Zit toch vering in de spanrol?
Is het niet de dynamo?
Succes maar met het opsporen!
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik heb de riem er niet opgelegd dus eigenlijk geen idee
Ik dacht eerst dat het de dynamo was, maar met de riem va de dynamo los blijft het geluid
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik heb exact de boekjes gevolgd toen ik de riem er op heb gelegd. De moertjes van de spanrollen zijn bereikbaar zonder de koelbeplating te demonteren. Wellicht zodoende nog een keertje opnieuw spannen?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Is het toevallig niet zo dat de koelbeplating net tegen een rolletje of tandwiel aanloopt?
Dat kan ook knap herrie maken.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
afgelopen weekend op citromobile weer wat inspiratie opgedaan dus aan de klus! (vooral al die als een naaimachine lopende gs’jes! wil ik ook!)
vanmiddag even wat verder in de GS materie gedoken. Handrem aan de gang geholpen en nogmaals een rondje kleppen gesteld.
Ook de carburateur en ontsteking gesteld zodat we nu met een normaal stationair toerental zitten. Daarna was het een en ander goed hoorbaar.
Wat opvalt is dat de motor erg tikt en er hele fijne korreltjes in het kleppendeksel rechts zitten, tijdens de vorige oliewissel (15 km geleden) had ik ook al wat heel fijn gruis aan de vulplug zitten. Zouden natuurlijk rest stukjes kunnen zijn van het lange stil staan van dit blok (+- 10 jaar). Afijn, het tik geluid zit er nog steeds in. Ik heb een filmpje van hoe de motor loopt, niet te zien is de hoeveelheid blowby via de olievulpijp en het luchtfilter
https://youtu.be/AadxKYoytqo
Daarna even een rondje door de buurt gereden, na de afstelling liep alles veel beter. Totdat ik op de motor aan het afremmen was werd mijn aandacht getrokken door het feit dat het jankende geluid plots weg was! Raar! Ineens wat onheilspellende geluiden en gekloenk direct de koppeling in en motor uit gezet.
Wat is er mogelijk gebeurt: Ik denk dat de nokkenas gebroken is, dat kan de tik verklaren en het gruis op de aftapplug en in het kleppendeksel. Ik kan in ieder geval de nokkenaspoelie bestuurderszijde met een schroevendraaier heen en weer bewegen. Demontage moet uit gaan wijzen wat er echt stuk is…. Voorlopig wat te doen dus.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een, helaas, bekend geluid. Slijtage van de nokkenas en kleptuimelaars en tuimelaarassen. Dit is iets waar veel GSa 1300 motoren last van hadden.. uiteindelijk loopt het zaakje stuk. Ontzettend balen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gelukkig zijn GS(A) blokken niet zeldzaam. Ik heb evt. nog een 1220 voor onderdelen liggen. Er zit ook nog een C-matic bak + koppelomvormer bij, helaas zonder solenoïde ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik heb ook nog 3 1300’s een 1220 en een complete convertisseur liggen
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Pech Twan!
Kan het ook nog zijn dat de riem (nog) een tandje geslipt heeft?
Bij Art liep de motor nog als een zonnetje…
Moet dan toch vrij recent mis gegaan zijn…
De smering van de tuimelaars en nokkenassen is trouwens wel vreemd geregeld bij GS kan ik me nog vaag herinneren.
Aan de ene zijde komt de smering van boven en aan de andere zijde van onderen op de nokkenas.
Details weet ik even niet meer, maar voor het gevoel leek het aan één kant erg karige smering.
Versleten nokkenassen kwamen vaker voor bij GSA. Vaker dan bij GS?? of kwam dat omdat de GS na 100000km over het algemeen al verroest was?
Misschien helpt het ook om een GS(A) te verwennen met Valvoline VR1 racing olie?
Er zijn trouwens 2 versies 1300 zoals je misschien weet?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Heren, even voor de beeldvorming:
dit blok heeft na droogleggen nog geen 250km gelopen. Het is een GSA 1300, een ander blok dan dat wat er tijdens het tijdperk Art in lag.
daar kwam meer olie uit dan dat ik bij kon vullen, en zette ook nog eens heel de schuur blauw bij starten. De nokkenassen zijn van de winter nog oké bevonden, geen vlakke kanten eraan of iets. Er zit nu al valvoline olie in
het blok lopende een maand of wat geleden:
https://youtu.be/MDlSJSKPcl4
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
250 km en dan gaar…
Toch te weinig smering? te droog gelegd?
Ziet het er droog uit als je even onder de kleppendeksels kijkt?
Zoiets moet het haast wel zijn dan…
Gelukkig heb je nog wat reserve liggen…
(en die Valvoline racing heeft zink wat goed schijnt te zijn voor je nokkenassen.
Heb je die er inderdaad in? Of andere Valvoline?)
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
vanmiddag dus voor dat het gebeurde de kleppendeksels er nog af gehad, niets te zien behalve voldoende olie
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Dan was het toch die gruiskabouter…
Gelukkig komen die vooralsnog alleen voor langs de Maasoevers…
Je gaat die kop natuurlijk uit elkaar trekken, dan moet je maar eens kijken hoe die smering werkt.
En misschien een footootje?
Maar kennelijk heeft het toch ruim gespetterd daar in dat klepgebied…
Vreemd allemaal…