Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
jantje1948 schreef:waterman schreef:H@ns schreef:
Ik neem aan dat een turbo2 geen ketting meer heeft? of toch wel?
Wel, want in de basis is het gewoon een DS motortje uit 1965.
Dat was het blok van m’n CX turbo (1) diesel ook. En daar zat echt een riem op.
Ik heb nog een keer wat stoterstangetjes moeten recht tikken….
Benzine is altijd ketting, met uitzondering van de 2.0 en 2.2 Douvrin blokken. (De vroege CX 2000 en 2200 dus met ketting)
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De eerste diesels hadden een tandwieldistributie.
Toen de turbo-versies ervan kwamen kregen alle dieselmotoren 2 tandriemen, 1 voor de nokkenas en 1 voor de inspuitpomp.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
volgens mij hadden alleen de 2 liter diesels tandwiel overbrenging. Mijn 2500 non turbo had riemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er zijn nooit 2 l diesels geweest, de M22/621 en de M25/629 hadden nog tandwielen, vanaf november 1983 hadden alle diesels tandriemen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
En hoe helpt dit geneuzel de topic starter?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Had Van der Laan ooit niet een CX met achteraf ingebouwd motormanagement op de weg? Wellicht dat zo’n bedrijf weet waar ze moeten zoeken.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is forumlid sanspareil.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heb het vorige week nog over je CX gehad met van Soest en heb eerder de advertentie zien staan.
Zit je in de buurt van Roosendaal/Bergen op Zoom? Zo ja, kan ik altijd even met je meekijken.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Dat is forumlid sanspareil.
maar die werkt niet meer in citroen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Is deze een voorbeeld? https://www.bs-autotune.nl/content/view/105/118/
of https://www.flickr.com/photos/xbxg/12392918333
https://www.flickr.com/photos/xbxg/12392919173
https://www.flickr.com/photos/xbxg/12392772155
zelfde auto?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:jantje1948 schreef:Dat is forumlid sanspareil.
maar die werkt niet meer in citroen.
Nee, maar misschien zijn z’n ervaringen met VEMS hier terug te vinden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dit is helaas het grote nadeel van het injectie systeem vervangen. Een eigenaar doet dat in overleg met de garage en is grotendeels maatwerk. Die garage zal nog weten wat ze gedaan hebben, maar in de meeste gevallen zijn er geen schema’s.
De auto wordt verkocht en komt bij een handelaar en bij een volgende eigenaar, dan wordt zoeken naar een probleem een uitdaging.
Ik denk dat je het beste kan proberen te achterhalen wie het injectiesysteem heeft vervangen en daarmee proberen in contact te komen voor meer info of zelfs daar laten repareren.
De andere optie is dat je reverse engineering gaat toepassing op het gehele systeem. Dat gaat de nodige tijd en kennis kosten.
Maar als Mr. DS ons nou eens verteld wat hij ziet dat er in zit, dan kunnen we hem verder helpen. Die systemen zijn nou ook weer niet zo verschrikkelijk moeilijk en vrijwel allemaal op dezelfde wijze ingebouwd.
Het enige is dat je er misschien een PC moet aanhangen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Tja even kijken, dat is iets makkelijker gezegd dan gedaan voor mij. Als je 75 bent kruip je niet meer even makkelijk onder een dashboard.
Ik ga morgen proberen of ik het dashboardkastje er uit kan halen want daar zou de ecu achter moeten zitten.
Na wat onderzoek op het www denk ik dat er waarschijnlijk een VEMS systeem in hangt maar dat weet ik natuurlijk pas zeker als de ecu zichtbaar is.Een brandstof relaais is ook niet zichtbaar maar die zit wellicht naast de ecu.
Wel heb ik afbeeldingen van de pinbezetting van de VEMS en pin 7 is de aansturing van de brandstofpomp.
Ik woon in Heikant, Zeeuws Vlaanderen, dus de specialisten zijn hier erg dun gezaaid. Wel weet ik dat er een firma in Reewijk is die dit merk voert. Wellicht kan ik daar de ecu laten testen.
Een ding vraag ik me wel af en dat is hoe de aansturing van de brandstofpomp is geregeld;
is dat nog steeds bekrachtigd door de startmotor c.q. toerental van plusminus 325 toeren of zou er in dit geval een rechtstreekse verbinding zijn vanaf de ecu zonder die aansturing.
Ongelijk en misere komt nooit alleen, vanmiddag is de sleutel van het portier afgebroken. Natuurlijk zit er nog een stuk in en dat wil er met geen mogelijkheid uit. Wordt dat slot uitbouwen of heeft iemand dit al eens eerder bij de hand gehad?
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Van wat ik er van gezien heb gaan al die “ECU based” systemen op dezelfde manier om met de brandstofpomp.
Er is altijd 1, soms 2 “algemene” relais voor de voeding, 1 voor alles of 1 voor de ecu en 1 voor de injectoren, daarnaast is er altijd een benzinepomp relais.
De injectoren zijn altijd via de massa geschakeld, en hangen dus aan de plus via een relais.
Het benzinepomp relais heeft meestal een eigen zekering aan de + van het geschakeld contact, de min van het geschakeld contact gaat naar de pomp. ( pin 30 en 87, vaak omgewisseld) . De “plus” van de spoel wordt genomen van de voeding van de ECU, en de “min” van de spoel word gestuurd door de ECU. Die ECU regelt dat de pomp loopt als je de ECU aanzet en als de motor loopt, maar regelt ook dat de pomp stopt zodra de motor uitvalt uit veiligheidsoverweging, verplicht sinds midden 70’er jaren.
Ik zou eens goed kijken of je geen setje van 2 of 3 “nieuwe” relais vindt met 2 of 3 zekeringen erbij.
En nee, dat wordt vrijwel nooit meer gedaan met een “gasrelais” dat 5 seconden aan gaat en dan minimaal een paar honderd toeren wil meten, in zo’n ECU is dat “standaard”.
Veel voorkomende oorzaken voor niet starten: Er zit ergens een losse connector of een met slecht contact. Dat zijn dan vaak de krukas en nokkenas sensoren, de MAP sensor ( druksensor) of de gasklepsensor. Als de temperatuursensoren los hangen loopt je motor van redelijke tot beroerd, maar hij doet het wel.
Succes met de zoektocht.
To err is human, not to err is divine.