast nooit de juiste waarde te krijgen, gekeken naar valse lucht, door met pilot start te spuiten letop niet op hete delen spuiten. en eigenlijk moet je ook even temperatuur sensor, checken op waardes, bij negatief, blijft ie extra brandstof inspuiten, dit merk je vaak in de ochtend met douw, hij blijft dan witterook uitblazen, bij het optrekken, als het blok al enig sinds warm is, het blijft inderdaad altijd zoeken van wat het is, kan ook een verstuiver zijn die een slechte inspuiting heeft, de verbranding is dan niet optimaal. de inspuiting hoort een fijne verneveling te zijn, die dus snel verbrand. is dit dus een straal, dan niet dus, de verbranding is dan zo traag, dat er dus ook andere bestands delen bij komen,
Olieverbruik; Hij neemt vrijwel geen olie
Dus;
-Temperatuur sensor, dat kan hem best wezen, want ik blijf wel witte rook houden bij het optrekken.
Maar ik denk dat ik de garage voor de verandering mijn Saxo cadeau geef. Dan heb ik waarschijnlijk voor het weekend nog APK en kan ik nog naar de voorjaars meeting
Das wel een erg hoge CO waarde!
Misschien kun je nog proberen even je ECU te resetten, door je accu klemmen er een kwartiertje af te halen.
Of werkt dat niet meer zo simpel op zo’n “nieuwe” auto?
temperatuursensor zou wel mogelijk zijn. Immers, als je motor zelf niet “weet” dat hij warm is, blijft hij lopen alsof ie koud is. en dan heb je een te rijk mengsel lijkt me.
Ja, Ecu resetten lijkt mij wel een poging waard, maar breng hem dinsdag naar de garage, ze gaan hem ff uitlezen e.d.
Mar heb de nieuwste VTS 1.6 8v uit 2001 erin.
De 1 zegt accuklemmen tegen elkaar aan, en de ander zegt kwartier er vanaf.
Dan maar beide
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Je kunt ook even de slang van de carterventilatie loshalen, dan is de co-waarde waarschijnlijk prima in orde. Nadien de slang natuurlijk wel weer bevestigen.
Filter vervangen, is dat een origineel filter?
Nadat je reiniger hebt gebruikt is het nog erger, hij krijgt nu dus alle benzine maar krijgt hij genoeg lucht?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Heb de ecu reset als volgt uit gevoerd.
+ accuklem er 10 min af.
Vervolgens de - Accuklem eraf gehaald.
+ en - accuklem tegenelkaar aangewreven.
Accuklemmen weer aangesloten.
Auto 10 sec op contact.
Sleutel weer van contact, weer op contact en laten draaien tot hij warm is.
Resultaat; loopt precies hetzelfde als ervoor.
De openluchtfilter is overigens niet origineel,
Zo ziet hij er onder de motorkap uit ( Filter is overigens beter dan een K&N Filter )
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij moet na de 10 s contact gelijk doorgestart worden. Dus niet eerst uit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Eeeuuuuh hille, je weet dat koude lucht meer zuurstof bevat dan warme lucht, je moet er dus voor zorgen dat de warme lucht, die vanaf je radiatorkomt wordt weg gelijd van het filter, en dan nog wat, de slang die bovenop het kleppendeksel zit, die dus van de carterventelatie, zit die nou op je prevab (tank-ontluchtingsklep ) aan gesloten? Waar gaan de carterdampen dan heen??? Monteer anders even de geheel orginele luchtfilter set en kijk of ie dan wel door de apk komt, zodat alle sensoren de juiste waardes krijgen, en dus op een goede co uit komt
Hee Beremans,
Thx voor je reactie.
Had op mijn kleppendeksel een oil-catch-can gemaakt.
In de oil catch can heb ik wel lucht gaten gemaakt, maar die verder gaan niet door een filter.
Overigens heb ik geen originele luchtfilter set.
Maar hoe zou ik het het beste kunnen aansluiten volgens jou?
Gr.
Hille
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zo ver mogelijk naar voren en zo ver mogelijk weg van warmtebronnen (radiateur, motorblok etc.).
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ok, ik kan hem eventueel tussen de accu en de Stuurbekrachtiging vloeistof potje hangen, maar haal het lijkt mij dat ie dan weinig lucht vangt. Of zie ik dat verkeerd.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dat valt wel mee denk ik
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Trouwens,
Op het 106 forum, staat een airbox te koop.
Lijkt mij beter, zit ook een rvs pijp aan voor naar het gasklephuis.
En de airbox komt boven je radiator tehangen, met plastic om de filter heen. Volgens mij is dit het beste wat je kunt hebben?
Gr.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Het gaat er alleen om dat het filter dus geen indirecte warmelucht aan zuigt, dus als er een shot zit tussen filter en bron, is het goed, je filter zuigt de lucht rondom op, en die is er genoeg onder de kap, van de Carter-ventilatie, dat kan hoe je het hebt gedaan, ik dacht dat je de slang ergens mee had verbonden, het enige van wat jij hebt gedaan, is dat de gassen zich op hopen onder de kap, als je in de file staat, normaal zit er een aftakking op de buis achter het filter, waar deze slang op komt, Een beetje techniek??? De power-filter is alleen werkzaam, onderin het toeren gebied, dus met andere woorden de motor pakt sneller op, bij optrekken van uit stilstand, bij een standaard fabrieks filter, zitten er te lange aanzuig buizen aan, bij in eens volgas ontstaat er een vacuüm in deze buizen, waar door de motor smoort, dus inhoud, want ja er gaat immers nooit zoveel lucht tegelijk door die buis ineens, hier heeft je power-filter dus geen last van, deze trekt de lucht gelijk om zich heen weg, heel verhaal, maar ja nou nog je co naar beneden zien te krijgen, al je sensor door gemeten, op ohm, moet je wel de waardes weten, heb deze wel eens voor bij zien komen hier op forum, voor de zelfde kwaal, co te hoog,