Er zijn twee mogelijkheden: ofwel de kachelverlichting van een BX gaat nooit kapot ofwel iedereen weet hoe hij het moet repareren, maar de zoekfunctie gaf in elk geval geen resultaten.(jaja, 3e mogelijkheid: ik heb niet goed gezocht )
Hoe dan ook: enigszins getriggerd door de foto’s van Wally’s rode TZI MET brandende kachelverlichting, realiseerde ik me weer dat die van mijn BX al tijden dienst weigert.
Er is vast wel iemand die weet hoe ik dat kan repareren. Of is het misschien een rotklus die ik beter een keer kan laten doen als het zo uitkomt?
Ik heb het bij mijn Xantia gelijk met een beurt laten repareren, kosten voor die klus waren 40 euri, en van wat ik gezien heb op het Xantiaforum over dit onderwerp, vond ik dat niet onredelijk. Nu de BX dus nog.
Voor de goede orde: het gaat om een ‘93 Deauville.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Zijn het niet gewoon van die kleine insteek gloeilampjes van 1,2W die ook in het instrumentenpaneel van AX/ZX/Xantia/Xsara, etx zitten?
Dat zou best kunnen, maar ik was eigenlijk meer benieuwd naar het werk dat er eventueel mee gemoeid is m.b.t. het loshalen van allerlei zaken voordat ik bij de lampjes ben
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
In hoofdstuk 13 van het Haynes manual staat hoe je e.e.a. los kan maken.
Te downloaden op de downloadserver of http://82.217.159.238/forum/manuals/BX/Haynes Citroën BX Manuals.zip
Hier staat het ook wel mooi uitgelegd:
http://www.geocities.com/bxwerkplaats/Dashboard/middenpaneeltje.htm
Alvast bedankt voor de tip , maar de link werkt nog ff niet
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Eigenlijk heel simpel:
- trek de draaiknoppen los. (deze kun je er gewoon recht aftrekken, evt. met een tang en een doekje om beschadiging te voorkomen.)
- draai de twee schroefjes los die achter de draaiknoppen zitten.
- verwijder de twee ventilatieroostertjes in het midden. Zet de luchttoevoer hiervoor dicht en wip het roostertje m.b.v. een schroevedraaier aan de zijkant los. Let op het stripje metaal en zet dit straks op dezelfde manier terug.
- Klik nu aan beide zijkanten in de opening die is ontstaan de twee metalen strippen naar buiten toe en het paneeltje komt los.
Hartelijk dank Eric en BXBandit. Ik doelde op de link van ZX14i
Het is me nu overigens helemaal duidelijk.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Zoals erik verteld heb ik t toen ook gedaan
Waar ik toen ook achter kwam is dat de knop van de ventilator niet goed werkte , het metalen lipje wat in de knop hoort te zitten en die over de weerstand sleept was zo goed als helemaal weg dus heb ik even een nieuwe gemaakt. De lampjes zijn inderdaad 12V en 1.2 W steek dezelfde als achter int dashboard. Deze heb ik vervangen door 12v 2.4 Watt.
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Heel mooi, die site van Roel.
Zo kwam ik deze ook tegen op die site, waar andere klus(jes?) voor het dashbord op staan :
http://www.geocities.com/bxwerkplaats/Dashboard/Dashboard.html
Met nog een leuke tip, voor als je je stuur eraf wilt trekken :
Nu kun je het stuur van de naaf lostrekken (heen en weer wrikken. Doordat de moer nog op de schroefdraad zit loop je niet de kans dat hij er af schiet want hij stuit dan tegen de moer, en heb je later geen Citroen-teken in je voorhoofd staan.
Zo gemakkelijk gaat dat trouwens niet…het stuur eraf trekken van de laatste types BX…..ik heb wat zitten vloeken op dat stuur.
Er is zelfs weleens een z.g. *vuistje* aan te pas gekomen, om het stuur los te laten schieten (inderdaad tegen de moer aan)
Eric Vertogen schreef:Eigenlijk heel simpel:
- trek de draaiknoppen los. (deze kun je er gewoon recht aftrekken, evt. met een tang en een doekje om beschadiging te voorkomen.)
- draai de twee schroefjes los die achter de draaiknoppen zitten.
- verwijder de twee ventilatieroostertjes in het midden. Zet de luchttoevoer hiervoor dicht en wip het roostertje m.b.v. een schroevedraaier aan de zijkant los. Let op het stripje metaal en zet dit straks op dezelfde manier terug.
- Klik nu aan beide zijkanten in de opening die is ontstaan de twee metalen strippen naar buiten toe en het paneeltje komt los.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Uhm, dit gaat over een BX, niet over een ZX
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Zo! Topicje van 8 jaar oud omhoog gehaald! Dat moet een record zijn. Je weet dat dit het BX-forum is hè?
Sorry dat was me even niet opgevallen
Groet, Peet.