Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Beste tractionisten,
ik heb wat vragen over en rond het monteren van een 123 ignition.
1 werkt deze op 6, 12 Volt of op beide?
2 Het type motor in mijn auto; is dit bij een BL11 uit 1951 een perfo of een 11D?
3 op mijn huidige verdeler zit een - niet aangesloten - vacuumvervroeger, is dat origineel?
4 wat zijn er voor types 123 voor een traction?
Er zijn geen ingeslagen nummers o.i.d. op het blok, dat heb ik gecontroleerd en de verdeler is aangesloten op de knop op het dashboard voor vervroeging/ verlating van het ontstekingstijdstip.
Ik stel de vragen omdat de verdeler die er nu in zit ws versleten is, afstellen werkt niet na even rijden loopt de motor weer beroerd.
Ik hoop dat iemand met kennis van dit onderwerp me op het juiste pad kan zetten.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Vraag 1 en 4: https://www.123ignitionshop.com/nl/25-citroen
In de omschrijving lees je de specs voor de 11d en perfo motor. (123 DS-R).
Ik heb al 20 jaar een 123 in mijn Ami en Ds. Probleemloos.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Jeroen Simons, bedankt voor je reactie. Daar kan ik wat mee.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
3 ja.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2: een perfo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het de originele motor is.
Als het een 11D is staat er een D ingegoten in de kop tussen de bougiegaten nr 2 en 3.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Iedereen hartelijk bedankt voor de antwoorden,
Toch nog een vraag; Hoe wordt de vervroeging geregeld? Want op de bestelde 123 zie ik geen mogelijkheden om de kabel van de dashboard knop voor de vervroeging aan te sluiten, noch iets van een vacuüm aansluiting.
Ik ga er dus vanuit dat nadat je de juiste curve hebt ingesteld (in mijn geval dus Perfo) de vervroeging electronisch geregeld wordt. Is dat een juiste aanname?
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja dat is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Heren mag ik u heel hartelijk bedanken voor de antwoorden.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De vervroeging van de originele ontsteking wordt geregeld met de voetplaat waarmee je de ontsteking vastklemt. De 123 ontsteking klem je in dezelfde plaat vast, de vervroeging blijft dus gewoon intact. Met moderne brandstoffen heb je deze vervroeging helemaal niet meer nodig, maar ook met de 123 kun je dus indien gewenst gewoon handmatig blijven verstellen.