Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Top, ga ik dat doen! Vandaag al met 140 naar huis gereden, gaat best goed en comfortabel!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Eindelijk weer eens iets gedaan aan de RS. Het interieur is nu eindelijk eens goed schoon gemaakt en ik heb het matje van de bestuurder gemaakt. Niet echt spannend werk, maar geeft wel voldoening. Nu nog een keer nieuwe voorstoelen vinden
En voor de rest; genieten! De auto rijdt nog steeds erg fijn
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Mooi!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Vanochtend noodgedwongen (oh wat erg) de RS moeten gebruiken om naar m’n werk te gaan. Onderweg was er heel veel file, dus erg langzaam gereden. Toen ik bijna op m’n werk was begon het kvs-temperatuur lampje te branden icm het stop lampje. Stoppen dus! Even op contact laten staan met de kachel op warm en op standje orkaan. Daarna toch maar weer verder gereden (nog steeds met de kachel op warm). De koelventilator draait niet, kan dus aan de fan zelf liggen of aan de aansturing van deze. Kan iemand mij de werking uitleggen van het koelsysteem (thermocontact, fanweerstand) zodat ik gericht kan gaan zoeken?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Thermocontact sluit het stroomcircuit vanaf een bepaalde temperatuur, waardoor de fan gaat draaien.
Als je de beide polen van de stekker van het thermocontact met elkaar doorverbindt dan moet de fan gaan draaien. Doet die dat niet dan is hoogstwaarschijnlijk je fanmotor overleden. Doet die dat wel dan is het dus zo goed als zeker het thermocontact. Vervangen van het contact is vrij simpel, en je hoeft er niet je koelsysteem voor droog te leggen. Oude contact eruit draaien met de nieuwe in de andere hand, en dan heel snel de nieuwe er weer in
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Maaaar mijn thermocontact heeft 3 polen! Ennu, welke moet ik doorverbinden?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Oh laat maar. Handig die elektrische schema’s: pin 1 met 3 voor volledige snelheid en 2 met 3 voor halve snelheid
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als de Haynes klopt dan is pool 3 de massa, pool 1 de directe voeding en pool 2 de voeding met weerstand. Om de werking van je fanmotor te testen moet je 1 en 3 doorverbinden. Als dat werkt dan 3 en 2 om te zien of de weerstand nog werkt.
Ik kon helaas zo snel niet via Google vinden welke pool nu precies nr 1, 2 of 3 is. Kortsluiting zul je volgens mij niet krijgen, aangezien het thermocontact de massa van de fan in- of uitschakelt.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Voila, je had het zelf ook al gevonden
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Nummertjes van mijn post zijn aangepast Ingescande Haynes is niet helemaal duidelijk. De kabels zijn overigens duidelijk gemarkeerd zoals de Haynes aangeeft (bruine markering massa, gele markering halve kracht). Dus dat gaat wel goed komen. Is het wijs om de fan, als deze werkt, sowieso voor nood op halve kracht te laten draaien?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als je meer file verwacht totdat je je thermocontact hebt vervangen (als dat de oorzaak is): ja
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Top. Bedankt Jochem!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Thx, succes!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het schema voor de koelfan (configuratie met 1 fan) klopt niet helemaal in de Haynes en/of Vraagbaak. Stond me iets van bij dat niet de massa geschakeld werd maar de 12V aansluiting. Volgens mij heeft Felice dat ooit bevestigd. Dit heeft geen invloed op het testen van de schakelaar in je radiateur.