waarom een injectie storingsgevoeliger?
Als de bedrading en de benzineleidingen in orde zijn, komt er (bijna) nooit iets aan. Enige nadeel is misschien dat het wat meer werk vraagt om kleppen te regelen of bougie’s te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
dit vraag ik me dus ook af, waarom zou een ds 23ie beter zijn dan een 21ie ?
Een 23 heeft een wat groter boring en daardoor wat dunnere cilinderwanden, maar ik geloof niet dat dit een nadeel is, het is tenslotte geen raceauto en zeker icm met een handbak lijkt een 23 me zeker geen verkeerde motor.
De injectie op zo’n 23ie is ook van het eenvoudige soort en niet te vergelijken met bijv. een LE-Jetronic van een cx 2500ie.
Zelfs de cx 2400ie is weer van dat 23ie blok afgeleid en dat is een fantastische motor.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
PHoskam schreef:ik kan niet geloven dat die ramen origineel electrisch zijn, volgens mijn ds kennis is dit nooit geleverd.
Misschien via een accesoire boer of carroseriebouwer achteraf,
ik moet zeggen dat het er wel zeer profi uitziet en het zit ook niet op de plaats van de oude slingergaten, het leder ziet er ook niet vernieuwd uit, dus misschein toch een zeldzaam accesoire ?
Elektrische ramen zijn nooit af fabriek door Citroën op de DS geleverd. Chapron heeft ze in enkele in gevallen wel ingebouwd en schijnt daarbij gebruik gemaakt te hebben van Mercedes onderdelen. De tussenruit van de Prestige werd wel soms voorzien van een elektrische bediening i.p.v. een slinger:
Het knopje in het midden dus.
Mijnheer Marc Hendrix is trouwens een bekende in het Amilcar wereldje. Heeft op autozone.be ook nog een Amilcar van 1929 te koop staan en heeft nog wel meer van dat heel oude spul in bezit. Moet een echte autoliefhebber zijn, zodat het kwalitatief met die DS wel goed zal zitten. Toch altijd goed te weten waarom zoiets verkocht wordt.
Nog wat filmpjes van een DS met elektrische ramen (later ingebouwd met ook nog centrale deurvergrendeling, xenon lampen en heel lelijke velgen). Hier zie je het gat van de raamslinger trouwens nog wel zitten.
Wel even de laatste Macromedia Flash Player installeren,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ikzelf zou meer moeite doen om te inspecteren of de auto op de cruciale punten goed is dan te kijken of er wel originele accessoires opzitten.
M.a.w. Dat je straks dus niet een auto koopt die misschien over twee zeldzame knopjes beschikt, maar tevens over een rot chassis.
Tevens denk ik dat je voor zo’n bedrag wel mag verwachten dat je de wagen bij een onafhankelijk specialist op de brug mag zetten voor een grondige aankoopinspectie (misschien dat de eerder genoemde garagist die er zelf ook één heeft dat voor je kan doen?).
Succes!
Als de auto ècht zo goed is als de verkoper durft te beweren, en er dus niks van roest aan is op de gebruikelijke plaatsen, èn als de auto goed rijdt, dan heb je hier een hele mooie auto voor de prijs van een C3.
Die DS ziet er in één woord subliem uit, en ik wist niet eens dat er ooit elektrische ramen geleverd waren op DS’en, dus da’s een bijna uniek accessoire! Ik zou zeggen vraag een uitgebreide proefrit aan en kijk goed naar de bekende roestplekken. Als dat allemaal goed is en je krijgt een garantie van bv. 6 maanden, zou ik niet te veel twijfelen. De 23IE is een fantastische motor, en zeker icm een 5-bak zal je veel plezier beleven aan de auto!
laat de wagen misschien keuren bij VAB?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
laten keuren bij de VAB is volgens mij weggegooid geld. Kan je beter even aan een ds specialist vragen om hem even mee te bekijken.
Wie je er ook allemaal mee naar laat kijken, uiteindelijk is en blijft het altijd een gok, maar het kan natuurlijk wel helpen.
een DS is natuurlijk ..... euh een DS
het keuring van een DS zal inderdaad wel danig verschillen van een andere wagen, of VAB dit ook zo doet kan ik inderdaad niet zeggen maar ik heb 2 weken geleden het keuringsverslag ingekeken van mijn broer zijn Smart roadster en moet zeggen dat ze echt wel streng controleren op heel veel punten
als de wagen ergens roest heeft zal het op het formulier aangetoond worden, slechte leidingen even zo, ....
de heel specifieke punten zoals regen gootjes enz. gaan ze misschien niet vinden maar de algemene staat zal er volgens mij wel uit komen
een DS specialist zou natuurlijk wel meer aangeraden zijn
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
hoi!
ik heb vandaag de DS 23 injection electronique gaan bestuderen!!
alle roestbare onderdelen zoals beschreven in een pdf file van op de nederlandse DS club zijn allemaal intact en met teer of dinitrol behandeld zelfs binnenin onder de matten is alles netjes zwart!! alsook in de kofferbak en motorcompartiment!! het chroom is aan een deftige poetsbeurt toe maar is ook intact!! alle rubbers zijn vervangen de gootjes zijn intact op de motorkap na is de carroserie intact ,we hebben zelfs de 2 achterste vleugels gedemonteerd en daar is ook alles ingeteerd en zijn de 2 veercilinders vervangen! verder: (volgens facturen)
gereviseerde motor
nieuwe koppeling + drukgroep
nieuwe veerbollen
overal nieuwe rubbers aan ramen en deuren+kofferdeksel
nieuw moquette
nieuwe dakhemel
intact mooi zwart leder
4 electrische ramen
alles geprobeerd vanbinnen ruitenwissers,verwarming,achterruitontdooiing,electr.ramen,alle lampjes en knopjes,de hogtestandregelaar(staat na 15 sec. op hoogste stand)
motor start op kwart van een toer ,draait mooi rond zonder haperingen, biezondere trekkracht, goede remmen(ook vernieuwd + nieuwe banden à 250 € stuk) ook niet onmiddelijk water of olielekken gezien!
en dan het moment suprème: de testrit!!!! gewoon subliem hoe die wagen rijd en schakelt en nog zo beter veert dan mijn C5!!
de velgen moeten herspoten worden! vind ‘t kleur niet passen bij de carroserie kleur!
ik denk dat hij verkocht is,en hij heeft ook net een grote beurt gehad(faktuur) olie + bougies + kabels van de bougies+condensator +nieuwe bobijn+ visplatinéés enz….
ik weet niet wat mij nog gaat tegen houden
blooper1963 schreef:....... en dan het moment suprème: de testrit!!!! gewoon subliem hoe die wagen rijd en schakelt en .......
Hopeloos
Als het geld geen probleem is, gewoon doen. Heel veel plezier ermee en niet zomaar ergens binnen zetten, rijden !
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
veel succes!
Met zo een wagen moet je rijden als het mooi weer is, doe ik ook!
Hoi Blooper,
Spannend zo’n mooie DS. Toch nog een paar puntjes, niet om je te laten twijfelen maar gewoon om te zorgen voor meer informatie zodat je later niet zegt dat had ik toch graag nog geweten. Allereerst is de verkoper niet helemaal eerlijk in een aantal zaken. Die 96.000 km is natuurlijk onzin bij een teller die niet over de 99.999 km kan. Je weet nooit hoeveel keer die rond geweest is. Je weet wel dat de motor geheel gereviseerd is. Ter indicatie mijn 23ie is gereviseerd bij ongeveer 620.000 km (dat is ook een schatting uiteraard en aan de andere kant van het spectrum maar onder de ton een DS met 5bak reviseren is wel heel erg vreemd). Het ombouwen naar normale benzine is ook al zoiets en originele elektrische ruiten zijn er ook niet. De bodem van een pallas onder het tapijt is uiteraard zwart van de geluiddempende platen en aangezien de auto net overgespoten is zijn vrijwel alle punten van de brochure ok. Kortom ik hoop toch dat je iemand kan vinden die al een flink aantal jaartjes DS rijdt om een keertje mee te kijken. En oh ja er missen nog een paar pallas zonneklepjes. Verder vind ik het echt wel een hele mooie auto hoor zo te zien en er is ook ongetwijfeld een hoop geld ingestoken, maar vergis je niet er kan nog steeds veel geld bij wanneer je niet uitkijkt.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
k weet niet wat mij nog gaat tegen houden
Proficiat met je beslissing, het zijn fantastische voitures.
Gert
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Heel veel succes met de keuze! Het is inderdaad verstandig om de volgende keer dat je naar de DS gaat kijken (en ook de beslissing gaat nemen) iemand mee te nemen die ook verstand heeft van een DS. Niet alleen om aan jou waarnemingen te twijfelen, ook omdat hij niet dezelfde liefde voor die auto zal hebben.
Toch hoop ik dat ‘ie binnenkort op ‘t forum te bewonderen is!
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
perfect…....gewoon doen joh…..haha…..das nog een klappie beter dan de c5!!! De volgende keer zien we je dus met een DS dat is nu afgesproken!!
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën