Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Ik heb na lang zoeken mijn ideale leasewagen-vervangend-vervoer gevonden. Volgend jaar ben ik gepensioneerd en dan lever ik de leasebak in. Als vervanger heb ik een Citroen ZX Aura 1.8 automaat uit 1996 met 73.000 kilometer aangeschaft. Een heerlijk rijdende, goed schakelende vrijwel deukloze en roestvrije, dealeronderhouden, zwaar ondergewaardeerde sedan.
Ik heb nog driekwart jaar om de kleine onvolkomenheden aan te pakken zoals van de deuren die niet lekker sluiten de slotmechanismen weer gangbaar maken, een scheurtje in de velours bekleding dicht naaien, beurtje geven, remmen doen, trekhaak er onder en zo meer.
Wat ik mij sowieso af vraag is wat de grootste velgmaat is die past. Volgens mij kan er 16 inch onder als de ET maar onder de 25 blijft maar “correct me if I’m wrong”
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 43280
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een ding om rekening mee te houden: het onderstel van de ZX heeft vrij zachte rubbers. In de tijd dat de zx populair als gebruikte wagen was merkten wij in de werkplaats dat die rubbers vrij snel verrot gingen als klanten er voor kozen om een patent setje lichtmetaal in een forse maat met lage bandjes onder de ZX te schroeven. Bij auto’s met “normale” velgen en banden gingen die rubbers echt vele malen langer mee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7789
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Waarom zo’n grote velg? Lijkt me niet zo passen bij het karakter van de zx.
Mocht je het wel doen zou ik niet groter gaan dan 15 inch met de juiste band (195/50R15).
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
waterman schreef:...dat die rubbers vrij snel verrot gingen als klanten er voor kozen om een patent setje lichtmetaal in een forse maat met lage bandjes onder de ZX te schroeven.
2d stuurde me eens dit filmpje van een ZX-familielid…
Xsara rallyproef
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Xsara was toch min of meer de opvolger van de ZX, nietwaar? Had de ZX al last van krakende achterassen?
Anders is dat wellicht ook nog een puntje om rekening mee te houden. Of dat leeftijds- of gebruiksgevolg was weet ik niet meer.
Totaal aantal Berichten: 7789
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
MiGS schreef:waterman schreef:...dat die rubbers vrij snel verrot gingen als klanten er voor kozen om een patent setje lichtmetaal in een forse maat met lage bandjes onder de ZX te schroeven.
2d stuurde me eens dit filmpje van een ZX-familielid…
Xsara rallyproef
Nee deze zie ik nu echt voor het eerst!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Leuke aanschaf, gefeliciteerd! Heb ooit een 1.4 Avantage gehad waar ik met veel plezier aan terugdenk. Zeker een zeer ondergewaardeerd model. Veel plezier en veilige kilometers.
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Een ding om rekening mee te houden: het onderstel van de ZX heeft vrij zachte rubbers. In de tijd dat de zx populair als gebruikte wagen was merkten wij in de werkplaats dat die rubbers vrij snel verrot gingen als klanten er voor kozen om een patent setje lichtmetaal in een forse maat met lage bandjes onder de ZX te schroeven. Bij auto’s met “normale” velgen en banden gingen die rubbers echt vele malen langer mee.
Toch maar besloten voor een 15 inch te gaan. Er komen 175x65x15 banden op waarbij ik vooral op rolweerstand, regenwater afvoer en geluid ga letten. Het wordt zeker geen Michelin want die prijzen zich uit de markt. Maxxis, Nexus of Toyo.
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 43280
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn ervaringen met Maxxis zijn buitengewoon slecht. Totaal waardeloos op nat wegdek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7789
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Houd er rekening mee dat de maat die je voorstelt ruim 4% meer afrolomtrek heeft dan wat er origineel onder hoort.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lang gezocht, en gevonden…...je droom auto. Maar bandenkeuze (let even op hr Waterman’s woorden) is juist bij deze wagen een voorname keuze, er is vast en zeker keuze genoeg, maar zoals lang geleden gezegd werd, franse wagen franse band? Daar heb ik me altijd aan gehouden, een fijne michelin eronder, en het rijdt gewoon anders en die koop je voor 40-50dkm? Natuurlijk je eigen keuze , maar ik wist het wel. zelfs toen er onder onze starlet p7 andere banden moesten, hebben we een goede band gekozen, meteen instant-grijns ! De band mag geen sluitpost zijn, dan doe je jezelf tekort.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Ik zou er lekker 15” onder houden, en een ander setje wieldoppen misschien. Voor de winterbanden van mijn ZX had ik deze, stonden erg goed Die heb ik toen incl. de winterbanden verkocht aan iemand uit Noord Holland met een rode BX Break.
(niet mijn foto)
Wat zit er verder nog op je ZX aan opties? Ben ik altijd wel nieuwsgierig naar. Behalve mijn ZX heb ik er nog nooit 1 gezien met airco bijvoorbeeld, of centrale deurvergrendeling met afstandsbediening.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ik heb geen ervaring met breaks of “standaard” uitvoeringen enkel met 16V’s, maar het meeste is tussen alle ZX vormen wel 1 op 1 over te nemen.
-Velgen/banden, in principe past alles zolang je je aan een max van 7J en ET15 houdt. 6,5Jx16 ET20 met 205/45/16 of 195/50/16 geeft een aardige marge, 7J wil je niet hoger dan ET15 gaan. De originele banden maat in 15” is overigens 195/55/15.
-Achteras draagarm lagers is een ingrijpende reparatie. Zeker wanneer lang doorgereden is, heb je een aanzienlijke kans dat de as grof vuil is. De ZX, Xsara, 306 in hatchback of break hebben hetzelfde as ontwerp en dezelfde kwalen.
-Draagarm rubbers gaan er bij mij idd snel aan <40.000km, maar dat is met 7Jx16” en verlaging. De originele 16V velgen zijn loeizwaar in verhouding tot een kwaliteits 16” set. Complete draagarmen zijn simpel te vervangen, ruimschoots in aanbod en goed betaalbaar.
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
FastFred schreef:Wat zit er verder nog op je ZX aan opties? Ben ik altijd wel nieuwsgierig naar. Behalve mijn ZX heb ik er nog nooit 1 gezien met airco bijvoorbeeld, of centrale deurvergrendeling met afstandsbediening.
Inmiddels heb ik een trekhaak (NOS), zonwering rolgordijntjes voor achterin (NOS), alle werkplaatshandboeken (origineel), een Volcane stuur en een zonnedakje (klapdak) verzameld om op later tijdstip te monteren.
Ik ga toch voor de 14 inch stalen velgen en monteer 175 x 80 x 14 banden.
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;