Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Door wat ongepland nawerk aan het lakwerk is het helaas pas vandaag geworden dat de klus kon worden afgerond. Het eindresultaat is nog steeds niet helemaal naar wens, maar voor nu voldoende. Na de winter nog maar eens kijken of ik het nog iets strakker kan krijgen.
Licht kleurverschil is er wel, versterkt door de toch iets donkerder achterbumperm naar je kunt niet alles hebben. Ondanks dat is de auto er sowieso inwendig van opgeknapt, c.q. verder verval is zoveel mogelijk tegengegaan. En geen dikke acné meer op het achterscherm!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Strak werk!
Ik dacht dat de Break alleen last van roest had.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mjaaah. Dit is wel het zwakke punt van de Berlines. Maar het is redelijk uitzonderlijk dat het zover komt.
Het ziet er echt stukken beter uit dan eerst
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
De auto is natuurlijk wel bijna 22 jaar oud he? mag er dan eens wat gaan roesten?
Respect voor de eigenaren die deze roest aanpakken en vrolijk doortuffen, en dat geld natuurlijk ook voor de eigenaren van de breaks die het roestduiveltje een halt toeroepen
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dank dank! Bedenk natuurlijk wel dat mijn Xantia één van de oudere exemplaren is. ‘Nieuwe’ leeftijdsgerelateerde problemen zullen dus als eerste op een oud exemplaar als de mijne naar voren komen, zeker met de dik 3 ton die de mijne er inmiddels op heeft zitten.
Ik heb dit probleem een paar jaar terug al eens proberen aan te pakken. De hoofdoorzaak is en af-fabriek gat achterin de wielkast, een stukje plastic wat de naam wielkuip niet mag dragen die dat gat niet afdekt en wat randjes en naden die daardoor 22 jaar lang lekker vuil en vocht vangen. Zie ook deze post in mijn topic, toen ik het voor het eerst aangepakt heb. Achteraf dus helaas niet afdoende.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Van de 1.6 van Twan238 kon ik de complete cilinderkop overnemen. De cilinderkoppen van de 1.6i en 1.8i zijn op alle vlakken identiek, en met nog geen anderhalve ton heeft deze kop minder dan de helft achter de kiezen dan degene in mijn Xantia.
En aangezien over ongeveer een jaar de d-riem aan de beurt is en de kleppen na ruim drie ton ook wel eens mogen worden gesteld diende zich de mogelijkheid aan om met een frissere ruilkop te gaan werken en die vantevoren klaar te maken.
Ik ga geen complete koprevisie uitvoeren, maar alleen de kleppen stellen (d.m.v. vulplaatjes), de nokkenaskeerring vernieuwen en de kop zo schoon mogelijk maken. Zo kan de rooie er dan nog fijn een paar jaar tegenaan.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Jochem, vervang meteen de klepseal dan, dat is niet eens veel meer werk. Alleen de kleppen eruit halen.
Daar kan ik je wel mee helpen eventueel
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Volgens Twan verbruikte hij nul olie, maar als het niet teveel gedoe is is dat wellicht alsnog een optie. Zien we tegen die tijd wel even, thx voor het aanbod
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Die kleppen verwijderen kan ik bijna met mn ogen dicht, en nu die toch zo ver open ligt
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Aangezien het voorjaar inmiddels toch wel is aangebroken werd het tijd om de winterbanden weer om te wisselen voor zomerbanden. Dus zijn de Belfast-velgen weer uit de schuur getrokken:
Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt de remmen na te kijken en te ontluchten, en waar nodig schoon te maken en te smeren. Tot besluit heb ik de Xantia eens lekker gewassen. De rode Xantia kan er weer tegenaan!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Alweer vier maanden geen update. Heel veel valt er vooralsnog niet te melden, aangezien de afgelopen werkloze maanden uit kostenoverweging vooral in de Saxo zijn gespendeerd. Nu ik forens per trein schiet het nog niet heel hard op, ik moest afgelopen weekend de Xantia met startkabels wakker maken Komende weken zal hij weer iets meer worden gebruikt, en de APK komt er over uiterlijk drie maanden weer aan. Mede met het oog daarop zijn er twee andere voorbanden om de Belfasts gelegd, een paar redelijk verse Energy Savers die ik al een tijdje had liggen, met ruim profiel.
Binnenkort eens verse olie, bougies en luchtfilter erin, APK-rondje doen en daarna de cilinderkop wisselen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Nu er weer een baan is kan de Xantia opnieuw de aandacht krijgen die ze verdient.
Het nadeel van een baan is dat het heel veel vrije tijd opslokt
Dus nu moet je misschien weer keuzes afwegen.
Kun je voor de lezers nog even weer aangeven waarom je de cilinderkop wilde vervangen?
Succes met de werken.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dankje
De cilinderkop heeft er nu ruim 3 ton op zitten, en in mijn bezit (vanaf 187k) en waarschijnlijk ook in de tijd ervoor is er nooit kleppengesteld. Aangezien de auto de laatste paar jaar er niet bepaald zuiniger en vlotter op geworden is en er ook al enige tijd een tikje in de kop zit vermoed ik dat de nokkenas en de klepzetels hun beste tijd hebben gehad, de kleppen zijn uitgesteld en klinkt een koprevisie dan wel een andere, frissere kop, mét gestelde kleppen, mij vrij logisch in de oren. De d-riem is sowieso over niet al te lange tijd aan de beurt.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91